Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Umulig å få ny ip...


Anbefalte innlegg

Jeg har en PC som absolutt ikke vil på nett. Den kjører XP, og jeg har en Bluecom dsl linje.

 

På denne PCen funker linjen helt fint, men så snart jeg flytter den over til den andre blir det bare ip styr. PCen vil ikke gi fra seg den gamle lan ipen som den har fått av xp. Jeg har kjørt veiviseren utallige gang, men så lenge den skal få utdelt ip automatisk får den bare den gamle lan ipen.

 

Jeg har prøv å skrive in den samme som jeg får på denne maskinen, mend samme dns, gateway og alt, og da kommer det ikke opp at den ikke finner noen internett tilkobling lenger, men den klarer likevel ikke å komme på nett.

 

Når jeg trykker 'reparere' på tilkoblingen, kommer det at det oppsto en feil i fornyingen av ip adresse.

 

Det kommer også en error når jeg prøver ipconfig /release & /renew .

 

Har foresten prøvd med andre nettverkskort også, siden PCen har innebygd i hovedkortet.

 

Jeg holder på å klikke snart, skjønner ikke hvordan jeg skal fikse det.

All hjelp mottas med takk! :D

 

mvh Terje Hoås

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På denne PCen funker linjen helt fint, men så snart jeg flytter den over til den andre blir det bare ip styr. PCen vil ikke gi fra seg den gamle lan ipen som den har fått av xp.

 

Kan du forklare litt bedre hva du mener?

 

Bruker du en router, ICS eller har du bare en maskin på nett av gangen?

Gir Bluecom ekstra IP?

Lenke til kommentar

prøv følgende:

 

start > run > cmd.exe > ipconfig /release (på akkuratt samme nettverkstilkobling du vil release) > restart pc > ha på automatisk mottakelse av ip eller hva nå enn det skal være > punktum. husk da å gjør dette på nettverkskortet du har problemer med - det er viktig at du releaser det på riktig kort - før hadde jeg chello med 1 tildeling av ip adresse, da måtte jeg release på nettverkskortet jeg fikk tildelt ip'en til eller så ville den ikke fornyes.

Lenke til kommentar

Jeg begynner å lure på om du ikke kjører med PPPoE direkte fra maskinen(Bluecom bruker vel PPPoE)?

 

Du må da sette konlingen opp som en PPPoE kobling(tror XP har innebygget støtte for PPPoE). Alternativ kjører du cd plate fra Bluecom om du har fått en.

 

Symptomene ser ut til å være at du ikke kommuniserer med en DHCP server.

Lenke til kommentar
Jeg begynner å lure på om du ikke kjører med PPPoE direkte fra maskinen(Bluecom bruker vel PPPoE)?

 

Nei, det bruker de ikke...

 

Du har satt nettverskortet til å motta automatisk

(riktig nettverkskort også?)

Hvilken ip får du? 169?

Prøvd dette

 

Skru av PC

Dra ut strømmen til modemet....

 

La det være av noen minutter. Skru det på, vent til dsl-lampa lyser stabilt. Skru på PC.

 

Hvem ip får du da?

Lenke til kommentar

Dette forstår jeg ikke helt...

 

På PCen jeg komme på nett med står det : Adressetype 'Tilordnet av DHCP', det står det ikke på den som ikke kommer på nett, så det høres fornuftig ut at det er det som er feilen...

 

men hva er PPPoE? Jeg tror ikke jeg har fikset det på denne pcen heller, (jeg har forresten ingen plate fra bluecom), og hvordan fikser jeg det?

Lenke til kommentar

Du kan jo prøve å kjøre ipconfig /release før du flytter over til den andre maskinen. (Jeg tar det som en selvfølge at du flytter kabelen direkte fra den ene maskinen over til den andre....)

 

Har du fått en brannmur fra bluecom og evt hvilken er det?

 

Fortell litt mer om hva feilmeldinger er når du kjører ipconfig /renew.

Lenke til kommentar

Hvis du har en ISP som kun gir deg en IP pr abonement MÅ du release denne først. Jeg kan ha tre IP adresser på abonementet min men har også tre pcer. Veldig kjedelig å koble ned og så koble opp en ny en for så å oppdage at den ikke kan få IP så man må koble opp den gamle og så release osv..

 

Men det du gjør er i msdos ledetekst selvsagt: ipconfig /release

Så flytter du en maskin / setter opp en annen en

Så tar du : ipconfig /renew

 

Dette skal funke.

Lenke til kommentar

Fjern og legg til TCP/IP på nytt på kortet.

 

Prøv å sett hastigheten på kortet fast på 100Mb(evt 10Mb), ikke bruk automatisk modus(konfigurer->avansert fra egenskaper for kortet).

 

Kan jo være noe krøll med kortet også, som du forresten kaller 'annet kort'...hvor er det blitt av det første, står det nå i den andre maskinen :roll: ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...