Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Moped til Bergen

Anbefalte innlegg

Hei!

Får lappen(forhåpentligvis) på moped til høsten. Neste sommer har jeg lyst til å ta en tur til Bergen. Herfra er det ca 45,6 mil, altså noe à la 9-10 timer.

Det jeg lurer på er faktisk om en moped klarer det?

Blir nok ikke kontinuerlig kjøring, blir jo alt fra toalett-stopp til matpauser.

Vidunderverket det gjelder er en E-TON Viper 50cc med luftkjøling.

Vil den holde ut en hel dag med kjøring, eller blir dette for mye?

Ønsker ikke svar som "Ta flyet" eller "Tror du er helt idiot...", da det ikke besvarer spørsmålet mitt. Enkelt og greit.

Takker så mye på forhånd :)

Endret av Spritty
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det hørtes bra ut. :)

Jeg vet ikke hvor mye den bruker på mila, men hvis noen vet sånn ca gjennomsnitt for en 140 kg tung firehjuling så hadde det vært kjekt å vite.

Bruker den 0,4 på mila kommer jeg rundt 20 mil på en tank :D

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

det lengste jeg har kjørt kontinuerlig med moped er 3-4timer...

stoppet vedsiden av veien på en lang strekning når naturen kallte... gikk bak mopeden for å skjule meg, klarte ved uhell å treffe potten... makan til dampsky har ikke jeg sett før...

vær på den sikkre siden og ha en 5l kanne med bensin med deg + noen skrujern og nøkkler.

det kan fort gå galt når du kjører så lenge,

Lenke til kommentar

Har noen ganger kjørt i oppmot 2 på den, og så vaske den. Spyle med hageslangen får fram en ganske kraftig dampsky det og :p

Okei, verktøy og sånt skal jeg huske. Kick(er elektrisk start, men "inntak" for kickstart) er vel også noe som er kjekt å ha med, i tilfelle batteriet skulle dø.

Endret av Spritty
Lenke til kommentar

Min cbr 600 bruker 0.4 på milen. Vil tipper en god moped bruket under 0.3.

Planlegg en god rute og unngå Aurlandstunnellen og Europaveier generelt. Unngå også også tider med mye trafikk. Kjøp deg en god livsforsikring og skikkelig kjøreutsryr. Hjelm med lyd er gull. Walkie er smart dersom dere er flere.

Lenke til kommentar

Min cbr 600 bruker 0.4 på milen. Vil tipper en god moped bruket under 0.3.

Planlegg en god rute og unngå Aurlandstunnellen og Europaveier generelt. Unngå også også tider med mye trafikk. Kjøp deg en god livsforsikring og skikkelig kjøreutsryr. Hjelm med lyd er gull. Walkie er smart dersom dere er flere.

Det ludvig sier her er gode råd. Samtidig ville jeg sjekket at ihvertfall lysene (samtlige) og olje på mopeden er ok.

Du sier du kjører en 50cc moped og skal nå Bergen på 9-10 timer. Jeg tror detter er rimelig optimistisk for å være ærlig. 12-15 timer tror jeg ville vert mer realisktisk. Ihvertfall om mopeden er plombert til 45km/t, noe jeg tror de fleste er i dag.

Korriger meg gjerne om det er noe jeg har oversett her.

Lenke til kommentar

En iherdig mopedist fra hjembygda pleide å krysse landet for å besøke slekta på østlandet. Det går fint an å kjøre tur på hva det skulle være bare man er sta nok. Ville vurdert å melde meg inn i Naf MC eller Falken eller noe slikt før du kjører avgårde (hvis det er mulig med moped, da). Kjekt med gratis veihjelp om noe skulle skje. Tror også jeg ville holdt meg unna de store undersjøiske vestlandstunnelene hvis jeg var deg.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Takker for alle svar :)

Da skal jeg planlegga ruta godt og prøve å kjøre mest mulig småveier.

Skal sjekke NAF også, og som sagt ta med verktøy, olje etc. Tror ikke jeg har plass til 5L kanne, men det er 8-9 liters tank på den, og det burde vel holde til nærmeste bensinstasjon. Den siste streken(tror det er 10 streker som symboliserer bensintanken) holder i god del kilometer, og her hvor jeg bor er det gjerne bare noen få kilometer mellom hver bensinstasjon.

Takker igjen for alle utfyllende svar :)

Endret av Spritty
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...