Gå til innhold

Bruk av splitter

Anbefalte innlegg

Kanskje litt off topic, men formålet er jo støydemping:

Er litt ustø når det gjelder dette med strøm, spenninger etc.

Jeg har tenkt å benytte splitter (link under) for å styre 2 eller flere identiske vifter fra en kontakt på hovedkortet.

http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=DI3PS

Vil dette føre til at spenningen er den samme som om det hadde vært kun en vifte, og at det kun vil trekke mer strøm? Bruker Speedfan til å regulere farten på viftene mine fra et Epox 8KHA+. Det funker fint, men jeg har ikke mange nok tilkoblinger på hovedkortet til å styre alle viftene. Har to prosessorvifter (Silverado), samt 4-5 Enermax (link under).

http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=UC8FAB

Vil dette funke, evt. med hvor mange vifter koblet sammen (kan jo koble mange splitter sammen)? Hvor mye strøm eller effekt tåler normalt en slik kontakt på hovedkortet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann!!

Jada, spenningen vil holde seg konstant på alle viftene. Når dte gjelder hvor mange vifter du kan kan koble på en utgang på hovedkortet dit så er jeg litt usikker på dette. Uten å si noe sikkert vil jeg tippe at en slik utgang kan tåle en strøm på 1A, men det kan godt være mindre eller mer... Det vil da si en effekt på 12W. Vanlige vifter ligge rpå 2-4 W så dvs. at du kan kjøre om lag 3-6 vifter, avhengig av effekt.

Noe du også burde merke deg er at hvis du bruker en rheostat (variabel motstand, potensiometer) for å regulere vifte hastigheten så fungerer jo den på en slik måte at den endre spenningen. Så når spenningen synker så vil også strømmen gjennom kretsen synke. Da kna du kjøre flere vifter på samme utgangen, men da må du huske å ikke øke spenningen igjen.

Jeg håper dette var svar på det du lurte på, hvis ikke kan du bare sende meg en e-post på [email protected].

Lykke til!! :smile:

[ Denne Melding var redigert av: krisfred på 2002-02-09 23:36 ]

Lenke til kommentar

Quote:

paalel skrev (2002-02-09 13:12):

Kanskje litt off topic, men formålet er jo støydemping:

Er litt ustø når det gjelder dette med strøm, spenninger etc.

Jeg har tenkt å benytte splitter (link under) for å styre 2 eller flere identiske vifter fra en kontakt på hovedkortet.

Vil dette føre til at spenningen er den samme som om det hadde vært kun en vifte, og at det kun vil trekke mer strøm? Bruker Speedfan til å regulere farten på viftene mine fra et Epox 8KHA+. Det funker fint, men jeg har ikke mange nok tilkoblinger på hovedkortet til å styre alle viftene. Har to prosessorvifter (Silverado), samt 4-5 Enermax (link under).

Vil dette funke, evt. med hvor mange vifter koblet sammen (kan jo koble mange splitter sammen)? Hvor mye strøm eller effekt tåler normalt en slik kontakt på hovedkortet?

Du får samme spenning, men legg merke til at den gule lederen kunn er på den ene halvdelen, d.v.s. bare den ene vifta har RPM kontroll. Jeg ville ikke satt alt for mange vifter på hovedkortet, men heller brukt spitter på drevkontaktene. http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=DI3PA

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-02-10 19:31, blackice skrev:

Ha det veldig i bakhodet når du starter opp at viftene dine kansje ikke får nok strøm hvis du skal bruke y-splitter, jeg måtte koble om en deltablack label 60mm fra hovekortet til de fra strømforsyningen da vifta ikke fikk nok strøm!

Hvor mye strøm trekker den? Hvilket hovedkort var det?

Lenke til kommentar

Quote:

paalel skrev (2002-02-10 20:45):

Quote:

On 2002-02-10 19:31, blackice skrev:

Ha det veldig i bakhodet når du starter opp at viftene dine kansje ikke får nok strøm hvis du skal bruke y-splitter, jeg måtte koble om en deltablack label 60mm fra hovekortet til de fra strømforsyningen da vifta ikke fikk nok strøm!

Hvor mye strøm trekker den? Hvilket hovedkort var det?

Vet ikke hvor mye strøm den trakk, men jeg har sett at amrikanske firmaer sier at man ikke skal koble vifter på over 7000rpm på hovedkorter, men det kan jo hende at ditt hovedkort takler det :smile:

Brukte msi k7t266pro på den tiden. Nå er det abit kr7a, men jeg har ikke prøvd på denne, da han jeg lånte vifta av ville ha den tilbake :sad: Da slapp jeg å fortsette med hørselværn da...

Det er jo bare å prøve etter min mening, funker det så funker det. Funker det ikke så bør du gjøre noe fort hvis du har tenkt å koble til cpu vifte ol...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...