Gå til innhold

Et par spørsmål (hardware)

Anbefalte innlegg

Noen som kan svare på alt dette? Har tenkt å bygge, men jeg har alltids et par spørsmål.

1. Dette er første gang, og jeg blir meget skremt av kablene som følger med PSU. PSU'en jeg skal ha er modulær, og jeg har spørsmål til det: Hvordan skal jeg vite hvilke kabler jeg skal plugge inn i PSU og ikke.. f.eks jeg vet at jeg skal plugge kabler fra kabinett til PSU, fra komponente til PSU, men hvis jeg glemmer en kabel, hvordan skal jeg unngå å glemme en? håper dere skjønte spørsmålet mitt! :D

2. altiboks boksen vår står i stua, og jeg er i rommet mitt (som er et trapp oppe) og jeg lurer på følgende, hvordan kan jeg bruke nettverkskabelen? Rommet jeg sitter på er rett under hjemmesentralen vår, men kan jo ikke borre hull ned dit? Det funker vel ikke? isåfall, går det an å gjøre det selv, eller må vi leie folk? Burde jeg bare gå for trådløs usb nettverkort istedenfor?

3. Er det mulig å jorde seg ved å ta på et R3 kabinett, isåfall hvor? Hvordan skal man vite om det er metall eller ikke? Kan jo liksom bare ta på bunnen av CPU kjøleren, regner med at det er metall der også? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du jorder deg ved å stå på kjøkkenet siden det antaglivis er vannrør der(vannrør leder til jord) ang kabler så følger det med en manual med pzu. her skal det stå hvor kablene skal festes. på hovedkort mnualen skal det stå hvilke kabler skal hvor. ang lednign kan du altids ta den ut veggen(borre høl, dra gjennom ledning og skumme hølet igjen og gjenta proses ved ditt rom) eller bare trekke den opptrappa og gjennom døra.

Lenke til kommentar

Du jorder deg ved å stå på kjøkkenet siden det antaglivis er vannrør der(vannrør leder til jord) ang kabler så følger det med en manual med pzu. her skal det stå hvor kablene skal festes. på hovedkort mnualen skal det stå hvilke kabler skal hvor. ang lednign kan du altids ta den ut veggen(borre høl, dra gjennom ledning og skumme hølet igjen og gjenta proses ved ditt rom) eller bare trekke den opptrappa og gjennom døra.

Tusen takk for god og utfyllende svar.

Men problemet er jeg ikke kan bygge pcen i kjøkkenet, men i stua. Er det f.eks ikke mulighet for å ta vindu-håndtaket? Er det absolutt 0 med metall på R3 kabinetter?

Det med å trekke gjennom døra så opp trappa fungerer dårlig, siden hjemmesentralen ligger ved kjøkkenen, og hvis jeg skal dra kabel, må jeg dra den inn i stua også, og så inn rommet mitt, og da får jeg ikke lukket igjen døra. (?)

Det med å borre, hjemmesentralen ligger rett under rommet mitt, men jeg lurer på, hvordan skal jeg borre taket? Det er vel ganske dypt/langt å borre? Og når jeg borrer så blir det hull i det som kalles teppe? (husker ikke helt, men det man tråkker på, som er vanlig å ha i forskjelllige hus)

Edit: så et video ang. optiske drivere der de sa at jeg trengte en reader og en writer?

Jeg skal bruke optiske dreven til å putte inn CD- spill (går det an å installere spillet i pcen så jeg slipper å putte i cd hvergang?), skal brukes til å brenne ting og se på film med, altså, skal brenne film/musikk på den, og ta med andre steder osv..

Lenke til kommentar

Du kan kjøpe et antistatisk arbånd, evt ta på de to metall"knottene" inne i stikkontakten for å jorde deg. Det er vanlig at kablene som følger med psu og skal inn i psu har rød eller blå plastikk på tuppen som matcher blåfargen til PSU (om du ikke forstår, legger ved et bilde) så det er ganske enkelt.

HX850_rear.png

Lenke til kommentar

Du kan prøve ut Powerline til Internet! " Internett gjennom strømnettet ", det funker ikke på alle hus, men på noen, du kan vel prøve det ut.

diagram.jpg

Blir vel sånn som dette for deg:

Hjemmesentral - Powerline ------------------*strøm*----------------- Powerline - PC.

Trenger ikke å borre. Bare to små bokser du setter i strømkontakten :)

Endret av SLi
Lenke til kommentar

Powerline er vel dyrt? Hvis det er snakk om 100 er det greit men over det er ikke greit:P

Er det ikke samma med antistatiskbånd? Må feste på metall? Jeg er ganske dum, og vet ikke 100% hvordan man finner ut av det.. Sorry for at jeg virker som en komplett idiot men er greit å få ting klart:)

Lenke til kommentar

Powerline er vel dyrt? Hvis det er snakk om 100 er det greit men over det er ikke greit:P

Er det ikke samma med antistatiskbånd? Må feste på metall? Jeg er ganske dum, og vet ikke 100% hvordan man finner ut av det.. Sorry for at jeg virker som en komplett idiot men er greit å få ting klart:)

Nesten hele kabinettet er i metal.

Powerline får du får 250 kroner og opp. Mye bdre en å borre.

EDit: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=637986#info 40% avslag GO FOR IT :)

Endret av SLi
Lenke til kommentar

Hvordan fungerer powerline, hva skal man gjøre? Liksom hva er poenget?

Skal jeg feste lemma på antistatisk båndet random sted på kabinettet? :)

Men jeg må bestille fra dustin:)

Se på bildet over. Powerline er en liten boks som du kobler i strømkontakten i veggen, på den boksen er det en ethernetkabel inngang. Der har du en internettkabel fra den boksen til routeren/hjemmesentralen din. Så går internett fra Hjemmesentralen din, bort til den boksen i strømkontakten så igjennom denn og igjennom strømnettet dit og treffer en helt lik boks som du kobler til i strømkontakten nede og fra den boksen nede til PCen din.

Hjemmesentral - Eternetkabel - Powerline--dette er strømnettet som internet går igjennom - Powerline - PCen din.

Endret av SLi
Lenke til kommentar

Den får internet fra din hjemmesentral/router.

I huset ditt går det strøm gjennom kabler i vegggene dine. En jævlig smart fyr har funnet ut at man kan føre INTERNET gjennom de kablene i veggene dine.

Så vis du har en powerlineboks nede og en oppe så finner de hverandre :)

En powerline kobler du til ved hjemmesentralen din og kobler den til hjemmesentralen din med en internettkabel. Den andre powerline boksen kobler du til der hvor du har PCen din og kobler PCen din med en internettkabel til powerline boksen.

Endret av SLi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå skjønte jeg, men sitter igjen med et spørsmål. Skal jeg ha to powerline, eller 1 (regner med at der to jeg trenger?) og er det 2 stk i boksen man får? Eller må jeg kjøpe 2 stk sånn at det koster dobbelt så mer?

Takk for god og utfyllende svar SLi. :)

Lenke til kommentar

Det spørs helt på strømnettet i huset ditt. Dette er en ting man må prøve for å vite om det går. Du har jo åpent kjøp flere steder så du kan jo prøve.

Edit 1: Og ja, det er for å spare deg for kablet nettverk og dårlig trådløst, men igjen spørs HELT på strømnettet i huset ditt :)

Edit 2: Jepp, det følger med 2 og/eller 3 på vanlige pakker og noen er det bare 1 på i tilfelle du skulle trenge 1 powerline til.

Her er en pakke for to: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=637986 + 45 dagers åpent kjøp hos Komplett.

Endret av SLi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...