Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bil som av og til ikke starter - finner ingen feil - oppdatert.

^fmj

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sporadiske startproblemer kan ha flere årsaker, men dette er noen ting kan gjøre selv uten mye kostnader:

* Drivstoffpumperelé

*Starter-relé

*Fordelerlokk og rotor

*Tennkabler og plugger

Hvis coilen er gåen er det gjerne enda tydeligere symptomer.

Som tidligere sagt, tenningsdeler er greit å bytte uansett:)

Lenke til kommentar

Du kan prøve å kartlegge når bilen ikke starter. Du kan begynne med å holde gassen ned når du starter bilen i noen dager. Starter den hver gang?

Så kan du prøve å starte bilen uten å gi gass og registrere i hvilken situasjoner du får start problemer. Jeg har en mistanke her.....

Lenke til kommentar

* Drivstoffpumperelé

*Starter-relé

*Fordelerlokk og rotor

*Tennkabler og plugger

Hvis coilen er gåen er det gjerne enda tydeligere symptomer.

Som tidligere sagt, tenningsdeler er greit å bytte uansett:)

Det er monopoint innsprøytning på disse, ergo ikke fordelerlokk og rotor.

Indian: drivedeep9 bor i Drammen, men det er ikke han som har problemer med bilen ;)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

En lite update. Jeg hadde misforstått litt, han som hadde fikset bilen til EU kunne ikke gjøre noe med det elektriske.

Bilen er inne på verksted nå og det ville visst koste rundt 11k å fikse problemet. Jeg har ikke hele listen her, men ståa nå er at det mangler en kodenøkkkel og en boks som de ikke kunne skaffe.

Det er visst noen som tidligere har koblet feil på batteriet med startkabler, det er mulig at det er det som har rotet det till.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Bil tilbake fra verksted, de kunne ikke gi en endelig forklaring på hvorfor det av og til ikke starter. Anbefalte å bytte tenningslås og startsperreboks (?). Dette kunne de ikke skaffe og med tenningslåsen måtte det følge med noen kodenøkler.

Bestilte noe fra et huggeri i Norge fra samme modell, men denne passet ikke, så da er jeg på jakt etter disse delene fra et eller annet sted i verden.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Hvor ofte starter den, i forhold til hvor ofte den IKKE starter?

Når den ikke starter, hvor lang tid tar det før du kan prøve igjen, og den starter?

Er det lagret feilkoder i ECU?

Når den ikke starter, kan du sjekke om det er gnist eller bensin den mangler?

Høres ikke ut til å være startsperrefeil, da vil bilen starte og gå noe sekunder, mens lampen for startsperre blinker. Har riktignok ikke testet dette på Fiat, men andre merker.

Lenke til kommentar

Det virker veldig tilfeldig, men starter mye oftere enn ikke. Den kan fungere igjen neste dag, men har ikke sett noe mønster.

Jeg vet ikke noe om ECUen, men de burde vel funnet noe på verkstedet?

Jeg er helt grønn på bil, men ville de ikke sjekket dette på verkstedet? Eventuelt hvordan sjekker man det? Har lest rundt omkring på nettet og fant dette: http://www.fiatforum.com/punto-guides/52068-punto-coil-ecu-checks.html

Lenke til kommentar

Det kan hende at det e er en løs kontakt på batteriet? Har du strøm hele tiden eller forsvinner den i det øyeblikket du vrir om nøkkelen?

Har ikke så veldig mye peiling heller, men hadde dette problemet på min bil og det var helt tilfeldig om den ville starte eller ikke. Stå fast en gang fordi den ikke ville, etter fotballkamp, og ringte NAF for å få dem til å starte bilen, atter en gang. Etter å ha ventet i over en time og NAF-bilen straks skulle være der prøvde jeg en gang til og vips, så startet den.

Så du kan sjekke kablene og kontakten på batteriet, håper det hjelper :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Oppfatter deg slik at starteren trekker motoren rundt slik den skal, men at den ikke starter. En god start for videre feilsøking er å finne ut om det er bensin eller gnist som mangler. Kan høres ut som en kam- eller veivsensor har en periodisk feil.

Jeg hadde nesten tilsvarende på en bil jeg hadde for noen år siden, og der var det sensoren som styrer tenningstidspunktet som ikke virket av og til. Da fikk den bensin, men ingen gnist.

Lenke til kommentar

Min far hadde visst sjekket dette med gnisten, gnist mangler når den ikke starter.

Hvis det skulle være noe sensorstyr så vil alt fungere hvis man bytter engine control unit?

Endret av ^fmj
Lenke til kommentar

Jeg tenker også kam- eller veivsensor. Det er en relativt billig del å bytte.

Gnist mangler når den ikke starter? Får bensinpumpa strøm når du kjører startmotoren? Såvidt jeg vet er det vanlig at motorstyringa kutter både tenninga og bensinpumpa når den ikke får input fra veivsensoren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...