Gå til innhold

Hjelp til kjøp av laptop 15", må kunne kjøpes fysisk i Oslo, til svigers

Anbefalte innlegg

Hjelper svigerfar å kjøpe laptop, men det viser seg å ikke være så enkelt.

Vi har vært på Expert på Alnabru og sett på denne pcen:

http://www.expert.no...entifier=201355

Kostet ikke all verden og hadde matt skjerm (noe som han virkelig likte), men skjermen var mørk selv på full styrke.

Spørsmålet er om dette er noe som varer? Jeg har ikke fulgt mye med på pc-fronten på en stund så jeg vet ikke om det er noen komponenter her som raskt kan bli en potensiell flaskehals.

Her er det snakk om å kjøpe en laptop som skal holde i minst 5 år. Er viktig at det ikke blir noe som lugger og henger etter et års tid, men samtidig trenger det ikke å være en kraftplugg.

Krav til pc:

- Lite viftestøy

- Kjølig

- God skjerm (gjerne matt, men må være lyssterk)

- Kraftig nok til at den ikke henger på daglige oppgaver på en lang stund

- God Wi-fi løsning (må ikke falle lett ut, det har skjedd med forrige pc)

- SD-kortleser

- ca 4 timers batteritid

- Win7

- CD-rom

- God byggekvalitet

Han skal bruke den hjemme, så den trenger ikke være særlig mobil. Den skal hovedsaklig bli brukt til office-pakken, bilder og surfe på nettet.

Nå driver han å lærer seg en del data, så han vil nok utforske en del og er glad i å se på youtubefilmer, bilder og å holde på med bilder selv så jeg ser ikke bort i fra at han kan finne på å lære seg litt bilderedigering etterhvert.

Hans hovedproblem med hans nåværende stasjonære (HP greier fra elkjøp) er at denne er blitt utrolig treg på kort tid så det er viktig at det han kjøper nå blir noe som kan vare en stund uten at han opplever at den blir treg.

Den må også kunne hentes/kjøpes fysisk i Oslo og leveres til noe der om det skulle være noe galt med den. Vil nok helst kunne gå i en butikk og plukke opp pcen.

Prisklasse: 0 - 10 000. (kan godt gå over om det er gode grunner for det).

Endret av farballa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det koster litt mer når kravet er å kjøpe i "lokal" butikk. Utvalget av modeller er ikke det beste på Lefdal / Elkjøp / Ekspert, så alt i alt tror jeg dere har funnet en grei PC. Hvis din svigerfar liker den er det bare å kjøpe.

Alternative PC er kan være HP ProBook-serien eller Lenovo sine bedriftsmodeller.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

- Lite viftestøy

De fleste laptoper støyer etter ett års tid. Noen, som asus, har utviklet noen laptoper med bedre kjøling som skal redusere problemet

- Kjølig

Se over

Da snakker vi vel i3, i5 eller i7 prosessor og en dose ram somt et ok skjermkort

- SD-kortleser

- ca 4 timers batteritid

- Win7

- CD-rom

Det er vel dvd brenner du mener, men de tar cd rom også

- God byggekvalitet

Du vil normalt ikke finne gode pcer hos expert, elkjøp osv da de er mer fokusert på pris enn kvalitet og funksjon.

Er det en litt eldre person som skal ha den så kan en større maskin være greit, større skjerm osv. Denne ser ut til å dekke behovet de neste årene: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=656312#extra

Den har bedre lyd også, som kan være greit om man etterhvert hører dårlig, og god plass til masse bilder. Den har også usb3 om han etterhvert vil koble til eksterne harddisker og få høy fart på overføringen. Den har kanskje et overkill skjermkort i forhold til bruken, men nå bruker både videoredigeringsprogrammer, flash, nettlesere, windows osv skjermkortet så et sprekt kort hjelper på mye og om han skulle ønske å spille etterhvert så kan han det.

Alternativet er også å rydde opp i den han har. Fjerner man rester etter gamle programmer, avinstallerer det man ikke trenger, oppdaterer med nye versjoner, nye drivere osv så kan man gjøre underverker.

Er også fornøyd med hp, så noe som denne kan være aktuelt: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=651397#extra

Jeg synes også det er veldig greit å ta seg råd til å kjøpe en dvd med win 7 på. Det følger med på pcen, men sammen med masse annet skrot som bare skaper plunder. Jeg pleier derfor slå på ny pc, la den gjøre seg ferdig, så slette recoverypartisjonen, stappe inn win dvd plata, restarte pc slik at den starter fra plata, formatere hele harddisken og legge inn windows. Mye bedre brukeropplevelse, og man slipper alt annet skrot. Var det opp til meg skulle alle solgt pcer med tom harddisk, dvs uten operativsystem og medfølgende skrot så kunne folk valgt selv hva de ville bruke.

Lenke til kommentar

Det koster litt mer når kravet er å kjøpe i "lokal" butikk. Utvalget av modeller er ikke det beste på Lefdal / Elkjøp / Ekspert, så alt i alt tror jeg dere har funnet en grei PC. Hvis din svigerfar liker den er det bare å kjøpe.

Alternative PC er kan være HP ProBook-serien eller Lenovo sine bedriftsmodeller.

Er klar over at det koster litt mer, men han vil helst ha den i morgen den dag. Vi har jo hentebu hos Netshop rett ved Alna, samt Digital Impuls også i Oslo. Datakjeden er vel fortsatt i vigør?

Er enig at utvalget på kjedene ikke er det beste. Det er gjerne mye specs, men erfaringer tilsier at det er alltid en flaskehals og gjerne dårlig byggekvalitet som fører til at dette varer ikke så altfor lenge.

Lenke til kommentar

- Lite viftestøy

De fleste laptoper støyer etter ett års tid. Noen, som asus, har utviklet noen laptoper med bedre kjøling som skal redusere problemet

Ja, jeg har selv Asus og det bråker en del ettervert (vedder på pcen er full av hundehår).

- Kjølig

Se over

Da snakker vi vel i3, i5 eller i7 prosessor og en dose ram somt et ok skjermkort

Ja, jeg ser kun på iSerier, men det er jo greit at det ikke er for kraftig slik at det krever mye kjøling

- SD-kortleser

- ca 4 timers batteritid

- Win7

- CD-rom

Det er vel dvd brenner du mener, men de tar cd rom også

- God byggekvalitet

Du vil normalt ikke finne gode pcer hos expert, elkjøp osv da de er mer fokusert på pris enn kvalitet og funksjon.

Jeg er klar over det. Jeg hadde kjøpt over nett om det var til meg selv, men han ønsker helst å gå i en butikk og plukke den opp. Da har han også et sted å levere om noe går galt.

Er det en litt eldre person som skal ha den så kan en større maskin være greit, større skjerm osv. Denne ser ut til å dekke behovet de neste årene: http://www.komplett....ku=656312#extra

Den har bedre lyd også, som kan være greit om man etterhvert hører dårlig, og god plass til masse bilder. Den har også usb3 om han etterhvert vil koble til eksterne harddisker og få høy fart på overføringen. Den har kanskje et overkill skjermkort i forhold til bruken, men nå bruker både videoredigeringsprogrammer, flash, nettlesere, windows osv skjermkortet så et sprekt kort hjelper på mye og om han skulle ønske å spille etterhvert så kan han det.

Overkill vil jeg gjerne unngå, men Asus har jo disse "bytte" mellom skjermkortfunksjonene så de sliter ikke like mye som de gjorde før. Hadde en med de beryktede 8600M kortet som tok kvelden (fikk pengene igjen så det gjorde ikke noe). 17" så vi på i dag, og det blir nok litt i største laget selv om han ønsker gjerne stor nok skjerm til at han lett kan se skrift (er ikke pensjonister dette, 50-åring) så fant vi vel ut at 15" (eller kanskje 16" som jeg har sett en del har nå) er mer aktuelt. Blir nok til at den blir flyttet litt rundt om i huset.

Alternativet er også å rydde opp i den han har. Fjerner man rester etter gamle programmer, avinstallerer det man ikke trenger, oppdaterer med nye versjoner, nye drivere osv så kan man gjøre underverker.

Hjelper ikke. Tror faktisk det er noe celerongreier som elkjøp har prakket på svigers engang. Har fjernet alt av bloatware og alt av unødvendig, samt skrudd ned alt på win Vista (sjakktrekk å levere en så lite kraftig pc med det) og mer eller mindre forsøkt å gjøre mirakler med den, det er ikke sjangs å få den til å gå noe raskere nå. Sånn sett vil vel hva som helst nå føles som en drøm i forhold.

Er også fornøyd med hp, så noe som denne kan være aktuelt: http://www.komplett....ku=651397#extra

Jeg synes også det er veldig greit å ta seg råd til å kjøpe en dvd med win 7 på. Det følger med på pcen, men sammen med masse annet skrot som bare skaper plunder. Jeg pleier derfor slå på ny pc, la den gjøre seg ferdig, så slette recoverypartisjonen, stappe inn win dvd plata, restarte pc slik at den starter fra plata, formatere hele harddisken og legge inn windows. Mye bedre brukeropplevelse, og man slipper alt annet skrot. Var det opp til meg skulle alle solgt pcer med tom harddisk, dvs uten operativsystem og medfølgende skrot så kunne folk valgt selv hva de ville bruke.

HP er jeg ikke så glad i. Hatt en del i jobbsammenheng og pleier å være noe ræl. Fjerner bloatware selv, selv om jeg ikke installerer fra bunnen av på laptop (har ikke cd-rom på min) men bare på den stasjonære.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Maskinen du har sett på selges for omtrent samme pris på komplett og er helt grei. Expert og andre pleier tømme lageret for de eldste maskinene først så de tilbyr ofte det eldste først selv om man har nyere på lager men denne er vel uansett ganske ny. Helt grei, har brukt tilsvarende samsung maskin selv og ikke noe tull med den. Eneste rare sak med den som jeg opplevde var at det var umulig å få rippeprogrammet fairstars cd ripper til å virke på den, men valgte andre isteden som virket fint. Den har usb 2.0. Ikke noe problem, men 3.0 er raskere og skal han jobbe mye med bilder og etterhvert skaffe seg en ekstern harddisk vil han sette pris på raskere overføring med 3.0. Soundalive lyd kjenner jeg ikke til, bruker realtek selv men har neppe noe å si.

Lenke til kommentar

Maskinen du har sett på selges for omtrent samme pris på komplett og er helt grei. Expert og andre pleier tømme lageret for de eldste maskinene først så de tilbyr ofte det eldste først selv om man har nyere på lager men denne er vel uansett ganske ny. Helt grei, har brukt tilsvarende samsung maskin selv og ikke noe tull med den. Eneste rare sak med den som jeg opplevde var at det var umulig å få rippeprogrammet fairstars cd ripper til å virke på den, men valgte andre isteden som virket fint. Den har usb 2.0. Ikke noe problem, men 3.0 er raskere og skal han jobbe mye med bilder og etterhvert skaffe seg en ekstern harddisk vil han sette pris på raskere overføring med 3.0. Soundalive lyd kjenner jeg ikke til, bruker realtek selv men har neppe noe å si.

Ja, jeg så at prisen var lik. Ble faktisk litt overrasket, det pleier jo å være stor forskjell. Hva syntes du om skjermen? Jeg syntes den virket veldig lyssvak om den ikke er på maks?

Rippeprogram og de store lydopplevelsene er vel langt frem i tid for svigerfar, tror jeg. Selv ekstern HD tror jeg kan blir for avansert før om lang, lang tid.

Ser for meg at den blir nok løftet litt rundt om i huset, men den virket ikke å være noe plastræl. Vurderte 14" til samsung (virket å være bunnsolid bygget), men skjermen på den blir nok altfor liten.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Hadde ikke noe problem med skjermen. Nå blir jo skjermen stillt inn om man vil ha lengre batterilevetid osv så man kan ofte gjøre den lysere om man vil. Aldri hatt noe problem med skjermer, men har samtidig tatt laptoper for det de er og brukt det jeg har fått. Stilelr jeg krav bygger jeg selv en stasjonær og velger da skjerm som passer.

Som sagt har pcen vært brukt over ett år nå uten problem, og vært grei. Ikke ekstremt mye bloating som følger med så var grei å rydde opp i. Helt normal til sin pris.

Lenke til kommentar

Hadde ikke noe problem med skjermen. Nå blir jo skjermen stillt inn om man vil ha lengre batterilevetid osv så man kan ofte gjøre den lysere om man vil. Aldri hatt noe problem med skjermer, men har samtidig tatt laptoper for det de er og brukt det jeg har fått. Stilelr jeg krav bygger jeg selv en stasjonær og velger da skjerm som passer.

Som sagt har pcen vært brukt over ett år nå uten problem, og vært grei. Ikke ekstremt mye bloating som følger med så var grei å rydde opp i. Helt normal til sin pris.

Jeg vet ikke om han tar laptoper for det de er. Antagelig blir laptopen hoved-pc for husholdningen når de får denne. Maskinen de har nå er crap, for å si det som det er. En laptop til 2000 kr vil nok være bedre enn den, men målet er jo å unngå samme fallgruve igjen (jeg hjalp dem ikke på den forrige pcen).

Så helt normal? Tror du den vil vare i en tre-fire år med normal og forsiktig bruk? (den blir nok tatt vare på rent fysisk og jeg kommer til å vedlikeholde den når det blir for mye tull).

Denne ThinkPad'en er også et godt valg http://www.netshop.n...0000183162.aspx

Jeg har vært inne på tanken om Thinkpad, men så at Netshop var stengt i helga og han vil helst ha den før påske.

Lenke til kommentar

Så helt normal? Tror du den vil vare i en tre-fire år med normal og forsiktig bruk? (den blir nok tatt vare på rent fysisk og jeg kommer til å vedlikeholde den når det blir for mye tull).

Jeg har vært inne på tanken om Thinkpad, men så at Netshop var stengt i helga og han vil helst ha den før påske.

Gå for Samsung'en du. Hvis den blir tatt rimelig godt vare på gir den nok mange års glede. God Påske !

Lenke til kommentar

Gå for Samsung'en du. Hvis den blir tatt rimelig godt vare på gir den nok mange års glede. God Påske !

Ja, ka honen. Er jo den han likte med engang, så hvorfor ikke.

Lenke til kommentar

http://www.elkjop.no...-np700z5a-s04se

Dette ser jo ut til å være det samme, bare kvalitetsmessig litt bedre?

Kvalitetsmessig er det neppe forskjell, men den fra Elkjøp har et bedre skjermkort og høyere oppløsning på skjermen. Dette tror jeg ikke din svigerfar trenger til sitt bruk. Synet blir svakere med årene, og jeg må ta på meg briller for å utnytte mer enn den rimeligste modellen når det gjelder 15.6". Mitt råd er derfor å gå for den billigste, forutsatt at han likte det han så i butikken.

Edit: Til opplysning bruker jeg ikke briller i hverdagen, men hvis jeg skal utnytte særlig høyere oppløsning enn 1366 x 768 på en 15.6" skjerm må jeg ta på lesebriller med styrke +1.00

Endret av Omnithunder
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Utover det rare problemet med at fairstars cd ripper ikke virket på den, og det har virket på alle andre pcer, så har den fungert feilfritt til nå. Fjernet bloatingen i starten og det var igrunn det. Hadde selv ikke hatt problem med å velge samsung som laptop igjen. Kjøpte også en hp laptop i sin tid som har fungert greit. Den var blandt de laptopene som fikk nvidias defekte gpu i sin tid, så når vår tok kvelden så leverte vi den inn. Ble da rengjort og skiftet hovedkort og fikk en bedre gpu da den vi hadde var gått ut. Skiftet batteriet når det tok kvelden, og har fjernet recoverypartisjonen, formatert og lagt inn win 7 og win har lagt inn drivere fortløpende. Selv nå etter 3 år dukker det stadig opp nye drivere, og til og med ricoh minnekortleseren som win 7 ikke fant drivere til i starten dukket opp etterhvert. Har vært feilfri, utover gpu styret, og virket som en drøm.

Var borti en serie med en feil i bios som gjorde at laptop ikke startet om noe var tilkoblet usb porter, men det ble fikset med ny bios som kom etter ca 3 måneder. Også en hp maskin. De første touchmaskinene til hp (hvor alt er i skjermen) hadde en bug som gjorde at man ikek fikk innstallert bl.a java på den og da virket ikke nettbanken på den. Mange fikk pengene igjen på den. Så, ja, skjønenr at hps rykte er grumsete for å si det mildt, men vi har vært kjempefornøyde både med service og drift alt i alt.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Elkjøp sin modell har en amd gpu isteden for nvidia, usb3 isteden for usb2 (som expert har). Sikekrt trykkfeil, men det er oppgitt kun 1 minnespor og at det er i bruk. Skjermen har også høyere oppløsning

Pga usb3, bedre skjerm og bedre erfaring med amd så hadde jeg nok valgt elkjøpmodellen. Ikke enig i at man ikke må satse på mest for pengene når man kjøper.

Ut over det så er det synd at man fortsetetr å sette inn trege harddisker i laptoper. En ssd som os disk og en vanlig til filer hadde vært bedre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...