Gå til innhold

Vurderer å kjøpe trebåt fra Sverige- Tips i forhold til vedlikehold, toll/smugling/registering osv?

Anbefalte innlegg

Heisann!

Vurderer å kjøpe en Marieholms Sweet Sixteen (Denne her: http://www.blocket.se/skaraborg/Marieholms_Sweet_Sixteen_Nyrenoverad_39356503.htm?ca=3&w=3) . Har ikke erfaring med trebåt, men ønsker bare å ha den i denne sesongen og deretter selge den neste vår. Hvor mye vedlikehold må jeg regne med for å beholde den i den standen den nå er, og hvor vanskelig vil det bli å selge den i Norge igjen? Er det gode muligheter for å selge den dyrere enn jeg kjøpte den for?

Har sett litt på tollregler. Forbanna statskassa skal rane til seg 25% mva... Hva skjer hvis jeg tar den med sjøveien over grensa (smugle altså)? Går det da å registere, forsikre osv? Får/har jeg da gyldige papirer på båten som gjør den mulig å selge igjen i Norge?

Takker for alle svar! Skjønner alle tanker om at det ble litt mange spørsmål men...

Mvh.

Truls! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg svarte egentelig på din andre tråd, men siden jeg nå har informasjon om type båt kan jeg gi deg en bedre svar.

Denne båten har ingen krav om CE-merking såfremt du kan dokumentere at båten har vært registrert/brukt i Sverige før 16.07.1998 og det burde gå greit.

Motoren er en eldre Mercury og det finnes ingen internasjonal dokumentasjon på opprinnelsesland så ingen kan spore opp det, vet om noen som prøver og ta inn sånne eldre motorer som delemotor, problemet er at HK-avgiften må betales åkkesom + mva. på toppen av dette, andre bare smugler den over men jeg anbefaler ikke det da du kan bli tatt.

Det mange gjør er å "kaste" motoren og bare importere båten uten motor, og bare betale mva. på båten og mva. på fraktomkostningene "omkostningene ved henting av båt må dokumenteres". Et triks noen gjør er og sette ned verdien på båten men er den for lav begynner tollvesnet å stille spørsmål og du kan faktisk få problemer så ville ikke anbefale deg å gjøre det.

Kjenner en som la motoren baki bilen og kjørte til tollstedet for fortolling av båten som sto på henger, ikke det lureste og frakte begge enhetene på samme tur :)

Lurer du på noe så sendt meg en PM.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...