Gå til innhold

Selvkjørende biler – en god eller dårlig idé?


Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

men da kan man helelr ikke komme å si at alle må bruke disse kjøretøye i fremtiden

jeg vet at det finne mage rare transportveier i verden .

og man vet neppe om alt heller

 

da kan man ikke bare sånn uten videre , uten å vite hva som komemer si at dett er no alle bruker

 

det er helelr ikke alle som har råd til det siste og nyeste

er det en risikabel rute så vil man kun bruk gammel matriale til transporten og da må man reparere underveis

 

hvis man skal ta med seg et helt lass med reservedeler , gjerne dobbel og 3 dobbelt opp fordsi man regner med at enkelt deler må byttes fleer ganger så får man rett og slett mindre plass til de varene som skal fraktes

 

Detter firmaer som ikke inverster i dyre mskiner for enkelt opdrag , men bruke vanlige kjøretøy fordi de har så my forskjelig de frakter

 

De skal tross alt ha litt igjen for jobben de gjør

 

Hvem er det som har sagt at alle må bruke selvkjørende kjøretøy i fremtiden? Ikke jeg i hvert fall. Husker du det om offentlig vei vs kjøring på lukkede baner? Beklager at Outback Australia havnet utenfor begge disse definisjonene. La meg korrigere til offentlig vei vs ikke offentlig vei. Fornøyd? Kanskje man til og med kan definere visse offentlige veier på visse tidspunkter som ikke offentlig hvis forholdene skulle tilsi det (f.eks når det har gått snøras over en vei og trengs ryddemaskiner).

 

Hvor liten lastekapasitet har disse Outback australia-trailerne egentlig? En sentralenhet tar typisk mindre plass enn en matboks, og de er som sagt redundant så man trenger ikke ta med seg ennå flere enn de som er innebygd.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

du glememr  her er at det som skal være evigvarende  aldri er det .

hva doble ,eller triple sytemer angår så hjlper det lite når kontrol systene svikter , nettop på grunn av mekanisk påvirkning

det kan være kontkter som løsner , det kan være elktronikk som blir overopphetet eller brudd i lefninger 

( det siste har en lei tendesn til skjer selv om man har tatt alle forholdsregler )

 

selv forstår jeg ikke hvorfor enkelte kontakter får brudd selv om den sttår i ro

 

Ikke svar på ting du ikke forstår elgen, når ting er redundant går det ikke på samme kabel, dvs blir det brudd i en kabel/kontakt så er det en eller mer å ta av, fører får da beskjed om at noe er galt og bil må fikses osv. 

 

Og det er ingen som har sagt at noe varer evig. 

Lenke til kommentar

Det er hverfall påståt at alle kommet il å bruke slike kjøretøy i fremtiden , jeg husker ikke helt hvor de kom fra

enagående evivarende så nevner du det gnaske srertkt her

 

disse vogntogen har slett ikke liten kapasitet ( med både 2 og 3 hengere på slep)  , men motorene i bilene er ofte slitte og trenger tydeligvis mye vedlikehold

så hvis bilen bli for avanser så må de ha med seg neten en hel bil i reservedeler .

hvis man også treenger flere eksplarer av samme reservedel så tar det plass

 

får de stopp i ødemarka så er de også overlatt hel til seg selv

Lenke til kommentar

 

du glememr  her er at det som skal være evigvarende  aldri er det .

hva doble ,eller triple sytemer angår så hjlper det lite når kontrol systene svikter , nettop på grunn av mekanisk påvirkning

det kan være kontkter som løsner , det kan være elktronikk som blir overopphetet eller brudd i lefninger 

( det siste har en lei tendesn til skjer selv om man har tatt alle forholdsregler )

 

selv forstår jeg ikke hvorfor enkelte kontakter får brudd selv om den sttår i ro

 

Ikke svar på ting du ikke forstår elgen, når ting er redundant går det ikke på samme kabel, dvs blir det brudd i en kabel/kontakt så er det en eller mer å ta av, fører får da beskjed om at noe er galt og bil må fikses osv. 

 

Og det er ingen som har sagt at noe varer evig. 

 

er du nå så sikekr på at du forstår det så mye bedre

når det er slike forhold så vil en redurant system bara utsette problemt en stund og det blir flere ting å reparere

Lenke til kommentar

Det er hverfall påståt at alle kommet il å bruke slike kjøretøy i fremtiden , jeg husker ikke helt hvor de kom fra

enagående evivarende så nevner du det gnaske srertkt her

 

disse vogntogen har slett ikke liten kapasitet ( med både 2 og 3 hengere på slep)  , men motorene i bilene er ofte slitte og trenger tydeligvis mye vedlikehold

så hvis bilen bli for avanser så må de ha med seg neten en hel bil i reservedeler .

hvis man også treenger flere eksplarer av samme reservedel så tar det plass

 

får de stopp i ødemarka så er de også overlatt hel til seg selv

 

Jeg leser ikke at deler er evigvarende der?

 

Så siden bilen kjører av seg selv må de ha masse reservedeler som tar plass som motor, aksling osv. Mens om den er manuell så trenger de ikke det? Det forstår jeg ikke helt altså. 

 

At de trenger mer elektronikk kan jeg se, men dette tar ikke nevneverdig plass. 

Lenke til kommentar

 

 

er du nå så sikekr på at du forstår det så mye bedre

når det er slike forhold så vil en redurant system bara utsette problemt en stund og det blir flere ting å reparere

 

 

Ja det er helt klart jeg som ikke forstår som jobber med automasjon og gjerne redundante systemer... Du har nok rett der elgen! som vanlig ;)

 

Ja en utsetter det slik at en kan komme seg til verksted. Alternativet er jo å bryte totalt ned. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er hverfall påståt at alle kommet il å bruke slike kjøretøy i fremtiden , jeg husker ikke helt hvor de kom fra

Jeg aner heller ikke hvor påstanden kommer fra, så at den i det hele tatt har vært framsatt må du selv finne ut av. Ellers er det vel bare fantasi og pølsevev.

 

enagående evivarende så nevner du det gnaske srertkt her

 Nei, det gjør jeg over hodet ikke. Da foreslår jeg at du leser det innlegget på nytt uten å fantasere om ting som ikke står der.

 

disse vogntogen har slett ikke liten kapasitet ( med både 2 og 3 hengere på slep)  , men motorene i bilene er ofte slitte og trenger tydeligvis mye vedlikehold

så hvis bilen bli for avanser så må de ha med seg neten en hel bil i reservedeler .

hvis man også treenger flere eksplarer av samme reservedel så tar det plass

 

får de stopp i ødemarka så er de også overlatt hel til seg selv

Med både 2 og 3 hengere på slep skulle det være plenty av plass for flere eksemplarer av disse matboks-størrelse sentralenhetene. Du vet de boksene som man ikke trenger på grunn av redundans.

Lenke til kommentar

 

Det er hverfall påståt at alle kommet il å bruke slike kjøretøy i fremtiden , jeg husker ikke helt hvor de kom fra

enagående evivarende så nevner du det gnaske srertkt her

 

disse vogntogen har slett ikke liten kapasitet ( med både 2 og 3 hengere på slep)  , men motorene i bilene er ofte slitte og trenger tydeligvis mye vedlikehold

så hvis bilen bli for avanser så må de ha med seg neten en hel bil i reservedeler .

hvis man også treenger flere eksplarer av samme reservedel så tar det plass

 

får de stopp i ødemarka så er de også overlatt hel til seg selv

 

Jeg leser ikke at deler er evigvarende der?

 

Så siden bilen kjører av seg selv må de ha masse reservedeler som tar plass som motor, aksling osv. Mens om den er manuell så trenger de ikke det? Det forstår jeg ikke helt altså. 

 

At de trenger mer elektronikk kan jeg se, men dette tar ikke nevneverdig plass. 

 

slut å tøve sån med å snu alt på hodet

Lenke til kommentar

 

 

 

er du nå så sikekr på at du forstår det så mye bedre

når det er slike forhold så vil en redurant system bara utsette problemt en stund og det blir flere ting å reparere

 

 

Ja det er helt klart jeg som ikke forstår som jobber med automasjon og gjerne redundante systemer... Du har nok rett der elgen! som vanlig ;)

 

Ja en utsetter det slik at en kan komme seg til verksted. Alternativet er jo å bryte totalt ned. 

 

bilen kommer seg ikke på verkstedet , uten reservedeler , flere tusen KM fra nermeste større bebyggelse

Lenke til kommentar

 

 

 

 

er du nå så sikekr på at du forstår det så mye bedre

når det er slike forhold så vil en redurant system bara utsette problemt en stund og det blir flere ting å reparere

 

 

Ja det er helt klart jeg som ikke forstår som jobber med automasjon og gjerne redundante systemer... Du har nok rett der elgen! som vanlig ;)

 

Ja en utsetter det slik at en kan komme seg til verksted. Alternativet er jo å bryte totalt ned. 

 

bilen kommer seg ikke på verkstedet , uten reservedeler , flere tusen KM fra nermeste større bebyggelse

 

Jo fordi den har redundante systemer, siden du ikke makter å lære deg hva det betyr så skal jeg sakse inn litt info for deg:

 

"Redundans kalles informasjon som gjentar allerede etablert kunnskap uten å tilføre noe nytt."

 

​Det vill altså si om man mister en informasjonskilde(si en sensor da) så har man en annen kilde som gjentar samme info. Dvs at man kan forsette på veien fordi vi har en reserve kilde av informasjon.

 

Slik, nå burde dette være klinkende klart så nå orker jeg ikke å høre mer om det "problemet" lengre. 

Lenke til kommentar

 

 Nei, det gjør jeg over hodet ikke. Da foreslår jeg at du leser det innlegget på nytt uten å fantasere om ting som ikke står der.

du påstår ihvefall at disse delen er så god beskyttet at de ikke blir utsatt for slitasje over hode 

da påstårdu samtidig at de er evigvarende

 

 

Med både 2 og 3 hengere på slep skulle det være plenty av plass for flere eksemplarer av disse matboks-størrelse sentralenhetene. Du vet de boksene som man ikke trenger på grunn av redundans.

 

så da skal det alså ikke være plass til kundelveransen ?

man kan ikke bare plaser reservedelen hvor som helst helelr

i en av episoden var transportvein så hupmete at det man hadde på hengerenhold på ramle av , til tross for god sikting

en annen ble skadet

 

jeg tviler for at det er trygt plaser disse reservedelene der

 problem må tas der og da , ikke noe man skal reise o ordene opp i i etter .

da forsinkes transporten yteligere

 

med autonom bil sitter kunden og venter på noe som ikke komemer

så etterlyses transporten elelr at det dukker opp en meldiing på en skjer ma t trasporten har topept opp et sted

da må selskapet bruke tid på reise ut til traileren for å orden opp

( det tar nok flere dager )

 

det vil det nok gjenta seg noen ganger før den er fremem hos kunden

og så skal dette vogntoget tilbake også

men de vil ikke kjøre tomme tilbake

 

med varer andre veien vil det også by på flere utfordringer

 

her er man ute i ødemarka med tvilsom infrastruktur , ikke midt i byen .

det virker som dere glemer det lit for ofte

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

er du nå så sikekr på at du forstår det så mye bedre

når det er slike forhold så vil en redurant system bara utsette problemt en stund og det blir flere ting å reparere

 

 

Ja det er helt klart jeg som ikke forstår som jobber med automasjon og gjerne redundante systemer... Du har nok rett der elgen! som vanlig ;)

 

Ja en utsetter det slik at en kan komme seg til verksted. Alternativet er jo å bryte totalt ned. 

 

bilen kommer seg ikke på verkstedet , uten reservedeler , flere tusen KM fra nermeste større bebyggelse

 

Jo fordi den har redundante systemer, siden du ikke makter å lære deg hva det betyr så skal jeg sakse inn litt info for deg:

 

"Redundans kalles informasjon som gjentar allerede etablert kunnskap uten å tilføre noe nytt."

 

​Det vill altså si om man mister en informasjonskilde(si en sensor da) så har man en annen kilde som gjentar samme info. Dvs at man kan forsette på veien fordi vi har en reserve kilde av informasjon.

 

Slik, nå burde dette være klinkende klart så nå orker jeg ikke å høre mer om det "problemet" lengre. 

 

har du glemt ødemarke , der disse sytem kan feile flere gasnger før man er fremme

bilen komemr deg ikke til verkstede på egen hand

Lenke til kommentar

 

 

 

slut å tøve sån med å snu alt på hodet

 

 

 

Det er jo du som tøver elgen, jeg viser deg bare at samme problemer gjelder i dag og med autonome biler. Det er ingen forskjell. 

 

du tuller veldig når du snur alt på hode , forhold til det jeg skrev og så gi meg skylden

så det kan du bare slutte med

man kan ikke driv på slik

Lenke til kommentar

har du glemt ødemarke , der disse sytem kan feile flere gasnger før man er fremme

 

bilen komemr deg ikke til verkstede på egen hand

 

 

Om det er en overhengende fare for at mer enn 2 enheter kan bli ødelagt pr tur er jo bilen helt feil dimensjonert, da er det idioten som kjøpte bilen som må vurdere å ha en henger med ekstra deler med seg hver tur. Men det er jo klart ikke økonomisk og han vill gå konk relativt fort.

 

Som sagt tidligere, det kommer ikke en autonom bil det kommer MANGE! Så da må de dimensjoneres og lages etter forholdene de skal brukes i. Velger en da en by bil til disse hillbilly turene dine så er man jo relativt korka. 

Lenke til kommentar

 

 

 

 

slut å tøve sån med å snu alt på hodet

 

 

 

Det er jo du som tøver elgen, jeg viser deg bare at samme problemer gjelder i dag og med autonome biler. Det er ingen forskjell. 

 

du tuller veldig når du snur alt på hode , forhold til det jeg skrev og så gi meg skylden

så det kan du bare slutte med

man kan ikke driv på slik

 

 

Man kan ikke vise folk at de tar feil mener du? Du har noen rare meninger Elgen. Det eneste jeg viste deg var at du hadde samme utfordringene med en autonom bil som med en manuell. Det er ingenting galt i det. 

Lenke til kommentar

 

har du glemt ødemarke , der disse sytem kan feile flere gasnger før man er fremme

 

bilen komemr deg ikke til verkstede på egen hand

 

 

Om det er en overhengende fare for at mer enn 2 enheter kan bli ødelagt pr tur er jo bilen helt feil dimensjonert, da er det idioten som kjøpte bilen som må vurdere å ha en henger med ekstra deler med seg hver tur. Men det er jo klart ikke økonomisk og han vill gå konk relativt fort.

 

Som sagt tidligere, det kommer ikke en autonom bil det kommer MANGE! Så da må de dimensjoneres og lages etter forholdene de skal brukes i. Velger en da en by bil til disse hillbilly turene dine så er man jo relativt korka. 

 

om de er dumme eller ikke er nå en ting

men saken er nå slik at de har ikke råd til dyre spesielkjøry for et enkelt opdrag

samtid hvis de ikke klare opdraget så mister de også senere opdrag

 

det dreir seg om å gjøre en jobb , der man ikke vil  bruke opp fortjensten på et enste kjøretøy

nå husker jeg ikke hvor mye de fikke i betaling

men hvis man skulle oveføre det til norske forhold

så måtte et firma insvistere i biler som kansje koster fler 10 tals  miliner og samtidig riskere å ikker tjene  in kjøretøyet før det må vrakes

( ganskje lik mange fiskere opplever her i landet )

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

slut å tøve sån med å snu alt på hodet

 

 

 

Det er jo du som tøver elgen, jeg viser deg bare at samme problemer gjelder i dag og med autonome biler. Det er ingen forskjell. 

 

du tuller veldig når du snur alt på hode , forhold til det jeg skrev og så gi meg skylden

så det kan du bare slutte med

man kan ikke driv på slik

 

 

Man kan ikke vise folk at de tar feil mener du? Du har noen rare meninger Elgen. Det eneste jeg viste deg var at du hadde samme utfordringene med en autonom bil som med en manuell. Det er ingenting galt i det. 

 

det var ikke det var snakk .

du snur problmstillingen og påstår det motsatte av det jeg har skrever.

Det må man reagere på

 

om en bil som går på engehand trenger resevedeler så må det også være noen som kan  bytte disse delene

ergo så trenger også disse en sjofør

 

Nå er jo også poenget med slike biler at det ikke skal være nødvendig med sjofør , men dehjelper ikke hvis noe må følge den for å fikse problemen under veis

 

problemt er at "alle" inbiller seg at alt kan fikses bare ved en programvare opdatering 

det er ikke slik verden er

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

slut å tøve sån med å snu alt på hodet

 

 

Det er jo du som tøver elgen, jeg viser deg bare at samme problemer gjelder i dag og med autonome biler. Det er ingen forskjell.

du tuller veldig når du snur alt på hode , forhold til det jeg skrev og så gi meg skylden

så det kan du bare slutte med

man kan ikke driv på slik

 

Man kan ikke vise folk at de tar feil mener du? Du har noen rare meninger Elgen. Det eneste jeg viste deg var at du hadde samme utfordringene med en autonom bil som med en manuell. Det er ingenting galt i det.

det var ikke det var snakk .

du snur problmstillingen og påstår det motsatte av det jeg har skrever.

Det må man reagere på

 

om en bil som går på engehand trenger resevedeler så må det også være noen som kan  bytte disse delene

ergo så trenger også disse en sjofør

 

Nå er jo også poenget med slike biler at det ikke skal være nødvendig med sjofør , men dehjelper ikke hvis noe må følge den for å fikse problemen under veis

 

problemt er at "alle" inbiller seg at alt kan fikses bare ved en programvare opdatering 

det er ikke slik verden er

Jo det er faktisk det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...