Gå til innhold

WD 3TB plukket ut av ekstern MyBook Essential - snåle partisjoner

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt en 3 gig WD MyBook Essential til en veldig god pris, egentlig for å kjøre den som intern disk i serveren (jeg fikk den som B-vare billigere enn noen interne disker uten boks). Så jeg fikk den ut (ikke helt enkelt, og det fløy noen plastbiter fra låsemekanismen inni der...) og koblet den til en vanlig SATA-kabel. Men det var underlig nok en liten partisjon (750 gig, eller noe sånt) og to som sto merket som tomme. Jeg antok at det bare var litt lureri i det eksterne kabinettet for å få den kompatibel med flere ting (XP kan vel ikke adressere 3 TB, så vidt jeg husker, og den er merket med at den er kompatibel for XP), så jeg fjernet partisjonene. Men da sto jeg igjen med to separate, tomme områder! Altså ikke en partisjon og et område, og heller ikke utvidet partisjon og tomt område, men rett og slett et tomt område som var delt i to deler, en på 2048 GB og en på 746,51 GB.

Vil det si at selve kontrollerkortet på harddisken er laget med noe snikeri for å få denne typen kompatibilitet, så jeg ikke kan bruke greia utenfor boksen? Jeg har prøvd å Google det, men fant ikke noe relevant, bare noen antydninger om at det gjøres noen triks, men ikke om det var i den eksterne boksen eller i disken.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, tror ikke du trenger det, skal dukke opp et valg første gang man initialiserer disker, hvor man kan velge mellom MBR og GPT

Sjekk i disk management, og høyre klikk på disken se på egenskaper og under volumer, der skal det stå hva den er satt opp med(partition style).

Endret av ZanZel
Lenke til kommentar

Yi-haaa! :) Mange takk for hjelpen! Der var den plutselig en eneste, 2794,39 GB stort, tomt område! Lurer på om jeg kunne spart meg å sikkerhetskopiere dataene fra den og så kopiere dem tilbake igjen nå. Men det betyr ikke så mye, siden det fungere.

Likte forresten Money Island-referansen i signaturen din! :green:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...