SimonHL Skrevet 30. mars 2012 Del Skrevet 30. mars 2012 Jeg har hørt at intel har funnet, eller holder på med å finne en løsning for at TRIM skal fungere på SSD'er i RAID hvis man bruker demmes chipset og/eller SATA porter. Dette er bare rykter, og jeg har ikke noen sikker kilde. Grunnen til at jeg spør er fordi jeg skal bruke to SSD'er i RAID 0 til "hoveddisk". OS, programmer, spill osv. Bilder, musikk og filmer legger jeg bare på en HDD. Tenkte jeg skulle gå for en av de beste Intel 120gb og en på 240gb Jeg har også hørt mange si at man ikke trenger TRIM hvis man har en god garbage collector. Intel skal jo ha best stabilitet og sånt, så regner med at demmes er god nok? Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 1. april 2012 Del Skrevet 1. april 2012 Intel RST har ikkje kommet med Trimstøtte for raid enda. Vi har bare ventet i 3 år eller.no. Jeg har kjørt ssder i raid-0 i flere år, og med de nye ssdene så er garbagecollection så bra at ytelsen ikje degraderer seg noe særlig uten TRIM. Crucial C300 har blitt kjørt siden de kom, og degraderer seg f.eks svært lite i raid-0. Jeg driter i om TRIM kommer til intel integret kontrollerene med støtte for raid, fordi jeg bruker Arecakontroller. Ryktene har allerede gått i flere år at Adaptec/LSI og Areca skal komme med TRIM støtte, men har ikkje sett noe enda. Ytelsen er såpass høy med ssd, at man ikkje vil merke om ytelsen f.eks synker med noen prosent. Man ser det knapt ved benchmarks. Så ved vanlig bruk og ikkje torturtesting 24/7, så er det å ikkje ha trim ikkje noe problem. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå