Grev_Elling Skrevet 31. mars 2012 Del Skrevet 31. mars 2012 Hei, Har i den siste tiden hatt litt rakling i bilen som jeg er ganske sikker på skyldes noe løsheter i eksosanlegget da raklingens resonnans følger turtallet. En periode gikk raklingen over i en svak hvining ved høyt turtall, dette har forsvunnet nå (kun hviningen). Derimot har bilen nå blitt utrolig dårlig når jeg drar den ut litt på fjerde og femte gir. Bilen orker på slette ca 100km/t og går ned i 70 km/t ved bakker/stigninger. Når jeg trår gassen i bånn for å presse den "kveler den seg" og jeg må slippe opp litt. Bilen er en Mondeo 1.8 bensin 98mod. Noen tanker om hva dette kan være? Setter stor på hjelp:) Lenke til kommentar
-KooPa Skrevet 6. april 2012 Del Skrevet 6. april 2012 Høres ut som luftmassemåleren din trenger en rens eller byttes ut. Hvis luftfilteret ikke er tett da. Luftmassemåleren er plassert like etter luftfilteret og har en kontakt med 5-6 kabler på. Du kan skru opp de 2 Torx skruene og rengjøre den med bremserens eller lignende. Evt kan du skru av slangeklemmene på hver side av luftmassemåleren og ta den ut "hel". 1 Lenke til kommentar
Grev_Elling Skrevet 7. april 2012 Forfatter Del Skrevet 7. april 2012 Tusen takk for svar, skal sjekkes ut! Var en tur på fjellet og på vei opp sleit bilen noe helt forferdelig, var da en veldig kraftig "susing" så fort en ga litt gass. Merkelige var at på vei ned i dag var bilen mye bedre,var som en "propp" løsnet (fortsatt ikke helt bra...) Lenke til kommentar
-KooPa Skrevet 8. april 2012 Del Skrevet 8. april 2012 Hvis det suser når du gir gass, har du nok en luft eller vacuum lekkasje. Da suger bilen falsk luft og går dårlig. Det er et T-stykke til vacuum bak fordeleren, rimelig trangt og komme til. Denne pleier å sprekke eller dette av i ene enden. Ellers kan du sjekke den sorte avlange boksen som ligger over motortoppen, den som ser ut til å bare være i veien (går luft i den). Jeg hadde hull under på den en gang. 1 Lenke til kommentar
Grev_Elling Skrevet 8. april 2012 Forfatter Del Skrevet 8. april 2012 Sjekket med startgass og kunne ikke finne noen lekasjer (gitt at jeg sprayet på riktige steder). T-stykket kunne jeg ikke finne? Er som du skjønner ganske så grønn... Sjekket og banket luftfilteret litt, luftmassemåleren har jeg ikke torxen for å åpne (er en tapp midt i) så lot den være. Har og blitt tipset om katalysator da problemet startet med rakling som hørtes ut å komme fra eksosanlegg, dette er forsovidt helt borte nå. Merkelige er at bilen har gått fra å orke 30% til nå å orke 80-90%. Den er stabil på tomgang og pådraget er jevnt og fint, men denne suselyden kommer da den drar på, men også dette har blitt mye bedre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå