HelenaN Skrevet 26. april 2012 Forfatter Del Skrevet 26. april 2012 (endret) OK, skal pröve. Först vil jeg si at 35L er et nydelig objektiv som jeg värt helt fornöyd med. Det var bare at jeg etter fire år fikk lyst å pröve noe annet. Her er litt jeg har lagt merke til under de tre uker jeg har hatt 35/1.4 ZE: -L er mer vidvinklig. Ganske stor forskjell, kanskje 2-3mm? -ZE har mindre DoF på samme blender (field curvature?). -ZE har bedre bokeh. -L er kanskje litt skarpere på f/1.4 i sentrum. ZE i hjörnen. -Ved liten blender er ZE skarpere og har bedre opplösning, men begge er skikkelig skarpe. -Fargene er litt forskjellige, men jeg kan egentlig ikke si noe om det. -L brenner ut höylysen tidligere enn ZE. Mer kontrast? För jeg solgte 35L tok jeg noen testbilder. Det var bare for meg selv, så jeg brukte ikke stativ etc., men tenkte at det kanskje kan väre intressant for deg å se, men ta det for hva det er vert, dvs. ikke särlig mye. Siden 35L er vidvinkligere er komposisjonene ikke identiske, og siden det brenner ut höylysen tidligere fikk jeg brukke en kjappere lukkertid. Alt annet er identisk. Disse er JPG fra kameraet (5D) som jeg kun har forminsket litt. I noen av bildene ser 35L skarpere ut, men det er pga. dess större DoF. 1. 35L: 1. 35 ZE: 2. 35L: 2. 35ZE: 3. 35L: 3. 35ZE: 4. 35L 4. 35ZE: 5. 35L: 5. 35ZE: Endret 27. april 2012 av HelenaN 1 Lenke til kommentar
twoeyes Skrevet 26. april 2012 Del Skrevet 26. april 2012 (endret) Veldig interessant sammenligning, med gode testmotiver. Bekrefter mitt inntrykk av at Zeissen gir bedre/ jevnere bokeh, spesielt tydelig med høykontrast bakgrunn med trær/himmel som i eksempel 2 og 4. Interessant også at Zeissen gir tynnere DOF og mere bakgrunnsuskarphet. Takk skal du ha! Er veldig glad i min 35L, og autofokus er i mange situasjoner uvurderlig, men skulle gjerne hatt Zeissen... Endret 26. april 2012 av twoeyes Lenke til kommentar
HelenaN Skrevet 26. april 2012 Forfatter Del Skrevet 26. april 2012 Fint at det er til hjelp! Ja, skulle også gjerne ha begge, men... Hvis man bare trenger AF noen få ganger i månaden eller enda mer sjelden, kan evt. Canon 35/2 väre et bra komplement. 35L er heldigvis et meget flott objektiv, og må jeg noen gang gå tilbake til det så kan jeg leve med det. Lenke til kommentar
Jann. Skrevet 26. april 2012 Del Skrevet 26. april 2012 Flotte bilder di siste ja, hytta å treèt var morsom ja men flott. Lovetanna likte jeg, fint og skarpt og ikke minst vårlig! Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 26. april 2012 Del Skrevet 26. april 2012 Vanskelig å si, men jeg synes L-bildene var et hakk bedre jeg, men har ikke fin-studert..... Lenke til kommentar
HelenaN Skrevet 26. april 2012 Forfatter Del Skrevet 26. april 2012 Flotte bilder di siste ja, hytta å treèt var morsom ja men flott. Lovetanna likte jeg, fint og skarpt og ikke minst vårlig! Mange takk! Vanskelig å si, men jeg synes L-bildene var et hakk bedre jeg, men har ikke fin-studert..... Hva er det du liker bedre? Synes du de er skarpere? Det beror på at L-objektivet gir mer mer DoF på den samme blender og da ser det ut som det er skarpere. Begge er dog veldig bra. Dag 26: EXIF: 35mm, 1/160, f/4.5, ISO 100. 1 Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 26. april 2012 Del Skrevet 26. april 2012 Ja, ikke mye forskjell...men jeg ante en antydning skarpere, klarere i L, men forklaringen din er sikkert riktig. Det er ikke mye...bare en magefølelse kanskje....og veldig kreativ din siste der. Hva du finner på! Lenke til kommentar
HelenaN Skrevet 26. april 2012 Forfatter Del Skrevet 26. april 2012 Takker! Det er Elkjöp i Tiller. Ja, det virker som 35L gir litt mer kontrast og det kan gjöre at bildene ser litt klarere ut, men priset er at bakgrunnen kan bli "urolig" (det kan man se i noen av bildene) og at höylysen brenner ut tidligere. Jeg vil heller legge på kontrast selv i etterbehandlingen. Disse bildene er dog bare testbilder og jeg har ikke gjort noe med dem. Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 26. april 2012 Del Skrevet 26. april 2012 Høres fornuftig ut Helena....det er mye man kan "understreke" i etterbehandlingen ja...og det handler også om å "ha kjemi" med et objektiv, har jeg funnet ut... Lenke til kommentar
Jan R. Halvorsen Skrevet 26. april 2012 Del Skrevet 26. april 2012 Dagens bilde ble også vellykket, fine linjer i en stram og fin komp. Likte også fargeinnslagene i et ellers lyst bilde. Lenke til kommentar
twoeyes Skrevet 27. april 2012 Del Skrevet 27. april 2012 (endret) Fin komp med repeterende blå firkanter i dag 26. Ja, ikke mye forskjell...men jeg ante en antydning skarpere, klarere i L, men forklaringen din er sikkert riktig. Det er ikke mye...bare en magefølelse kanskje....og veldig kreativ din siste der. Hva du finner på! Bildene er etter min mening noe små for å vurdere skarphet. I tillegg er det små forskjeller i forhold til hvor fokus er plassert fra bilde til bilde. Tar man f.eks eksempel 1 ser det for meg ut som fokusplanet er plassert noe lengre fram med Zeissen enn med 35L (muligens noe foran fremre hjørne av busskuret). Dette sammen med smalere DOF gjør at bildet som helhet framstår som mindre skarpt. Endret 27. april 2012 av twoeyes Lenke til kommentar
SNratio Skrevet 27. april 2012 Del Skrevet 27. april 2012 Mye flott her! Kanskje folkevogna og spikretreet jeg liker best, men generelt nydelig bruk av et objektiv som overbeviser enormt i dine hender. Har forskjellene til 35L noe med at Zeissen har noe bedre mikrokontrast? Det med at høylysene gror igjen fortere med 35L kan kanskje tyde på det? Så vil jeg bare slenge på et spørsmål om du eller noen som følger tråden har noen formening om hvordan Samyangs 35/1.4 hadde taklet disse oppgavene? Den er jo _mye_ lettere tilgjengelig, og oppløsningsmessig fullt på høyden, men oppløsning er neppe det viktigste her.. Lenke til kommentar
HelenaN Skrevet 27. april 2012 Forfatter Del Skrevet 27. april 2012 Høres fornuftig ut Helena....det er mye man kan "understreke" i etterbehandlingen ja...og det handler også om å "ha kjemi" med et objektiv, har jeg funnet ut... Ja, det er sant! Ibland er det vanskelig å si hvorfor man trives med et spesielt kamera eller objektiv, men når man gjör det er det göy å bruke. Dagens bilde ble også vellykket, fine linjer i en stram og fin komp. Likte også fargeinnslagene i et ellers lyst bilde. Takker! Det var spennende lys både igår og idag. Fin komp med repeterende blå firkanter i dag 26. Ja, ikke mye forskjell...men jeg ante en antydning skarpere, klarere i L, men forklaringen din er sikkert riktig. Det er ikke mye...bare en magefølelse kanskje....og veldig kreativ din siste der. Hva du finner på! Bildene er etter min mening noe små for å vurdere skarphet. I tillegg er det små forskjeller i forhold til hvor fokus er plassert fra bilde til bilde. Tar man f.eks eksempel 1 ser det for meg ut som fokusplanet er plassert noe lengre fram med Zeissen enn med 35L (muligens noe foran fremre hjørne av busskuret). Dette sammen med smalere DOF gjør at bildet som helhet framstår som mindre skarpt. Takk! Det var som sagt egentlig bare et test for meg selv og dessuten fölte jeg meg litt gjenert når folk så at jeg tok bilder av disse vardaglige sakene, så ja, det er godt mulig at fokus varierer noe. (Kanskje skal si at jeg forstår at du bare ville forklare for Randi - ikke kritisere mitt test.) Mye flott her! Kanskje folkevogna og spikretreet jeg liker best, men generelt nydelig bruk av et objektiv som overbeviser enormt i dine hender. Har forskjellene til 35L noe med at Zeissen har noe bedre mikrokontrast? Det med at høylysene gror igjen fortere med 35L kan kanskje tyde på det? Så vil jeg bare slenge på et spørsmål om du eller noen som følger tråden har noen formening om hvordan Samyangs 35/1.4 hadde taklet disse oppgavene? Den er jo _mye_ lettere tilgjengelig, og oppløsningsmessig fullt på høyden, men oppløsning er neppe det viktigste her.. Takk for hyggelig tilbakemelding! Jeg er ikke så kunnig på de tekniske detaljene, så det kan jeg dessverre ikke svare på. Tror jeg har lest at det finnes både micro og macro contrast, og at Zeiss-objektiver ofte har god micro contrast. Kanskje 35L har mer macro contrast, men jeg bare spekulerer. Har aldri prövd Samyangen, men har lest mye positivt om den. Lenke til kommentar
HelenaN Skrevet 27. april 2012 Forfatter Del Skrevet 27. april 2012 Dag 27: Krem kaffebar: EXIF: 35mm, 1/60, f/1.4, ISO 100. 1 Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 27. april 2012 Del Skrevet 27. april 2012 Flott utsnitt og fine farger...kjempefin refleksjon... Lenke til kommentar
Bykatt Skrevet 28. april 2012 Del Skrevet 28. april 2012 Jeg fikk mer lyst på iskrem enn kaffe av bildet ditt. Morsomt motiv, fint vinklet. Lenke til kommentar
HelenaN Skrevet 28. april 2012 Forfatter Del Skrevet 28. april 2012 Takk Randi og Bykatt! Dag 28: J.P.Strøm: EXIF: 35mm, 1/80, f/5.6, ISO 100. 1 Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 28. april 2012 Del Skrevet 28. april 2012 Så utrolig fine fargetoner du får til. Lenke til kommentar
HelenaN Skrevet 30. april 2012 Forfatter Del Skrevet 30. april 2012 Takk Randi! Liker virkeligen Lightroom for det er så lett å fikse med fargene. Dag 29: Skipsvrak fra 1942, på Fosen utenfor Trondheim: EXIF: 35mm, 1/500, f/2, ISO 100. To ekstrabilder på vraket: Dag 30: Sesongens siste skitur: EXIF: 35mm, 1/400, f/4, ISO 100. 1 Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 30. april 2012 Del Skrevet 30. april 2012 Det var jo en pang-avslutning da, Helena. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå