Gå til innhold

Sivilingeniør på NTNU, målet er olje

mutras

Anbefalte innlegg

Hei, er nå 20 år og har bestemt meg for å starte på NTNU neste år. Jeg har begynt med en ganske omfattende informasjonsinnhenting, og prøver å finne ut mest mulig før jeg tar mitt endelige valg. Karakterene ligger vel omtrent akkurat på indøk, så jeg kommer inn der om ikke snittet stiger mye til neste år. Interessene fra videregående var hovedsakelig matte og fysikk. Kjemi var også greit, men følte at jeg likte matte/fysikk bedre. Fant også ut at geologi og bergarter virket litt tørt, ettersom geofag X ikke var spesielt interessant for min del.

Jeg har ambisjoner om å komme langt, og oppnå en høy lønn, og en spennende jobb, og har et stort ønske om å jobbe innenfor oljebransjen et sted. Dette er nettopp fordi olje er Norges mest lønnsomme bransje, som gir de ansatte både god lønn og bra vilkår. Det er mitt problem nå er at jeg ikke klarer å finne spesielt mye relevant info for hvordan linjer, og underlinjer som trengs innenfor oljebransjen, og hva de jobber som eller hvor mye de tjener.

Til nå har jeg sett litt på Energi og Miljø, og tenker muligens at Energi- og prosessteknikk kan være behov for innenfor olje. Men er litt betenkt på denne linjen, ettersom jeg ikke egentlig vil jobbe med elkraft nettet, og har absolutt ingen interesse av miljø. Det andre jeg har sett på er petroleums linjen, men som nevnt har jeg ikke stor interesse av geofag, så vil ikke gå på en smell der jeg plutselig jobber med noe som ikke interesserer meg.

Har også sett på indøk, som virker som en bred og solid utdanning, men igjen vet jeg ikke hvordan underlinje jeg skulle valgt. Har sett på flere linjer, men for meg blir det vanskelig å finne ut om det er etterspørsel etter dem innenfor olje.

Så kort sagt, det jeg lurer på er:

Hvilke sivilingeniørlinjer på NTNU er mest relevant for en god jobb innenfor olje? Jeg er interessert i all info dere måtte ha om de forskjellige linjene og olje. Og ellers hva dere mener vil være et bra valg for meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fortell meg mer om kybernetikk, får de lett jobb innenfor oljebransjen? Hvilken hovedprofil burde man i så fall velge for å komme i olje? Hva vil gjøre i jobben sin da?

Det virker som det er veldig rettet inn på sjøfart og skip? I tillegg til miljø?

Har ikke stor interesse for hverken skip eller miljø.

Fartøystyring

Aktiv regulering av motorer for å gi mindre miljøutslipp

CO2-fri gasskraftteknologi med høy virkningsgrad

Miljøovervåking og utslippsdeteksjon

Optimal utnyttelse av fôrressurser ved oppdrett av fisk

Alt dette er jo rene miljø og sjølinjer

Endret av mutras
Lenke til kommentar

Jeg har selv tatt Mastergrad i kybernetikk og signalbehandling, ikke fra NTNU, men fra UiS. I mitt kull av studenter som var ferdige våren 2011 endte alle unntatt 3 stk opp i oljeindustrien etterpå. De fleste fikk også jobb før de var ferdige med utdannelsen. Begynnerlønnen lå mellom 400k-500k.

Jeg kan fortelle deg hva noen av mine medstudenter gjør nå:

Tilfelle 1: Sitter å utvikler elektronikk som skal brukes nede i borrehull og i plugger som settes i gass- og oljerør. Elektronikken må tåle ekstrem trykk og ekstrem temperatur.

Tilfelle 2: Designer (innholdet) og er med på å sette opp containere med diverse elektrisk og mekanisk utstyr som skal brukes offshore. Containerene inneholder nødvendig utstyr for å gjøre en bestemt type jobb. Det er også mye papirarbeid med å sikre at alt utstyr er testet og har de nødvendige sertifikat for å brukes offshore.

Tilfelle 3: Arbeider ikke i oljeindustrien, men designer styresystemer for militære raketter.

Tilfelle 4: Programmerer og designer kontrollsystemer for automatiseringsanlegg offshore. Spesielt mye vekt på det å lage et brukergrensesnitt som viser prosessen som skal automatiseres og all status om denne. Bruker mye tid på å sikre seg at operatøren ikke skal kunne misforstå informasjonen som kommer på skjermen og at operatøren ikke skal kunne gjøre feil.

De fleste sivilingeniører reiser ikke mye offshore, men sitter på land. Noen har dog en del offshore arbeid spesielt ved igangsetting og endring av anlegg. Merk at mange i oljeindustrien klager over at de bruker 10% av tiden på det faglige og 90% av tiden på papirarbeid, det er et hav av prosedyrer som må følges og alt må dokumenteres.

Lenke til kommentar

Holy shit. Etter å ha sett litt trur jeg faktisk at denne linjen passer helt perfekt for meg. Alt virker jo helt sykt interessant og ettersom jeg elsker matte og data er jo selve fagene som sydd for meg. For å si det sånn, har vært en uke på et rakettutskytningsfelt og lært om missiler, og så om man kunne få en sånn jobb, er det ikke farlig at man ikke jobber innenfor olje. Trur kanskje jeg har funnet ut hva jeg vil studere takket være deg :)

Har noe noe mer kul info om jobber og/eller faget er jeg meget interessert :)

Det eneste som betenker meg er at jeg også har hatt ambisjoner om å en gang jobbe innenfor en lederstilling, vil det være mulig innenfor denne linjen?

Endret av mutras
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...