Odesseiron Skrevet 30. mars 2012 Del Skrevet 30. mars 2012 EVE Online-studioet undres over hvem som skal drive utviklingen fremover. Les hele saken Lenke til kommentar
Andyy0 Skrevet 30. mars 2012 Del Skrevet 30. mars 2012 Liker tankegangen til Reid. Spill har blitt voldsomt enkle. Diablo prinsippet som nevnes er ett kjempegodt eksemplar på hvordan man skal straffe spillerne sine. Husker selv at jeg turet rundt med town portal innenfor knyttneve rekkevidde så jeg kunne komme meg hjem vis noe gikk at skogen. 6 Lenke til kommentar
Populært innlegg Stig79 Skrevet 30. mars 2012 Populært innlegg Del Skrevet 30. mars 2012 Spill er ikke for enkle, de har blitt direkte fordummet. 18 Lenke til kommentar
rebjorn Skrevet 30. mars 2012 Del Skrevet 30. mars 2012 "..og om du dør på Hell-vanskelighetsgraden i Diablo III så tar utstyret ditt stor skade.." La oss ikke glemme hardcore-modus da. Er en helt annen ting aa bite i støvet med en god hardcore-char enn en god softcore-char. Altsaa, for de uinvidde: du mister alt. 3 Lenke til kommentar
CommanderKeen Skrevet 30. mars 2012 Del Skrevet 30. mars 2012 Er jo bare for å få spalteplass. De som driver innovasjon er de uavhengige utviklerne, eller utviklere som ikke har en utgiver som presser på. Dette var før i tiden Rockstar, Blizzard og Valve. I dag er det bare Valve og Rockstar. Spill er i mine øyne bedre i dag enn de noen gang har vært, og jeg tror det er en oppadstigende kurve. 1 Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 30. mars 2012 Del Skrevet 30. mars 2012 Rockstar innoverer? Valve innoverer? Er da virkelig mange år siden noe nytt kom fra noen av dem. Jeg tror heller problemet er at de fleste i bransjen lever i en boble hvor de tror att spillmarkedet ikke opererer med samme regler som resten av samfunnet, etter at nok firmaer må avvikles vil nok et mer realistisk verdenssyn komme og da vil vi få spillene som har virkelig innovasjon igjen. Lenke til kommentar
Enceladus Skrevet 30. mars 2012 Del Skrevet 30. mars 2012 Ja mange spill har blitt for enkle og for dumme. Hender ofte at jeg må lage mine egne regler for at spillet skal bli utfordrende. Skyrim er kanskje det beste eksemplet! Makan til lett spill skal man lete lenge etter. Jeg håper det kommer en skikkelig god hardcore mod. 1 Lenke til kommentar
simalarion Skrevet 30. mars 2012 Del Skrevet 30. mars 2012 (endret) Har spill blitt for enkle? Generelt sett en rungende ja selvagt etter at spill har blitt flyttett inn til stua til hele familien fra Nerde rommet, samt blitt Hollywood varmt (både kapitalmessig og kvalitetmessig). Men som med Hollywood filmer dukker det en sjelden gang opp noe skikkelig bra (noen ganger i form av lavbudsjett film\indi spill) Endret 30. mars 2012 av simalarion Lenke til kommentar
erihol08 Skrevet 30. mars 2012 Del Skrevet 30. mars 2012 Ja, spill har blitt for enkle. Lenke til kommentar
pong Skrevet 31. mars 2012 Del Skrevet 31. mars 2012 Fristet til å svare ja, men det varierer jo en del. Det beste eksempelet jeg kommer på i farta må være skyrim, ihvertfall som magiker. Chain-casting av en eller annen destro spell med den stun perken? Autopilot resten av spillet. Faktisk har jeg enda ikke blitt ferdig med skyrim, det ble for lett og dermed kjedelig. Lenke til kommentar
MegaMagnus Skrevet 31. mars 2012 Del Skrevet 31. mars 2012 Den største grunnen til at folk mener spill har blitt for enkle er mangelen på "one shot kills" og ekstraliv som man hadde i NES-alderen. Det folk glemmer er at på denne tiden ble det bare gjort for å klare å få folk til å spille ett spill i 30-40 timer selv om man i prinsippet kunne klart det på 20 minutter. Det kalles "fake difficulty". Hadde det vært ett ekstralivsystem i f.eks Mirror's Edge hadde spillet blitt sett på som veldig vanskelig. Samme med Uncharted-spillene. For meg er vanskelighetsgrad ett spørsmål om at spillet enten krever ett veldig høyt ferdighetsnivå (det er vanskelig å bli veldig god i COD) eller krever mye tenking og planlegging (optimisere figurerer i ett rollespill). Men i begge tilfeller er det ikke sånn at om du gjør en liten feil så er alt det harde arbeidet ditt for ingenting. Spill nå tid dags er ikke nødvendigvis lettere men konsekvensene av å gjøre feil er ikke like store som før. Og for de som synes spill er for enkle finnes det mange spill som er utrolig vanskelige uten å straffe deg beinhardt for å feile. Super Meat Boy er ett prakteksempel på det. Det er NES-vanskelig uten at du må begynne hele spillet på nytt når du går tom for liv og continues. 2 Lenke til kommentar
bOMS Skrevet 31. mars 2012 Del Skrevet 31. mars 2012 Spill må gjøres vanskelig på riktig måte. Dvs. jeg er ikke noen spesielt flink spiller og setter pris på at jeg kan spille de fleste spill, men så er det ganske mange spill hvor en egentlig bare kan løpe på og trykke på noen knapper og komme seg videre. Som en annen sa er det mer fordummende enn vanskelig. Og går det dårlig så løper man inn på nytt og prøver å trykke på knappene i litt raskere og i en litt bedre rekkefølge. Det jeg trenger for å øke vanskelighetsgrader er at jeg som spiller må være mer observant og planlegge bedre hva jeg skal gjøre. Lenge siden sist jeg har tatt meg bryet med medlemmene i en gruppe man spiller, spesielt der man hadde friheten til å konfigurere AI-en til folkene sine selv. Og det er sikkert mange andre måter å øke vanskelighetsgraden uten å gi monstrene flere liv. Og så er det jo slik at det er en ganske begrenset gruppe med spillere som synes det er greit å måtte starte på nytt når man dør. Er bedre å legge det ved som ett alternativt, og la oss andre som har en tendens til å dø i spill fortsette uten å tape altfor mye. Lenke til kommentar
Licht Skrevet 31. mars 2012 Del Skrevet 31. mars 2012 (endret) <p> Skyrim er kanskje det beste eksemplet! Makan til lett spill skal man lete lenge etter. Jeg håper det kommer en skikkelig god hardcore mod. Kanskje litt OT, men: Det finst eit par mods du kan kombinere for å gjere Skyrim meir utfordrande på ulike sett. Om du vil ha meir fokus på problema det inneber å springe rundt utandørs i arktiske strøk er Hypothermia eller Frostfall gode alternativ. Så kan du legge til More Complex Needs for å gjere at karakteren din må ha mat, drikke og søvn for å fungere. Enklare mods som Deadlier Dragons kan òg gjere mykje for spelet.Ellers, litt morsomt at artikkelen er merka "PC". Er tross alt på den plattformen ein framleis kan finne spel med ein viss grad av kompleksitet og djupne. Endret 31. mars 2012 av Zealuu 1 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 31. mars 2012 Del Skrevet 31. mars 2012 Det er eit viktig tema etter min meining. Problemet er at det ikkje er lett å lage eit utfordrande spel. Det skal vere utfordrande utan å bli frustrerande. Det bør helst vere utfordrande på andre vis enn at motstandaren har 10 gonger betre våpen og meir "blod" enn deg. Mange spel legg inn små gåter eller nøtter som du må løyse, men normalt er det så banale saker at det kun blir tidsfyll. Eit eksempel på eit spel som er vanskeleg utan å dumt er Guitar Hero/Rock Band-serien. Gjennom mykje trening vil du bli betre og betre, men alle kan framleis spele på eit lettare vanskeleghetsnivå og framleis ha glede av det. Det er sjølvsagt lettare på den type spel enn meir tradisjonelle spel. Utfordringa går i stor grad ut på at AI er forutsigbar og lett å analysere. Det går ikkje lang tid med eit nytt spel før du har kontroll på handlingsmønsteret til AI. Lenke til kommentar
duppsko Skrevet 31. mars 2012 Del Skrevet 31. mars 2012 De fleste spillselskap vil at du skal bli ferdig med spillet deres innen rimelig tid så du kan kjøpe deres neste. Lenke til kommentar
casemodd Skrevet 2. april 2012 Del Skrevet 2. april 2012 Ja mange spill har blitt for enkle og for dumme. Hender ofte at jeg må lage mine egne regler for at spillet skal bli utfordrende. Skyrim er kanskje det beste eksemplet! Makan til lett spill skal man lete lenge etter. Jeg håper det kommer en skikkelig god hardcore mod. Veldig enig i dette. Når det gjelder Skyrim måtte jeg fordele evner utover i flere retninger for å ikke bli for mektig. Likevel ble det raskt ganske kjedelig fordi kampsystemet er så dårlig og lite utfordrende. Selv en mengde modder klarte ikke å redde dette spillet for meg. En flott verden er ikke nok, det må mer til. Jeg fatter ikke hvordan noen har orket å spille det spillet i hundre(vis) av timer. Lenke til kommentar
kim009 Skrevet 3. april 2012 Del Skrevet 3. april 2012 Syntes det er greit at spill som Skyrim ikke er for utfordrende. Om det er for store utfordringer klarer jeg ikke leve meg inn i spillet på samme måte, noe som er dumt om spillet satser sterkt på historie og innlevelse. Spill hvor det ikke er hovedfokus er det derimot fint med litt ekstra utfordring. Spill som Trine og Portal hvor man må tenke litt, eller multiplayer spill som starcraft og battlefield vor man må være god for å kunne hevde seg mot andre. Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 3. april 2012 Del Skrevet 3. april 2012 Det berører egentlig bare en liten del av et mye større og etter min mening mer interessant spørsmål; er spill blitt for populære? Vi som har spilt siden hobbyen var et marginalt fenomen for en uglesett subkultur hadde jo alltid et håp om at spilling skulle bli mer populært og akseptert, men nå som det til de grader er skjedd så spør jeg meg om det egentlig var verdt det, og om noe viktig gikk tapt på veien. Lenke til kommentar
casemodd Skrevet 3. april 2012 Del Skrevet 3. april 2012 Syntes det er greit at spill som Skyrim ikke er for utfordrende. Om det er for store utfordringer klarer jeg ikke leve meg inn i spillet på samme måte, noe som er dumt om spillet satser sterkt på historie og innlevelse. Spill hvor det ikke er hovedfokus er det derimot fint med litt ekstra utfordring. Spill som Trine og Portal hvor man må tenke litt, eller multiplayer spill som starcraft og battlefield vor man må være god for å kunne hevde seg mot andre. Hm, skjønner ikke logikken helt. For det første satser vel ikke Skyrim så veldig mye på historie, og for det andre så er det vanvittig mye kamp i Skyrim. Når kampsystemet da er veldig kjedelig så blir det jo ikke mye til innlevelse. Du kan for eksempel snu ryggen til pc-skjermen og diskutere med kona hva du skal ha til middag samtidig som du klikker hastig med museknappen og vinne kampen (altså helt uten å følge med på hva som skjer). Innlevelse får du vel heller om kamp er en utfordring som i virkeligheten (der du må følge med på motstander og time angrepet og forsvaret ditt. Hvis du synes kamp er vanskelig må det da være bedre å velge easy-mode enn at kampsystemet skal være uten naturlige utfordringer. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå