voidDraw() Skrevet 31. mars 2012 Del Skrevet 31. mars 2012 Jeg tror problemet er todelt: 1. Lærere blir lærere fordi de ikke har interesse for realfag, IT og sånt. 2. Lærerskolene har for lite fokus på realfag og IT. Dette er helt klart en utfordring, og da min bror begynte på lærerskolen i Halden rundt år 2000 var han ikke spesielt interessert i data, og var nærmest en motstander av teknologien. Først da han begynte fikk han vite at skolen skulle satse tungt på bruk av IKT i læreropplæringen (som et prosjekt), og alle studentene fikk hver sin bærbare PC og svært dyktige IT-forelesere i opplæringen, i tillegg til tradisjonelle fag. Dette fikk han interessert i data, og den dag i dag, når han har droppet lærerkarrieren er data noe han har utrolig stor glede av - utover den rene bruken "alle" har. Hadde han visst dette da han søkte, ville han mest sannsynlig søkt et annet sted - hvor de ikke hadde et slikt prosjekt. Når det er sagt - det er ikke problemet alene, for fremdeles var den største andelen lærere i norsk skole ferdigutdannet før datamaskinene ble en vanlig del av skolen på 90-tallet. Husker ikke i farta hva dette prosjektet heter, men nå finnes det et studieprogram på Høgskolen I Østfold som er beregnet med for å øke IKT kunnskapen for lærere. Link Lenke til kommentar
S-r-ex Skrevet 31. mars 2012 Del Skrevet 31. mars 2012 Glemmer aldri spørsmålet jeg fikk når jeg skulle ha foredrag om Pablo Picasso i 10.: Åtte kilobyte, e det mykkje? Og klassen brøt ut i stormende latter. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 31. mars 2012 Del Skrevet 31. mars 2012 En bokstav er en byte, sånn får du lærere til å forstå det. Lenke til kommentar
findon Skrevet 31. mars 2012 Del Skrevet 31. mars 2012 kan de ikke undervise hverandre? Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 1. april 2012 Del Skrevet 1. april 2012 Lærere er vel gruppen som er dårligst til å innse at de må lære seg noe nytt for å være effektiv? 2 Lenke til kommentar
jigaplow Skrevet 1. april 2012 Del Skrevet 1. april 2012 Hver gang læreren skal koble til prosjektoren (heter det egentlig projektor?) blir det til at vi aldri kommer i gang. Den "fungerer aldri", det er alltid noe "galt". Og helst skal ikke vi elevene hjelpe til, det er bedre å gå fra klasserommet og hente andre lærere fra timen deres for å få hjelp (og det er som regel ikke mye til hjelp det heller). Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 1. april 2012 Del Skrevet 1. april 2012 (endret) Jeg tror problemet er todelt: 1. Lærere blir lærere fordi de ikke har interesse for realfag, IT og sånt. 2. Lærerskolene har for lite fokus på realfag og IT. Dette blir selvsagt en selvforsterkende ond sirkel da lærerskolene stort sett rekrutterer sine lærere blant de som har gått lærerskolen (og har hatt arbeidserfaring på en ordinær skole). Løsningen er åpenbar: Ha en større satsing på IT og realfag på lærerskolen og vær stolte nok av det til å promotere det. Det vil forhåpentligvis gi flere lærerskolestudenter med interesse for nettopp IT og realfag. (Mulig jeg har glemt økonomi og andre fagområder også). Det tar selvsagt noen år før man ser resultater (nyutdannede) i skoleverket, og ennå lengre tid før deres kunnskap har influert nåværende lærere. Det finnes nok neppe noen kvikk fiks. Her må man få inn nye og interesserte krefter til å lære bort disse fagene. Det nytter ikke å dytte dette på folk som over hodet ikke har interesse. Kanskje folkeopplysnings-Tv hadde hjulpet? Gjerne i kombinasjon med en god nettsatsing. Fordelen med det er at man trenger veldig få dyktige IT-pedagoger for å nå ut til veldig mange elever og andre som vil lære. Jeg ser også en fare ved å ha for mye IT og realfag i lærerutdanningen. Studentene kan stå ovenfor valget: 0,4M i årslønn som lærer vs 0,6M i årslønn i en IT-relatert stilling i et privat selskap. Dette kan tappe lærekrefter totalt sett. På den andre siden så er det umulig å ha 100 000 dyktige pedagoger med god faglig bagrunn til å drive opplæring. Vi bør ta i bruk mer av masseundervisnings-teknologi. De beste av de beste kan hyres inn for å lage undervisningsvideoer og interaktiv nettlæring. Kombinert med individuell støtte og oppfølging fra 100 000 lærere tror jeg det vil bli mye morsommere og lettere for elevene. Noe som vil en generell heving av kunnskapsnivå. Jeg har argumentert for dette i noen år nå, og diskutert det mer med andre i det siste. Overhead i utdanningen som kommer fra forelesning er massivt, og for det meste unødvendig. 2-3 lærere for hvert fag som er på toppen i sine felter kan filmes mens de holder en godt forberedt forelesning, og disse kan gies i lekser så elevene kan gjøre noe produktivt på skolen. Terskelen for å se 1-2 timer med videoklipp av en engasjert foreleser på ettermiddag/kveld er mye lavere enn å jobbe samme tid med oppgaver. Skolen slik den er i dag er tilpasset en verden med mangel på tilgang til informasjon, hvor man må møte opp fysisk på en plass for å bli gitt informasjon. Det er også veldig firkantet og statisk satt opp etter alder og ikke ferdigheter. Ved en digitalisering av flere fag og inndeling etter progressjon og ferdighetsnivå i stedet for alder vil det bli bedre utbytte for elevene, og lærerne kan bruke tid som veiledere og mentorer i stedet for å repetere de samme forelesningene år for år. Oppgaver gitt på datamaskin kan også gi umiddelbar feedback, og linke dynamisk til informasjon som er relevant i tekst eller video form. Det er også kjekt at en video av en forelesning kan pauses, og man kan spole, dersom man ikke får med seg alt første gangen, eller vil se den på nytt for å repetere. Digitalisering av skoleverket er et massivt prosjekt som nødvendigvis må komme for å holde landet konkurransedyktig, og det vil også ha potensiale til å forbedre økonomien til skoleverket betraktelig pga redusert overhead når ting først er på plass. Jeg tror også det vil gi lærere en mye mer givende jobb. Som nevnt over med ferdigheter vil det også gi de flinkeste par prosentene av studenter mulighet til å skinne skikkelig uten å bli holdt tilbake av dårlige lærere eller et firkantet system, og slike flinke og forhåpentligvis inspirerte mennesker kan utgjøre en stor forskjell. EDIT: PS, om folk ikke kjenner til det, sjekk ut Khan Academy. Endret 1. april 2012 av GullLars 2 Lenke til kommentar
Raymond Brun Skrevet 2. april 2012 Del Skrevet 2. april 2012 Her underdriver du, en har undervist i algebra i tusenvis av år. Lenke til kommentar
Tan28 Skrevet 2. april 2012 Del Skrevet 2. april 2012 Lærere er vel gruppen som er dårligst til å innse at de må lære seg noe nytt for å være effektiv? Hva legger du til grunn for et slikt utsagn? Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 2. april 2012 Del Skrevet 2. april 2012 Det beste/værste eksempelet, var da jeg holdt datakortetkurs for noen lærere her i vårt langstrakte land, og noen av lærerne nektet å ta prøven, fordi de fikk for mye nerver i en prøvesituasjon. Jeg mener, her legges det opp til en skolehverdag hvor prøver og tester er dagligdags (PS! Jeg er for prøver i skolen), men så skal læreren prøve å overtale elever til ikke å frykte slike tester, samtidig som læreren skjelver i buksa av å bli satt i samme situasjon selv. Nei, det finnes "mye forskjellig" ute i skolene våre. Mange er flinke, og villige til å prøve, men det er jammen endel som virker som de er på utplassering selv. 2 Lenke til kommentar
DCG Skrevet 2. april 2012 Del Skrevet 2. april 2012 Jeg jobbet på en VGS i en kort periode i mangel av bedre jobb. Her hadde data blir innført for fullt på den måten at alle fikk en maskien, men ingen innføring i bruken av den eller for den saks skyld noen forklaring på hvordan den kunne gjøre undervisning bedre. Resultatet var at lærerene delte seg i to grupper, den ene forsøkte å lære og ta det i bruk. Den andre hengte opp en plakat hvor det sto "Lærere mot innføring av data i skolen" på lærerværelset. Needless to say, halvparten av maskinene som ble kjøpt var et rent tap av skattepenger.... Lenke til kommentar
findon Skrevet 2. april 2012 Del Skrevet 2. april 2012 Hver gang læreren skal koble til prosjektoren (heter det egentlig projektor?) projektor og prosjektør - greit å ikke slå sammen disse ordene som betyr det samme Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 2. april 2012 Del Skrevet 2. april 2012 har jo litt å gjøre med at det ene er norsk og det andre er et engelsk fremmedord Lenke til kommentar
jigaplow Skrevet 2. april 2012 Del Skrevet 2. april 2012 har jo litt å gjøre med at det ene er norsk og det andre er et engelsk fremmedord Projector da, eller? Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 2. april 2012 Del Skrevet 2. april 2012 Nettopp. Begge er fremmedord. 1 Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 2. april 2012 Del Skrevet 2. april 2012 Projector er en maskin som lyser på en stor hvit skjerm for å lage bilde. Prosjektor er en person som overser et prosjekt, eller heter tor og arbeider med prosjekt (det var en tull) Lenke til kommentar
Robot92 Skrevet 13. april 2012 Del Skrevet 13. april 2012 "Skal norske lærere bli flinkere på data, fins det bedre alternativer, mener lærerne selv." mens vi snakker om skole, den setningen trenger å bli rettet på. "fins det bedre alternativer, mener lærerne selv." hadde du skrevet "det mener...." så hadde det blitt riktig. men med den setningen som er der nå betyr jo ingenting står jo bare "mener lærerne selv" står ikke hva de mener. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå