Gå til innhold

Her sitter en blind mann bak rattet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tenk så herlig å be ungene kjøre på trening selv i stedet for å være sjåfør. Eller å ta egen bil hjem fra pubrunden i stedet for å stå i snøstorm og vente på en svindeyr taxi med sjåfør. Eller leie bil på Heathrow og la bilen selv navigere seg smidig gjennom Londons venstrekjørte gater. Eller å beholde friheten av å kunne kjøre selv, når man blir for svaksynt, handicappet eller har risiko for epilepsi-anfall.

 

Autonome kjøretøy er helt klart framtiden. Gleder meg til å kunne sitte på forumet og diskutere hele veien til og fra jobb. :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke at jeg ville savnet manuell kjøring etter å bli bortskjemt med en slik bil. Det må bare være kjipt for spesielt unge gutter som elsker fart når disse bilene blir standard; de må nok pent finne seg i å begynne med rallycross eller lignende på lukkede baner den dagen manuelle biler blir ulovlige.

 

Det føles merkelig å tenke på en fremtid med automatiserte biler, busser og lastebiler. Det negative er vel av vi da blir mer overvåket enn noen gang.

Lenke til kommentar

multisync: Hva er poenget ditt? At alle burde ha en rallycrossbane i nabolaget?

 

Autonome biler kommer nok til å minne om følelsen av å kjøre taxi, bare at det er din personlige bil, med dine eiendeler i og at den står til din disposisjon til en hver tid. Evt. som en bandbuss med innleid sjåfør på heltid.

Lenke til kommentar

Tenk så herlig å be ungene kjøre på trening selv i stedet for å være sjåfør. Eller å ta egen bil hjem fra pubrunden i stedet for å stå i snøstorm og vente på en svindeyr taxi med sjåfør. Eller leie bil på Heathrow og la bilen selv navigere seg smidig gjennom Londons venstrekjørte gater. Eller å beholde friheten av å kunne kjøre selv, når man blir for svaksynt, handicappet eller har risiko for epilepsi-anfall.

 

Autonome kjøretøy er helt klart framtiden. Gleder meg til å kunne sitte på forumet og diskutere hele veien til og fra jobb. :)

 

Ja, dette blir svært kjekt. Men jeg aner en liten utfordring: når hvermansen har sin førerløs bil (eller gjerne to-tre-fire, kona og barna må jo også komme seg rundt), hva skjer da med trafikkavvikling? Hvis teknologien blir billig nok vil vi få (enda mer) kaotiske tilstander med trafikkøer og -korker overalt! For hvem gidder egentlig ta buss/bane/sykkel, når du har privatsjåfør fra dør-til-dør?

 

Men jeg gleder meg masse. I lille Norge klarer vi sikkert en liten trafikkøkning :-)

Lenke til kommentar

Ja, dette blir svært kjekt. Men jeg aner en liten utfordring: når hvermansen har sin førerløs bil (eller gjerne to-tre-fire, kona og barna må jo også komme seg rundt), hva skjer da med trafikkavvikling? Hvis teknologien blir billig nok vil vi få (enda mer) kaotiske tilstander med trafikkøer og -korker overalt! For hvem gidder egentlig ta buss/bane/sykkel, når du har privatsjåfør fra dør-til-dør?

1. Selvstyrte biler kan bygges i alle størrelser. Man trenger ikke en bil stor nok for fire personer om bare en skal bruke den.

2. Datastyrte biler kan "snakke sammen" og kjøre tettere på hverandre enn mennesker kan og på den måten utnytte plassen langt bedre. Man kan også smale inn feltbredden og droppe midtdelere slik at det blir plass til flere biler på veien og likevel få langt bedre sikkerhet en før.

3. Datastyrte biler gir også nye, uante muligheter for bildeling. Man kan se for seg et system hvor man kan bestille en bil som kommer til deg automatisk, litt som en taxi. Du får rabatt om du bestiller god tid i forveien eller sier ja til å dele bilen med andre som skal samme veien, men du kan få en bil på få minutters forvarsel om du trenger det. Et slikt system blir som en mellomting mellom buss og taxi, og vil sikkert være attraktivt da det er billigere enn å eie egen bil som står ubrukt mesteparten av tiden.

Endret av A-Jay
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg regnet litt på det med å kjøre bilene i tog. Det alene kan øke trafikken på nåværende veier til det mangedobbelte. Det er null problem om alle 5-barnsfamilier skaffer seg bil til hvert familiemedlem for punkt til punkt-kjøring i stedet for å dele en 7-seter som må kjøre en lang melkerute for å dekke hele familiens behov og oppta unødvendig tid for alle familiemedlemmene. Økt fritid for har også en egenverdi.

 

Tog-kjøring vil gi langt lavere energibruk per kjøretøy enn de mest effektive bilene har i dag.

 

Vi vil også oppnå betydelige effektiviseringsgevinster av å gå over til maskinell utkjøring av post, pakker, butikkvarer, søppeltømming og mye mer. Apropos søppeltømming var det vanlig med 4 personer per søppelbil når jeg vokste opp. En sjåfør og tre for å hente søppelposer ut av kassene. I dag har søppelbilen kun 1 person per bil. Sjåføren. Jeg vet ikke om det er vanlig i hele landet så jeg får vel forklare at det er snakk om en automatisk arm som tømmer boksene opp i bilen og setter den tomme boksen på plass.

 

Se også i dagligvarehandelen. For 50 år siden gikk man til en kjøpmann som plukket ned varene fra hyllene og ga de til deg ved kassa. Så ble det vanlig å hente varene selv. Så kom samlebåndskassene og nå selvbetjeningskassene. Vi har også vært innom litt hjemkjøringstjenester, men de er forholdsvis lite populære grunnet prisen for vareplukking og kjøring. Med autonome biler vil det bli vanligere med automatiske plukkesystemer (som hos Komplett.no) og autonome utkjøringsbiler. Kjøleskapet vet allerede hva du har gått tom for så handlelappen er skissert allerede når du logger inn for å kjøpe dagens varer. Bilen stikker og henter varene like før du skal kjøre fra jobb.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dette er gammel tech, på 90-tallet hadde UiO, (eller var det NTNU), ute en selvkjørende bil som brukte GPS for navigering, visuelle sensorer for å holde seg rigtig på veien og et sett med radarer for å måle avstanden bilen hadde til ting rundt seg.

 

Førerløse biler burde vært igang allerede, samme med førerløse busser, (noe som vil redusere kostnadene ved buss betydelig).

 

-frank

Lenke til kommentar

Dette er gammel tech, på 90-tallet hadde UiO, (eller var det NTNU), ute en selvkjørende bil som brukte GPS for navigering, visuelle sensorer for å holde seg rigtig på veien og et sett med radarer for å måle avstanden bilen hadde til ting rundt seg.Førerløse biler burde vært igang allerede, samme med førerløse busser, (noe som vil redusere kostnadene ved buss betydelig).-frank

Er et par år siden de klarte å få det til å bli pålitelig. så må det testes nøye.

Ja du har klart å få biler til å kjøre rundt på baner lenge, men tror det var 2005 de klarte å kjøre en skikkelig distanse.

Lenke til kommentar

Dette er gammel tech, på 90-tallet hadde UiO, (eller var det NTNU), ute en selvkjørende bil som brukte GPS for navigering, visuelle sensorer for å holde seg rigtig på veien og et sett med radarer for å måle avstanden bilen hadde til ting rundt seg.Førerløse biler burde vært igang allerede, samme med førerløse busser, (noe som vil redusere kostnadene ved buss betydelig).-frank

Er et par år siden de klarte å få det til å bli pålitelig. så må det testes nøye.

Ja du har klart å få biler til å kjøre rundt på baner lenge, men tror det var 2005 de klarte å kjøre en skikkelig distanse.

Den bilen jeg henviser til kjørte rundt i trafikken på norske veier. (tror det var en reportasje på newton).

 

Det største problemet er datautstyret, for det kreves mye kunstig intelligens kode og betydelig mye prossessorkraft for å bearbeide dataen fra sensorene og gjør det til fungerende.

 

-frank

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...