Trondster Skrevet 1. april 2012 Del Skrevet 1. april 2012 (endret) Bruker: Trondster Deltagernivå: Kandidat Utstyr: 5DmkII og litt fastoptikk Utfordring: Å gi 100% - cropmodus på fullframe. Blir en utfordring i kategorien "bare fordi", dette her. Blir veldig alternativt med framing og fokus, og utfordrende å få "riktig" utsnitt i søkeren. Fokus blir veldig viktig, og det blir nødvendig med stativ, korte lukkertider og/eller nedblending for noe særlig bildekvalitet. Denne måneden blir nemlig alle bidrag levert i 100% crop. (Drar nå i kveld til London for å se Tim Minchin og Jimmy Carr live - i Royal Albert Hall! ..Så de par første bildene blir litt forsinket. ) Endret 10. april 2012 av Trondster Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 9. april 2012 Forfatter Del Skrevet 9. april 2012 Joda - jeg er her - bare litt på etterskudd. Har lært: 1) 1280x853 (den "vanlige" akam-oppløsningen min) i 100% crop er et veldig lite utsnitt av sensoren på et høyoppløst fullframehus - det blir ca. som den hvite firkanten i liveview-modus, eller som de midterste firkantene i søkerdiamanten. Det blir veldig trangt selv med 24mm på fullframe - ser at 14mm'en min kan være mer passe her. 2) Støy blir veldig tydelig, selv på lav ISO. Så - dette blir (innimellom) en støyfylt måned. 3) Fokus blir veldig kritisk - spesielt hvis man skal skyte på ekstremvidvinkel, hvor dybdeskarpheten er så lav at man ikke ser fokusplanet tydelig i søkeren. Liveview er kjekt. 4) Hvis man drar på guttetur til London så ikke tro på damen hos Norwegian i telefon - England er ikke med i Schengen-avtalen, og man skal ha med pass. Men - det gikk greit - jeg fikk det kjørt ut til flyplassen i tide. Du skjønner - når det på Kastrup er lagt opp til at folk i rullestol skal bæres ut av flyet én og én, så medfører et faktum som at det var femten rullestolpassasjerer i forrige fly at... 1. April - ..Det blir litt forsinkelser. ISO 1600, f/4, 24mm, 1/125s Og: 5) Selv om utfordringen er "100% crop" tar jeg meg friheten å kunne rette horisont, i alle fall. 2 Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 9. april 2012 Forfatter Del Skrevet 9. april 2012 Og når man har først ankommet - hva er da bedre enn å ta en All Day Irish Breakfast på det helt geniale stamstedet? Selvfølgelig sammen med en Caffreys. Og en Guinness. Og.. 2. April - Stamstedet ISO 200, f/3.5, 24mm, 1/60s Soundtrack. 2 Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 9. april 2012 Forfatter Del Skrevet 9. april 2012 Ikke lett med bilder av arkitektur når man skal stå så dømrade langt unna - med luft i bevegelse og lett smog får det heller bli et lite utsnitt.. 3. April - Obligatoriske Ben ISO 100, f/5.6, 24mm, 1/250s Kjenner jeg begynner å bli veldig glad i å kunne shifte - men må passe på så det ikke blir et fnugg for mye - det er bare så synlig om det er bare bittelitt for mye. 2 Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 9. april 2012 Forfatter Del Skrevet 9. april 2012 Vel tilbake i gamlelandet (mellom-gamle-landet?) er det deilig med vår - her fra hagen. 5. April - Vårtegn ISO 100, f/5.6, 24mm, 1/200s 2 Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 9. april 2012 Forfatter Del Skrevet 9. april 2012 Ikke lett med utsnitt, nei - det er ikke en enkel utfordring denne gangen, har jeg funnet ut. Har også funnet et punkt til listen i første post: 6) Det er ikke lett å ta bilder og poste når man er sjuk halve påsken, og stort sett ikke orker mer enn å ligge stille. Så - det får bli et utsnitt fra et snapshot - kake! 6. April - ..Med dejlig chokolade og kager til! ISO 200, f/2, 50mm, 1/40s Litt lettere er det å fokusere med noe lenger enn 24mm. 1 Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 9. april 2012 Forfatter Del Skrevet 9. april 2012 Etter å ha sett et klipp om hvordan man bokser best mulig tenkte jeg at jeg skulle prøve - det ble en fin mulighet for en 7. April - Overgang ISO 3200, f/2, 50mm, 1/500s Og jo - jeg skulle nok brukt lavere ISO og lenger lukkertid. Og prøvd igjen med enda en Guinness. Og enda en. Mmmh. 1 Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 9. april 2012 Forfatter Del Skrevet 9. april 2012 Noen ganger er crop en fin ting - noen ganger er det detaljer man først får fram i 100% crop. 8. April - Samspill ISO 100, f/2.8, 50mm, 1/500s (Juhuu! Og så var det min bursdag i går! Fikk meg hardware - en P2002C!) 1 Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 9. april 2012 Del Skrevet 9. april 2012 Flotte bilder, likte godt kaoset på flyplassen...og lekende, blide, fargeglade barn. Lenke til kommentar
Bykatt Skrevet 9. april 2012 Del Skrevet 9. april 2012 Samspill er veldig søt. Kommunikasjon på høyt nivå der, festet på bildet. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 9. april 2012 Del Skrevet 9. april 2012 4) Hvis man drar på guttetur til London så ikke tro på damen hos Norwegian i telefon - England er ikke med i Schengen-avtalen, og man skal ha med pass. Men - det gikk greit - jeg fikk det kjørt ut til flyplassen i tide. Samme leksa fikk jeg også for noen år siden, "ingen problemer sa billettdama", måtte få nødpass for å rekke flyet og 600.- kroner fattigere. Lenke til kommentar
Andreasfe Skrevet 9. april 2012 Del Skrevet 9. april 2012 (endret) Mye flott hittil. Likte særlig den gode komposisjonen av flykaoset og de lekende barna. Nydelig Endret 9. april 2012 av Andreasfe Lenke til kommentar
HelenaN Skrevet 9. april 2012 Del Skrevet 9. april 2012 Intressant tema du har valgt! Stor variasjon på bildene også. "Samspill" er charmerende. Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 9. april 2012 Del Skrevet 9. april 2012 Flotte bilder Trondster. Morsom utfordring også. Liker best? Hmm.. 7. April - Overgang, tror jeg. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 9. april 2012 Del Skrevet 9. april 2012 Morsom fest i ekte Trondster stil. Er enig med pybalto at overgangen i nr. 7 er fin - regner med at du prøvde mange ganger Lenke til kommentar
Jann. Skrevet 10. april 2012 Del Skrevet 10. april 2012 Liker festen - varierende motiver. Stamstedet,overgang mmmm samt samspill, likte godt disse. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 10. april 2012 Forfatter Del Skrevet 10. april 2012 Takker for fine kommentarer, alle sammen! Og ja - det var både henholdsvis flott samspill og en flott overgangsmulighet! Med cropping kan man få utsnitt av helheten - vise akkurat nok til at man får hint av alt sammen. Her tidligere nevnte stykke fødselsdagshardware. 10. April - Elimination ISO 200, f/4.5, 50mm, 1/60s Og nei - det er ikke et Roland-trommesett - det er et modifisert (og langt billigere) Alesis-sett. Og Nautica - du hadde i alle fall den muligheten - heller små sjanser for anskaffelse av norsk nødpass på Kastrup, ser du. 1 Lenke til kommentar
Kenneth Solfjeld Skrevet 11. april 2012 Del Skrevet 11. april 2012 Overgang var passe abstrakt og minimalistisk. But look closer at the bubbles. Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 11. april 2012 Del Skrevet 11. april 2012 Du verden, så skarp og fin.... Lenke til kommentar
HelenaN Skrevet 12. april 2012 Del Skrevet 12. april 2012 Intressant detaljebilde! Liker "sölvfargen" mot den varme röde bakgrunnen. Skikkelig skarpt også. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå