Paavam Skrevet 31. mars 2012 Del Skrevet 31. mars 2012 Halla, jeg lurte på hva betyr OEM? Skal kjøpe ny windows 7 med 64 bit, fordi jeg har bare 32 bit fra før. Kan jeg kjøpe en med OEM? Lenke til kommentar
Olestokk Skrevet 31. mars 2012 Del Skrevet 31. mars 2012 OEM = Original Equipment Manufacturer men for OS betyr det at nøkkelen vil knytte seg til hovedkortet ditt, som betyr at hvis du skal bytte hovedkort må du ha ny nøkkel Lenke til kommentar
Paavam Skrevet 31. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2012 Okei, men hvis jeg skal bytte os, trenger jeg en uten dette da? For på dustinhome å står det: Du som kunde får bare installere OEM-lisensen på en ny PC. For eksempel får du IKKE installere OEM-lisens for et operativsystem på en PC som har et tidligere operativsystem. Lenke til kommentar
Phyltre Skrevet 31. mars 2012 Del Skrevet 31. mars 2012 Hvis du mener OEM operativsystem, så er det en fullversjon av f.eks i fleste tilfeller Windows. OEM versjoner av Windows "binder seg til den hardwaren i den pcen du installerer den i, og såvidt jeg vet må lisensnøkkelen fornyes hvis man gjør noen større forandringer/oppgraderinger i hardwaren. På en fullversjon av Windows kan man gjøre ett visst antall oppgraderinger av hardwaren (så man står litt friere), men dette koster litt ekstra. Kjøp av OEM versjoner betinger at man skal oppgradere en eller annen form for hardware i fleste tilfeller. (Eller på godt at man kjøper denne med f.eks hard disk elns.) Var i alle fall slik tidligere, men de forskjellige Websjappene har sikkert litt forskjellig praksis der. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå