Gå til innhold

[Løst] Min første stasjonære på 12 år! Gidd dere hjelpe?

Anbefalte innlegg

120GB SSD er etter min mening i minste laget. Jeg vil anbefale minst 240GB. Jeg har selv en 120GB Kingston HyperX, og angret allerede den første uken på at jeg ikke kjøpte en som var større. Med en gang du installerer spill og programvare, så flyr gigabytene raskt!

Du kan jo naturligvis installere disse tingene på harddisken du planlegger å kjøpe, men da forsvinner også litt av nytten ved å ha en SSD.

ja, ideelt sett burde vel alt lagres på SSD, men det er pr i dag for dyrt pr MB til at det er aktuelt. Jeg har ikke tenkt å bruke disken slik du har brukt. For meg er det aktuelt å lagre OS og programmer som alltid kjører på den, mens resten lagres på HDD. Spill er ikke nødvendig å lagre på SSD. For meg er det uaktuelt med 240 GB disk, men setter pris på ditt synspunkt.

@Konduktans:

Ja, for p..... har jeg glemt hovedkort. Forslag?

Hva mener du med at jeg skal kutte ut HDD? Det er vel ikke så mye å spare på å vente og jeg må jo ha en HDD til lagring? Å bruke SSD disken til primærlagring er uaktuelt grunnet størrelse og pris.

Når det gjelder Blu-Ray drevet forstår jeg argumentet godt og jeg føler at vi er ved en korsvei når det gjelder dette, men hvordan får jeg inn OSet uten DVD/Blu Ray? Har dessuten noen filmer jeg kunne tenke meg å lagre på disk, men på en annen side så bruker jeg DVD-spilleren på laptopen "en gang i skuddåret". Redd for å savne det hvis jeg ikke har.

GTX680 koster tett oppunder 4000 kr. Det mener jeg at koster mer enn det smaker. Da har jeg tro på at det er billigere å kjøpe kortet jeg har valgt og kjøpe GTX680 om noen år da det og har falt i pris.

//Konduktans-end

Hva er forrsten forskjellen mellom Asus P8Z77-V LX, Z77 og Asus P8Z77-V? 5-600 kr. prisforskjell

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

LX kortet mangler funksjoner som

- har ikke innebygget trådløst nett

- har ikke remote controll media (ett eller annet i den duren)

- har ikke like mange porter bakpå

- her ikke like god overklokkingmulighet

- har ikke like god kvalitet på komponenter brukt

- har ikke USB BIOS Flashback

- kan ikke bruke Fan Xpert (tror jeg)

Endret av olestokk
Lenke til kommentar

Ja - og skriver også

Når det gjelder Blu-Ray drevet forstår jeg argumentet godt og jeg føler at vi er ved en korsvei når det gjelder dette, men hvordan får jeg inn OSet uten DVD/Blu Ray? Har dessuten noen filmer jeg kunne tenke meg å lagre på disk, men på en annen side så bruker jeg DVD-spilleren på laptopen "en gang i skuddåret". Redd for å savne det hvis jeg ikke har.

Som jeg forholdt meg til - i dette svaret

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

iMac er en veldig bra stasjonær, men du må kunne systemet for å synnes det er bra,

Systemet på iMac er ikke som vanlig, med untak at du bytter til windows med den da.

Det er med noe på iMacen som heter bootcamp :-)

Sånt passer ikke til TS sitt bruk

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, for p..... har jeg glemt hovedkort. Forslag?

Hva mener du med at jeg skal kutte ut HDD? Det er vel ikke så mye å spare på å vente og jeg må jo ha en HDD til lagring? Å bruke SSD disken til primærlagring er uaktuelt grunnet størrelse og pris.

GTX680 koster tett oppunder 4000 kr. Det mener jeg at koster mer enn det smaker. Da har jeg tro på at det er billigere å kjøpe kortet jeg har valgt og kjøpe GTX680 om noen år da det og har falt i pris.

Hva er forrsten forskjellen mellom Asus P8Z77-V LX, Z77 og Asus P8Z77-V? 5-600 kr. prisforskjell

En god idé er å se på prisjakt.no. Her er oversikt over alle 1155-kort med Z77-chipsett(det nyeste) i ATX-utførelse, sortert på pris. Det er sikkert kjekt å ha mulighet for SLI i fremtiden, ved å velge et kort som har 2x PCI express-spor.

Når du går på en av listene, så trykker du på "Flere søkekriterier", og merker av alle egenskapene du ønsker. Det vet du selv bedre enn oss hva du trenger. Deretter legger du ut alternativene dine her(med kjøpsargumenter), så hjelper vi deg å velge :-)

Med å kutte ut HDD, tenkte jeg på hvis du f.eks hadde et par 300GB-disker liggende(slik jeg hadde). Hvis en setter opp de i RAID0(lagrer halve filen på hver disk), så får du en lynrask 600GB-disk som en kan legge inn spill og programmer på. (OBS! Ikke lagre livsviktige filer på et RAID0-oppsett, da det er dobbelt så stor sjanse for å miste alle filene dine!)

Det er ikke et problem å legge inn OS uten drev. Du sa du hadde DVD-leser i din bærbare datamaskin. Sett inn CD-en, og bruk imgburn for å lage en .iso-fil fra Windows-DVDen. Deretter bruker du Windows 7 USB/DVD tool for å lage en USB-pinne med Windows 7.

Ang. grafikkort, så er det alltid slik at noe koster mer enn det smaker. Nå er ikke jeg helt oppdatert på bruksområdet- og budsjettet ditt, men jeg tenkte at hvis du først skal bruke så mye penger, kan du i det minste få det beste!

7870 gir absolutt mer for pengene, og det er sikkert andre kort som gir enda mer for pengene hvis du ikke trenger det beste av det beste(6870, for eksempel).

Ang. P8Z77, så har modellen uten LX 3x PCI express, den andre har 2x.

Lenke til kommentar

Ser ut til at jeg kommer til å gå for hovedkortet ASUS P8Z77-V så sant ikke dere andre klarer å hoste fram et billigere kort til følgende kriterier:

- WLAN

- iCore 5/7

- Minst 2 PCI-Express spor (etter anbefaling fra Konduktans)

- ATX

- 64 bits

@Konduktans

Ok, ser hva du mener ang. HDD. Men jeg har ikke noe slikt liggende å slenge da jeg ikke har hatt annet enn jobb-laptop de siste 10 årene.

Ang. grafikkort så presser det budsjettet litt mye. Tenkte jeg skulle kjøpe en tablet når jeg først var i gang, så da teller man kroner.

Nå er ikke gaming det viktigste med pcen, men greit om den klarer å kjøre dagens spill med høy settings. Vil oppsettet med GTX560 klare dette?

Fortsatt litt i villrede ang. PSU. Hvor mange Watt trenger jeg? Hvordan finner jeg ut dette? Ang. Seasonic M12 550W så ser det ut som den er discontinued

Lenke til kommentar

Ser ut til at jeg kommer til å gå for hovedkortet ASUS P8Z77-V så sant ikke dere andre klarer å hoste fram et billigere kort til følgende kriterier:

- WLAN

- iCore 5/7

- Minst 2 PCI-Express spor (etter anbefaling fra Konduktans)

- ATX

- 64 bits

@Konduktans

Ang. grafikkort så presser det budsjettet litt mye. Tenkte jeg skulle kjøpe en tablet når jeg først var i gang, så da teller man kroner.

Nå er ikke gaming det viktigste med pcen, men greit om den klarer å kjøre dagens spill med høy settings. Vil oppsettet med GTX560 klare dette?

Fortsatt litt i villrede ang. PSU. Hvor mange Watt trenger jeg? Hvordan finner jeg ut dette? Ang. Seasonic M12 550W så ser det ut som den er discontinued

Et 560Ti 448 er bra nok til å kjøre alle spill på high med en god FPS.

Når det gjelder PSU, søk "PSU CALC" på Google. Så finner du en som kan regne hvor mye du trenger etter hvilke komponenter du har i PCen.

Lenke til kommentar

PSUen er ikke for mye å bekymre seg for, oppsettet kjører egentlig helt fint på 400W (ikke av verste kvalitet da)

er ikke GTX 560 Ti 448 ute av salg nå?

De fleste butikkene har prøv å kvitte seg med det da det er et "limited edition" kort, men noen har det fortsatt som fks mpx.

Lenke til kommentar

Ok, da har jeg satt sammen en PC jeg tror jeg vil bli fornøyd med. Kommentarer taes i mot med takk, spesielt hvis jeg har gjort en stor blemme et sted mtp. kompabilitet eller rett og slett valgt et dårlig produkt.

Legg merke til at hovedkortet og GPU står i kommentar da den ikke var velgbar i prisguiden.no

Handleliste

Lenke til kommentar

Ok, da har jeg satt sammen en PC jeg tror jeg vil bli fornøyd med. Kommentarer taes i mot med takk, spesielt hvis jeg har gjort en stor blemme et sted mtp. kompabilitet eller rett og slett valgt et dårlig produkt.

Legg merke til at hovedkortet og GPU står i kommentar da den ikke var velgbar i prisguiden.no

Handleliste

Ser bra ut. Ville valgt en HX isteden GS PSU da den er modulær, vis jeg var deg. Da en HX750w, men

den er vel dyrere.

*Modulær: Kablene er løse, du trenger ikke å ha mange ubrukelige kabler liggende i kabinettt. Med Modulær kan du ta ut de kablene.

HX serien er ikke 100% modulær den heller. Men du bruker vel kablene som står i.

Klarer du å gjette hvilken som er modulær? :)

Modular_vs_non-modular_PSU.JPG

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/09/Modular_vs_non-modular_PSU.JPG

Endret av SLi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...