Gå til innhold

100% = load 75*c På tide med vannkjøling?


Storz

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg begynte å rendre en intro i Cinema 4D, og så merket jeg at PCen begynte å gå skikkelig tregt. Jeg visste jo at det krever mye av CPUen å rendre, så 100% load var forventa. Så jeg bestemte meg for å ta en titt innom CoreTemp, og der var jeg oppe i 76*C på det høyeste på 2600k (ingen OC) med stockkjøleren.

 

16m6t6g.png

Det var da jeg virkelig bestemte meg for å kjøpe vannkjøler, så jeg spør dere følgende spørsmål: Hvilken vannkjøler bør jeg velge og hvorfor? Jeg har noen krav:

1. Får den tempraturen NED

2. Enkel montering

3. Får plass i et Cooler Master Elite 430

4. Brukervennlig/nybegynnervennlig

5. Stillegående (eller mer presist: Den irriteterer deg ikke over lengre tid. Jeg sitter en halv meter fra maskinen ofte 5 timer hver dag)

6. Jeg vurderer å overklokke om jeg leser meg opp litt på det først, så den må klare det i fremtiden (ikke noe super kraftig, maks 4-4.5 GHz)

 

Takk for all hjelp! :)

 

PS: Pris må være under 1000 lappen :)

Endret av Storz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

kjøp deg heller en Noctua NH-D14 eller Phanteks...

 

lager mindre lyd enn lukket vannkjøling, og kjøler mer for penga, eneste lukka vannkjøleren som kjøler bedre er Corsair H100, men den koster mer og lager mer lyd

 

hvis du har vindu på kassa de kan du gå for en Corsair H100, bare fordi det ser stygt ut med kjøletårn :p

  • Liker 4
Lenke til kommentar

hvis du har vindu på kassa de kan du gå for en Corsair H100, bare fordi det ser stygt ut med kjøletårn :p

Vil den passe da? Jeg må ha den oppe i så fall, og der er det 3,5 cm mellom der skruene er... Helt fra den ene skruekanten til den andre.
Lenke til kommentar

Siden du vil ha det stille så ville eg heller ha gått for Thermalright Archon, kjører den selv og er meget fornøyd. H100 er ikke verdt pengene mot en sikkelig luft kjøler hvis du tar med kjøling vs støy noe som er eneste grunnen for å gå for vannkjøling.

 

"Unfortunately, Phanteks PH-TC14PE can’t boast quiet operation even with one PH-F140 fan, not to mention the default two-fan configuration. The difference from the Thermalright TY-140 is pretty serious, so we can’t call the new cooler quiet per say."

 

Kilde: http://www.xbitlabs.com/articles/coolers/display/phanteks-ph-tc14pe_6.html#sect0

Lenke til kommentar

du vet at Thermalright TY-140 er en vifte, ikkesant?

 

sorry misforstod litt...

 

men an Thermalright Archon har bare halve overflatearealet av ett phanteks tårn...

 

så hvis man skal ned på de kjøleegenskapene kan man heller bare gå for en Cooler Master Hyper 612S, som koster en god del mindre

Endret av olestokk
Lenke til kommentar

Jepp, ser ikke helt poenget med å kjøpe en kjøler og så kjøpe nye vifter til den siden det øker prisen mer en det er verdt når det er bare et par grader forskjell mellom de to kjølerne. Du vet at ting koster penger sant?

 

Er ganske billig med tanke på hva ytelse du får, er snakk om 2 C forskjell på maks load i fra archon til phanteks. Prisen er ikke gale heller, 450kr for archon mot phanteks 619kr + 149kr per vifte av typen Thermalright TY-140 hvis du vil ha det stille. CM 612S koster 299kr men usikker på støynivået på den siden jeg ikke kjenner til den eller temps den levere. Er du ikke imponert over at "bare halve overflatearealet" = 2c mindre på load? :)

 

zdiagrt-xbt.png

Endret av jitnekonni
Lenke til kommentar

Rolig nå, folkens! :p Den skal passe til en snart 14 år gammel wannabe nerd som har lyst til å bli "PC-Pro" :w00t: Vil bare at den ikke skal bråke, og at jeg skal kunne OC CPUen litte bitte gran. Ikke noe avansert "Hi-Tech" shit. Så lenge den kan klare å kjøle ned prossesoren bedre enn den !@#$¤ stockvifta er jeg fornøyd, egentlig. :green: Og jeg vil ikke drive å kjøpe flere vifter, det blir for mye stress og sånt. PS: Liker ikke Noctua-viftene sitt utseende og farger. :hm:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har en noctua u12 til en 1366 i7 920 (som er på 130w) og overklokket til 4 ghz med bruteforce, så går aldri temperaturen over 71 grader. Pluss at den er musestille. Og koster ikke mye engang!

 

Din cpu er på 95w så da kan du forestille deg at du får mye bedre temperaturer på din.

 

Skulle jeg ha valgt ny luftkjøler, hadde det blitt noctua, og jeg hadde ikke engang trengt å tenke 2 ganger over det.

 

Kjempegod kjøleevne, med veeeldig lite støy.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...