Trondster Skrevet 21. april 2012 Forfatter Del Skrevet 21. april 2012 (endret) 17. var sylskarpt og fint....du brukte vel stativ der. Takk for det! Neida - ikke stativ, men derimot blits i taket. Endret 21. april 2012 av Trondster Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 21. april 2012 Del Skrevet 21. april 2012 Og du er stø på hånden da....hadde en 50mm Canon macro jeg også, men solgte den og kjøpte 60mm i stedet.. bra den også. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 26. april 2012 Forfatter Del Skrevet 26. april 2012 Har ikke EF 50mm macro, men en annen 50mm-makro, som allikevel heller ikke klarer "mer" enn 1:2 på nærgrensen. Men - jeg er i live, og holder fremdeles på med utfordringen, tross lav aktivitet. Tenkte jeg skulle få trimmet favorittobjektivet litt - og hvordan blir egentlig 100% crop når det er helt på nærgrensen på 1:1 makro? 22. April - Revenge of the kanin ISO 400, f/5.6, 125mm, 1/60s Teit å måtte gå helt opp på ISO 400 - når jeg skal bruke 100% er forskjellen ned til ISO 100 merkbar. Men - når jeg samtidig vil ha bløtt lys, og blitser i taket, så blir det sånn med "vanlig" ekstern blits. f/5.6 på 1:1, så man mister enda et blendertrinn eller to med lys, og lys reflektert i taket, så blir "selv" en 580 EXII for veik - her skulle jeg hatt skikkelig studioblits. 1 Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 26. april 2012 Forfatter Del Skrevet 26. april 2012 En ting jeg vil kunne savne når jeg flytter til Norge er alle de nydelige blomstertrærne her nede - det er et mye større utvalg med planter og blomster på grunn av det markant mildere klimaet. 23. April - Blomstrete ISO 100, f/5.6, 125mm, 1/400s 1 Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 26. april 2012 Del Skrevet 26. april 2012 22. var jo skikkelig nifs...bra fotografert. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 26. april 2012 Forfatter Del Skrevet 26. april 2012 Og a propos blomster. Og kvinner. Så er det at noen liker brura, mens andre liker søstra. Du vet - ikke brura, men hu derre søstra. Hu derre 25. April - Hvavardetnådahunhetigjen? ISO 100, f/5.6, 125mm, 1/200s 1 Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 26. april 2012 Forfatter Del Skrevet 26. april 2012 (endret) Takker for det, Randia! Ikke lett med seriøs crop av 125mm - blir ekvivalent som en 550mm, så man skal være på god avstand. Og ha riktig fokus. Og det er det - vil jeg påstå - her: 26. April - Nydelig focus ISO 100, f/5.6, 125mm, 20s Skulle jeg tallfestet det, ville jeg sagt "160". Og "kirsebær". Endret 27. april 2012 av Trondster 1 Lenke til kommentar
Jan R. Halvorsen Skrevet 26. april 2012 Del Skrevet 26. april 2012 Fremdeles framifrå kvalitet på croppene dine, imponerende. Særlig det siste hvor du helt rett sier at fokuset "satt" Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 27. april 2012 Forfatter Del Skrevet 27. april 2012 Det er da også en Focus-høyttaler - for å være helt eksakt - en Dynaudio Focus 160. Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 27. april 2012 Del Skrevet 27. april 2012 De var da utrolog skarpe...(26.) Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 27. april 2012 Del Skrevet 27. april 2012 25. lignet på Brunnera macrophylla (forglemmegeisøster) ja.... Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 29. april 2012 Forfatter Del Skrevet 29. april 2012 Tekk for det, RandiA - og ja, det er Forglemmegeisøster, som har vært med i alle aprilfestene mine. Tror jeg. Bildet fra den 27. er en aldri så liten påminnelse til meg selv. 27. April - Det behøver ikke være helt skarpt og støyfritt i 100% crop for å være flott til print! ISO 800, f/3.2, 125mm, 1/500s Litt lang tittel, men en viktig påminnelse der. Har en tendens til å være overkresen angående skarphet i 100%, selv hvis bildet aldri kommer til å bli på vist på annet i web enn i maks én megapiksels størrelse. Eller på Facebook i enda lavere oppløsning, og hvor de uansett kommer til å omkode og herpe jpeg'en. Så - en mindre, viktig ting (merk komma!) det der, altså. Undertittel: I farta! 1 Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 29. april 2012 Forfatter Del Skrevet 29. april 2012 (endret) (Gårs-)dagens er litt ut fra omstendighetene - måtte kjappe meg for å få det med - det er på skrå gjennom dobbel vindusrute, med kraftige reflekser fra pjokken som stod i vinduet med hvit trøye. Men jeg fikk den. 28. April - Jeg bare strekker meg litt, jeg. ISO 100, f/2.5, 125mm, 1/200s Ikke alltid en crop viser hele historien.. Outtake etterpå, hvor 50mm ble for trangt - skulle gått for 24mm da jeg skiftet objektiv.. Trekantdrama Skulle hatt videre objektiv - og hatt med litt mer av kameraten på høyre side. Endret 29. april 2012 av Trondster 1 Lenke til kommentar
Bykatt Skrevet 30. april 2012 Del Skrevet 30. april 2012 Hehe. Likte fuglen (og katten). Surprise... Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 1. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2012 Var veldig i tvil om hva som skulle bli motivet for siste dagen - hadde veldig lyst til å få med magnoliatreet borti gata her - har alltid hatt med minst ett bilde av det treet på hver aprilfest. Så - det ble treet, men det alternative motivet er også med i spoiler. Sånn nesten. 30. April - Magnolia flatland ISO 100, f/5.6, 50mm, 1/400s Soundtrack: (En genial låt!) http://www.youtube.com/watch?v=TBllh1WA-Js Fullt bilde: Men - så var det det med det alternative motivet, da. Har ventet på en pakke i flere måneder - først skulle jeg vente til det ble min tur, så skulle den håndlages, og så skulle den sendes. Og så klarer en budnisse å bæsje på leggen og sende en pakke med blank adresse. Jeg etterlyste pakken fredag, som tilfeldigvis var siste dag før den skulle returneres - jeg fikk ordnet så den skulle komme mandag. På grunn av sykdom var det ingen hjemme, så jeg skrev lapp på døra om at budet kunne legge pakken i sykkelskuret. Og jeg ser online i løpet av mandagen at pakken ble levert. Kommer hjem. Ingen pakke. Ingenting i sykkelskuret. Ble litt sur. Tenker "åh nei - nå har han lagt den i carporten, som er synlig mot veien". Ringer og klager. Tar for sikkerhets skyld et bilde av innkjørsel med carport og sykkelskur, som jeg kan sende inn som klage: GNNNAAH! Så ble det ikke pakke jeg kunne bruke som motiv, og så var saken klar. Det ble treet. Men - så. Tirsdag morgen. Så tok jeg en tur ut - skulle ta bilen til jobb. Og - var det ikke egentlig en litt firkantet tingest noe inne blant hageavfallssekkene? Åh joda - en ... en.. PAKKE! Og - den kom faktisk - såvidt det var - med på bildet jeg hadde tatt mandag! Så da kom motivet med allikevel! Sånn - i alle fall et hjørne av pappesken den var i - fordelt over en 20-30 piksler! Leveringsduden hadde lagt den i carporten, men hadde gjemt den godt - så godt at jeg selv ikke så den! :D 1 Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 1. mai 2012 Del Skrevet 1. mai 2012 27.april I Farta var da fantastisk balansekunst.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå