Gå til innhold

Flere foto på samme utskrift?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Papir er dyrt og jeg lurer på om noen vet hvordan jeg kan skrive ut 2-3 ulike 10*15 bilder på en A4 side. Har en Canon i550 og bruker også Photoshop Elements 2.

Har bare funnet ut print av flere like bilder på ett A4 ark, men vil altså printe ulike bilder på en siden.

 

Noen med fasiten?

 

 

mvh Ole

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 1 år senere...

Er det noen som har flere forslag for denne posten.

Har til nå brukt det som fulgte min gamle skriver.

Nå har jeg vunnet meg en HP-skriver, men den medfølgende programvaren er litt tungvindt. Så hvis det er noen som har tips om et program som har rask og enkel mulighet for utskrift av 4 bilder på et A4 uten marger, så kom med det.

 

arnstein

Lenke til kommentar

jeg gjør dette i photoshop.

Lag deg en mal (et nytt dokument som har de målene du ønsker)

Deretter har jeg opprettet hjelpelinjer i rutenett, slik jeg lett kan skalere bildene ned i lik størrelse.

(selv benytter jeg A3 ark, som jeg skriver ut 8 bilder i slengen på, på en i9500)

Deretter åpner jeg bildene, drar de inn i hoveddokumentet. Dette oppretter nytt lag for hvert bilde, slik at det er mulig å flytte/endre separat.)

Når jeg får det nye bildet inn, flytter jeg det så høyre hjørnet faller på plass innenfor hjelpelinjene, deretter går jeg påedit og velger free transform. Nå skal jeg kunne endre størrelse ut fra "håndtakene" (om ikke alle vises, kan du gå på view - fit on screen, så tilpasses visningen så du ser hele bildet)

pass på når du endrer størrelse at maintain aspect ratio er markert (et lite link symbol oppe på verktøylinjen mellom bredde og høyde) for å beholde bildets propasisjoner.

 

Når jeg har fått inn alle bildene, kjører jeg utskrift, lagrer det ferdige som *png så har jeg de for senere 10X8 utskrifter om ønskelig.

Lenke til kommentar

Det er vanvittig mye lettere å plassere flere bilder inn i et ark enn Photoshop.

 

Illustrator:

* Lag en ny workspace (A4)

* Importer inn bildene du ønsker å ha på samme ark.

* Plasser dem i A4 arket (utrolig deilig med "alligment"-funksjon -> Letter klippingen lettere).

* Skriv ut.

 

Dette kan gjøre et minutt. ;-)

Lenke til kommentar

er et spm om smak og behag...

litt trening, så tar ikke det mer en et par-tre minutter med photoshop heller....særlig ikke etter man har opprettet malen....

 

by all means, det er mange veier til målet, jeg bruker stort sett photoshop til alt jeg foretar meg med bilder, og foretrekker dette verktøyet, men det spørs selvfølgelig hva en selv er vant til og føler er enkleste måten...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...