Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

BIOS oppdager ikke ssd disk

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har slitt med dette problemet i hele dag. Det hele startet helt uten videre, jeg satt å spilte og helt plutselig fryser alt. Ctrl+Alt+Del funket ikke og jeg prøvde først å la den stå en stund, men det funket heller ikke.

jeg startet pcen på nytt, men under oppstart fikk jeg beskjeden

"Relatek PCIe GBE Family controller Series v2.38 (12/24/10)

PXE-E61: Media test faliure, check cable"

jeg søkte litt rundt og jeg kom fram til 2 mulige problemer:

Boot order hadde endret seg, SSD'en var ikke lenger plasert først, så alt jeg trengte å gjøre var å åpne BIOS og sette den på plass.

det andre var at kablene ikke var festet riktig eller satt løst, noe som ikke ga mening siden jeg ikke hadde flyttet på pcen på over 1 måned og den hadde aldri fått noen stygge skader eller fall.

Jeg sjekket kablene og alt så ut til å sitte korrekt. Når jeg åpner BIOS og går inn på boot settings får jeg følgene valg på 1st boot, 2nd boot osv.

USB Hard Disk

Hard Disk: WDC WD1003FBYX-01y7BO

USB CD/DVD

CD/DVD: Optiarc DVD RW

USB floppy

Network

BEV

UEFI: built-in EFI Shell

det eneste jeg har kommet fram til er egentlig at SSDen mangler. Jeg er så langt i fra en ekspert på pcer og jeg har ikke bygget denne selv, det har komplett.no gjort for meg.

Her har dere specs'a mine. Også godt å vite er at hovedkortet har en, jeg vet ikke helt hva jeg skal kalle det, men det heter MSI Click Bios.

NZXT Phantom Big Tower Sort

Vifter: 2x 120mm Side, 1x 200mm Topp, 1x 120mm Bak

Corsair HX 750W PSU

ATX 12V V2.2, 80 Plus Silver, Modular, 4x 6+2-pin

MSI P67A-G45 B3, Socket-1155

ATX, P67, DDR3, 2xPCIe(2.0)x16, CFX, SATA 6Gb/s, U

Intel® Core? i7-2600K Processor

Socket-LGA1155, Quad Core, 3.4Ghz, 8MB, 95W, Boxed

Antec Kuhler H2O 620 CPU Kjøler

Socket 775/1155/1156/1366, AM2/AM2+/AM3/AM3+, 1450

Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 8GB, CL9

Kit w/2x ValueRAM 4GB DDR3

EVGA GeForce GTX 580 1536MB PhysX CUDA

PCI-Express 2.0,"Superclocked", GDDR5, 2xDVI, nati

Corsair SSD Force Series? F60A, 60GB

SATA2, 2,5", 285MB/275MB/s read/write, incl 2,5" t

Western Digital RE4 Enterprise 1TB

SATA2, 1,2 millioner timer MTBF, 7200RPM, 64MB

Sony Optiarc DVD±RW Writer, AD-5280S

SATA, DVD±R: 24x, DVD+RW: 8x, DVD-RW: 6x, Bulk, BL

det jeg håper på noen kan hjelpe meg med er å foreslå noe jeg kan gjøre. Er det SSD'en sin feil, er jeg nødt til å sende den inn til Komplett.no eller skaffe en ny disk eller hva som helst. Leste at noen hadde fikset det ved å reinstallere Windows, men jeg venter med å prøve det til jeg er sikker på hva problemet er.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det var det jeg fryktet. Det leder meg over til en rekke andre spørsmål.

hvilke SSD'er kan dere anbefale jeg erstatter den med?

er det mulig å redde filene på den jeg har?

når jeg har skaffet en ny SSD, hvordan vil det fungere med å installere windows på den og få alt på plass igjen slik det var?

jeg har operativsystemet på ssd'en, samt noen filer som skoleoppgaver osv, men de fleste spill og andre større filer har jeg heldigvis på harddisken

en ting til å, kan være det blir litt kronglete å forklare, men jeg prøver

er det mulig å få windows over på harddisken, uten å ødelegge noe på den, bare midlertidig til jeg får tak i en ny ssd?

også deretter må jeg jo igjen flytte Windows over på SSD'en igjen...

det blir litt komplisert så det er nok bedre å bare vente.

EDIT:

framskritt! tror jeg.

jeg åpnet opp pcen for å sjekke kablene en siste gang, ikke noe nytt der, men når jeg startet opp pcen fikk jeg ikke feilmeldingen, den startet opp som vanlig. Jeg logget inn og der var alt slik det var. Jeg åpnet min datamaskin og sjekket at jeg kunne åpne ssd'en og se på filene. Jeg trykket litt rundt, prøvde å få opp internett, men så frøys den.

den hoppet inn i blue screen og så tilbake til feilbeskjeden, bare denne gang sto det bare at jeg måtte sette in korrekt boot og prøv på nytt. ikke noe om den feilmeldingen jeg nevnte først.

noen tanker om dette? jeg lurer egentlig bare på da, om det er mulig å redde dette utenom å sende den noe sted eller kjøpe ny

Endret av bobblub
Lenke til kommentar

Det er vel for n'te gang at en SSD med Sand Force kontrolleren forsvinner i BIOS.

Råder deg til å oppdatere til nyeste firmware på SSD'en.

______

Hvis PC'en sliter med SF , hold deg unna.

Anbefaler Plextor M3P eller den litt større 256 GB

Koster litt mere enn andre , men er verdt det.

Evt Samsung 830

Ingen av de to nevnte har SF.

Ville ikke ha kjøpt en SSD på mindre enn 128 GB idag.

Tror du har native 6 Gb/s porter på Hk'et

Koble SSD'en til den

Endret av johome
Lenke til kommentar

Det er vel for n'te gang at en SSD med Sand Force kontrolleren forsvinner i BIOS.

Råder deg til å oppdatere til nyeste firmware på SSD'en.

Men, hvordan kan jeg oppdatere firmware uten at jeg får startet opp pcen og kjørt firmware oppdateringen? jeg har lasta ned den riktige firmware'en og plasert den på en minnepinne, men nå får jeg ikke lenger startet opp windows.

Lenke til kommentar

Kan du prøve å koble SSD'en til den data'en du skriver ifra nå ?

Jeg må innrømme at jeg ikke helt kjenner til fremgangsmåten til firmwareoppdatering til den SSD ifra Corsair..

Har forstått det slik at man ikke skal boote opp med SSD'en

Kan boote opp fra f.eks en annen hdd , og deretter oppdatere firmware.

Oppdaterer mine SSD'er ifra Intel og Crucial , på en annen måte , ved å bruke ISO fil.

Endret av johome
Lenke til kommentar

Jeg skriver fra en laptop, så nei det er vel desverre ikke en mulighet, tror jeg. Kan eventuelt gi den til en venn av meg og be han teste den,

men jeg venter til jeg hører noe fra Komplett.no, jeg vet ikke helt hvordan det fungerer med garanti og alt det der.

takk for hjelpen, jeg skal tenke litt nøyere gjennom når jeg kjøper en SSD neste gang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...