Populært innlegg ventle Skrevet 30. mars 2012 Populært innlegg Del Skrevet 30. mars 2012 Er sikkert mange her inne som var med på vinterøvelsen Cold Response i indre Troms forrige uke. Selv hadde jeg i utgangspunktet trodd at det var noe jeg aldri skulle befatte meg med, jeg gjorde unna førstegangstjeneste ved GSV i 2005-2006, men hadde da æren av å bli innkalt til repetisjonstjeneste sammen med 350 andre for å være med på årets kalde respons. (trykk på bildene for å se dem i stor størrelse) Enheten jeg er blitt innrullert i heter Vertslandsstøttebataljon 1 (VBn1) og har til oppdrag å støtte utenlandske allierte tropper dersom de får behov for å operere i en reell konflikt på norsk jord. Dette betyr at bataljonen primært driver med transporttjenester på og utenfor vei, samt sanitetstjeneste og støttefunksjoner relatert til disse. VBn1 er stasjonert på Værnes, og det var her alle innkalte fikk møte og gå gjennom ei lita uke med utdanning og oppfriskning av ferdigheter relatert til sine tjenestefunksjoner. Siden motorisert forflytning er en viktig del av oppgavene til VBn1 skulle de fleste av mannskap og kjøretøyer ta landeveien fatt fra Værnes til Bardufoss - en tur på 100 mil langs Europavei 6 som var beregnet å ta tre dager. over 100 militære kjøretøyer kjørte i kolonne nordover. Helt i front lå de tyngstløftende lastbærerne forsvaret har - Tungtransportvognene, også kjent som TT. 14-liters V8-motor på 410-450 hester (avhengig av modell) høres heftig ut, men når vogntoget med last har samlet totalvekt over 80 tonn går det ikke akkurat lynfort. Kolonnen passerer grensa til Nord-Norge Kolonnen kjører gjennom porten på Drevjamoen leir nord for Mosjøen, der første natt ble tilbrakt. Nord for Mo i Rana ble føret svært glatt, og her legges det på kjetting før oppstigningen mot Saltfjellet begynner. Som seg hør og bør for en offentlig institusjon er det to mann som jobber iherdig med kjettingen, mens åtte mann (inkludert meg som tar bilde) står og ser på. Framme ved andre overnatting i Tysfjord fylles tankene fra vår egen medbragte bensinstasjon - ett tankflak, det vil si en tank på en krokløftvogn med innebygd pumpe, fylleslange og telleverk. Tysfjorden er det eneste punktet på den norske delen av E6 der Vegvesenet ikke har sett seg råd til å bygge landfast forbindelse. Her er det ferge, og vi må anta at det ikke er ofte at fergemannskapet møter en fergekø som dette klokka 0630 en søndags morgen. TT'ene lastes ombord på ferga Fenrik nyter soloppgang på Tysfjorden fra taket av førerhytta på TT'en Klar til strid Hørt på samband: Vi: 1.6, det ryker svart av pipa di, over 1.6: øøh... vent slutt 1.6: dette er 1.6, vi kjører med motorbremsen på, stanser for å utbedre, 1.6 slutt Bridge over still waters Morgensol i Ballangen Søndagsgudstjeneste i Bjerkvik Klar til strid 2 Her sørpå går vi nesten av skaftet hvis det ligger an til å bli nordlys. I Bardufoss var det grønne flammer over himmelen hver eneste kveld, i hvertfall så fremt det var klarvær, de ti dagene vi var der oppe. TT-vognene linet opp under nordlyset Transport av CV90 Forberedelse til opplasting av Leopard 2 Leo 2 dirigeres ombord Tung Transport TT med Leo 2 på vei inn i Rusta leir Krokløftere med Istindan i bakgrunnen TT when the work is done Vil du se enda flere bilder har jeg lagt ut ett album her, der alle bildene er tilgjengelig i høy oppløsning. 14 Lenke til kommentar
-Longva- Skrevet 30. mars 2012 Del Skrevet 30. mars 2012 (endret) - Endret 25. oktober 2013 av -Longva- Lenke til kommentar
Artemis-Entreri Skrevet 10. april 2012 Del Skrevet 10. april 2012 Flott bildeserie Ventle! Mye herlige bilder der, og vakte mange gode minner fra Tren oppdrag i Indre Troms for 13-14 år siden Lenke til kommentar
ThorU Skrevet 14. april 2012 Del Skrevet 14. april 2012 Mange fine bilder ja Kan jeg spørre hvor TT-bilene kom fra? Altså hvor de er stasjonert til daglig? Var selv i TT (CSS bataljonen) under CR12, men vi hadde alle våre biler selv.. Var det gamle TT soldater som kjørte under repøvelsen? Med tanke på leo2 transport, tar jo en stund å bli god nok til å bestå prøven for å kjøre det.. Lenke til kommentar
saftsus Skrevet 14. april 2012 Del Skrevet 14. april 2012 (endret) Bilene hører til Vertlandsstøttebataljon som består kun av personell som er på rep. Alle som kjører TT har hatt fgtj. i TT, alle som kjører nm 154 har hatt fgtj. i berging osv. Endret 14. april 2012 av saftsus Lenke til kommentar
ventle Skrevet 15. april 2012 Forfatter Del Skrevet 15. april 2012 Vi hadde 6 TT'er, såvidt jeg fikk med meg kom 4stk fra Sessvollmoen og 2stk fra kjøreskolen på Bardufoss Lenke til kommentar
IceBlitz Skrevet 1. februar 2013 Del Skrevet 1. februar 2013 Fantastiske bilder, slående vakre de med nordlys! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå