Gå til innhold

Ny build med GTX 680 til under 10 000

Anbefalte innlegg

Hei!

Bror til madammen skal ha seg ny PC. Han er veeeeldig interessert i dataspill, men har ikke så veldig peiling på hardware og slikt. Jeg har tilbudt meg å hjelpe med å bygge en ny maskin (har bygget mange ganger før), men han føler nok seg mest trygg med å kjøpe en ferdig bygget PC.

Det gjenstår å se om han vil gå for selvbygg eller en ferdig levert PC. Nå som GTX 680 er kommet på markedet mener jeg at han burde prøve å gå for en maskin som har denne. Maskinen skal tross alt bare brukes til spilling, og holde noen år fremover. Jeg kan ikke se noen ferdigbyggede som har et slikt skjermkort til rundt 10 000 kr. Men hvis man kjøper enkeltdeler er det mulig å komme under denne grensen. Er det slik å forstå at det fremdeles er billigere å bygge selv, slik det var for noen år siden?

Kikket litt på Dustinhome og plukket ut noen komponenter. Hva synes dere om disse? Er det noen klare svakheter ved det jeg har valgt ut?

post-129762-0-68233000-1333117297_thumb.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fremdeles billigere å bygge selv ja. Velg heller z68 brikkesett kontra p67 da det er et nyere og bedre brikkesett.

Ssd'n er et skummelt valg da det har vært store stabilitetsproblemer med kontrolleren. Har selv 2 disker med samme kontroller og har måttet oppdatere den ene 3 ganger som er en mer omfattende jobb enn det høres ut.

Jeg ville heller valgt en Samsung 830 120 gb.

Nærmer du deg grensa kan det være et alternativ å gå ned til m-atx hk og kabinett. Fractal design har gode rimelige alternativer. Evt in-win dragon slayer.

Lenke til kommentar

ja, RAM er billig, men når du presser sammen deler på den måten her (å putte inn ett så dyrt grafikkort på dette budsjettet) må resten av komponentene være av dårlig kvalitet, jeg ville heller satset på å dytte de 400 kronene du bruker på unødvendig RAM på å skaffe deg kvalitet på komponentene dine...

Lenke til kommentar

Oppsett: 35a7s7o.png

Ville kansje valgt et ASUS z68 HK pga personlig liker jeg BIOSen mer, og det har PCI 3.0, 200kr mer får du et z77 som er de nye "IVY" hovudkortene. De har sine "benefits", blant annet innebygget trådløst internett.

Evt ut med en modulær PSU men da må du ut med rundt 250kr mer.

Endret av terje k.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Har fulgt anbefalingene her. Gikk ned igjen til 8 GB RAM, men endret til et bedre hovedkort (z77-basert). Kom på litt over 10k, men det går greit.

Problemet nå er at alle 680 GTX-kortene er utsolgt! Usikker på om vi bør endre til et dårligere kort som er på lager, eller vente. Tror jeg skal ringe Dustin på mandag og høre hva ventetiden er på 680 GTX-kortene.

Lenke til kommentar

Gjør kompisen din en tjeneste og kjøp et 7870 så du har råd til å kjøpe en passelig stor SSD, HDD, et bedre hovedkort og en bedre strømforsyning.

Lite vits i å kjøre 40% av budsjettet på et grafikkort som vil være utdatert i løpet av et år uansett.

EDIT:

Med et Z68-hovedkort kan du bruke integrert Intel-grafikk om Linux er interessant om 6-7 år når 2500k ikke duger til spill lenger.

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...