xelag1 Skrevet 30. mars 2012 Del Skrevet 30. mars 2012 (endret) (Veldig dårlig formulert tekst, ting bare kom til tankene underveis. Jeg beklager) Jeg er en gutt på 19 år som lenge har vært overvektig og selvbildet mitt har vært veldig lavt så lenge jeg kan huske. Jeg er ca 1.85 og veide for 3 uker siden 129 kg. Idag veide jeg 122 kg og ser på dette som en mild suksess. Jeg driver ikke med hardtrening eller dette ny motene low-carb opplegget. Det jeg har gjort er å leve på stekt ris eller eventuelle grønnsaks supper som jeg lager fra bunnen av. Disse måltidene er store altså: 5 Dl ris i ett måltid. Vell og merke så er det ofte mitt eneste måltid av og til da jeg faktisk ikke føler sult etter ett slikt måltid. Og det er jo ikke noe poeng i å spise visst man ikke er sulten? Jeg går også en tur i høyt tempo vær andre dag, noe jeg håper å utvikle til litt små jogging når kondisen og resten av kroppen klarer det. Det jeg lurer på er om dette er en ok måte å gjøre det på, og eventuelle tips til videre trening og kosthold. Som dere kanskje har forstått nå så har jeg ikke peiling på hva jeg snakker om og tar imot alle tips. Jeg fikk vell og merke 4 i gym pga god innsats uansett hva. Men dette er noe som skal gå over en lang periode uten at jeg sliter meg psykisk ut. Noe jeg kanskje har en fordel til her er at jeg ikke har noen tanker om å kjøpe meg noe kos en dag osv. Tanken er ikke motbydelig, men jeg har ikke disse stundene der jeg tenker at jeg må ha noe for å belønne meg selv eller hva nå enn situasjonen er. Endret 30. mars 2012 av pipppipp 1 Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 30. mars 2012 Del Skrevet 30. mars 2012 (endret) Det virker som om du har kuttet ut proteiner, og byttet det med karbohydrater. Dette er ikke akkurat så smart. Kutt ned på risen. Du trenger ikke å kutte den ut, men for eksempel la 1/4 av middagen bestå av ris. Hele poenget om en skal ned i vekt er å spise mindre enn en forbrenner. La oss si at du forbrenner 2 500 kcal per dag, om du skal ned i vekt bør du a legge deg på 500 - 1 000 kcal mindre en dette hver dag. Du vil da gå ned 0,5 - 1 kg i uken, noe som er passe tempo. Det du imidlertid må tenke på da, er at den maten du får i deg, er den riktige...med mindre det eneste målet ditt er å gå ned i vekt da, men det håper jeg ikke; helsen er viktig. Endret 30. mars 2012 av Må jeg? 1 Lenke til kommentar
xelag1 Skrevet 30. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2012 Jeg tenker at visst jeg går litt ned i vekt veldig fort så blir det enklere med hard trening og heller ett balansert kosthold. Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 30. mars 2012 Del Skrevet 30. mars 2012 Hard trending er ikke nødvendig for å gå ned i vekt. Selvfølgelig er trening bra for deg, og vil hjelpe på, men det er fremdeles kostholdet som er viktigst. Er du ute og løper forbrenner du ca 10 kcal i minuttet. Det blir 600 kcal på en time, noe som bare tilsvarer 2 skiver (med ost, salami og smør). 1 Lenke til kommentar
aomt Skrevet 31. mars 2012 Del Skrevet 31. mars 2012 Er det slik eg ville gjort det?Nei! Men om det fungerer for deg, så fortsett med det. Prøv å inkludere meir grønnsaker og som det var sagt, meir protein inn i bildet. Du kan godt øke litt på trening. Kvar gong du går, gå 100m lenger. Gå i 1 min lenger. Gå same distanse 1 min fortare. Med andre ord, du må pushe deg selv LITT og LITT. Samtidig, les om kosthold. Les om trening. Skaff kunnskap og bruk den etter kvart. PS: det tokk deg fleire år å legge på deg alle ekstra kilo. Ikkje prøv å bli kvitt dei på 1-2 månad. Det fungera begge veia - kroppen trenger tid til å forandre seg. Konsentrer deg om å forandre livstilen, ikkje berre "bli kvitt ekstra vekt" 3 Lenke til kommentar
xelag1 Skrevet 31. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2012 Takk for gode svar fra begge to. Men kan du eventuelt gå mere inn på måten du ville gjort det på cefey ? Lenke til kommentar
xTep Skrevet 31. mars 2012 Del Skrevet 31. mars 2012 (endret) Ville passet på å få i deg nok proteiner og grønnsaker. Kjøtt, fugl, fisk, grønnsaker, egg er sunne matvarer som kan danne grunnlaget for et godt kosthold i fremtiden. Ris er greit å ha til middagen også, synes dog det var litt vel mye med 5dl, normal porsjon er vel 1dl eller no sånt? =P Så lenge du har kaloriunderskudd så vil du gå ned i vekt. Er ikke nødvendig å trene i det hele tatt, men er jo selvfølgelig å anbefale pga trening gir god selvfølelse og har en positv effekt på helsen. Jeg ville laget 3-4 sunne måltider hver dag, og regnet ut hvor mye kalorier det var i de og justert deretter. Tipper at du får et ganske greit kaloriunderskudd hvis du ligger på rundt 2000 kcal per dag. Vil også anbefale litt styrketrening hvis du er komfortabel med det. Les deg opp på baseøvelser som markløft og knebøy, et helkroppsprogram er supert for nybegynnere. Et par PT timer for å lære seg teknikk i baseøvelsene kan være en god investering. Å gå tur er en bra ide. Hvis du har et fjell i nærheten er det helt herlig å gå turer på fjellet. Så oppsummer ville jeg spist 3-4 sunne måltider om dagen, trent styrke (helkroppsprogram med baseøvelser) 2-3 ganger i uken, og gått tur et par ganger i uken. Vær litt tolmodig også, sett deg langsiktige mål. Er viktigere å holde kostholdet og treningen enn å veie seg hver dag. Hvis du trener styrke i tilegg kan det være greit å måle midje osv med et målebånd, da muskeløkning kan gjøre at du ikke går ned i vekt så fort som du hadde håpet, men at du faktisk har blitt kvitt en del fett selv om vekten ikke har beveget seg så mye. EDIT: Gikk litt i surr, tidlig på morgenen. Endret 31. mars 2012 av xTep 1 Lenke til kommentar
xelag1 Skrevet 31. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2012 (endret) Jeg ser hva dere mener, men så kan jeg jo tilføye at jeg er universitets student på hybel, så foreløbig at det vært det absolutt billigste. Dette er egentlig hoved hensikten med å gå på ett så rart kosthold. 5 kg på 3 uker er jo litt i mine øyne selv om jeg ser at det ikke er det korrekte måten å gå ned på, så jeg stopper med dette idag. Endret 31. mars 2012 av pipppipp Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 31. mars 2012 Del Skrevet 31. mars 2012 Både grønnsaker og fisk kan fåes veldig billig, svinekjøtt er heller ikke så dyrt. Ikke like billig som ris, men om du planlegger litt skal det gå helt fint å holde kostnadene nede. Lenke til kommentar
xTep Skrevet 31. mars 2012 Del Skrevet 31. mars 2012 Er selv student så vet hvordan det er. Men, som sagt over her, så trenger ikke sunn mat være dyrt. Stikkordet er planlegging, og hold deg langt unna ferdigmat, som er både dyrt og usunt. Dette er snakk om helsen din, du får mye igjen for å gjøre en skikkelig jobb, ville heller hatt god helse enn alle pengene i verden. Man lever bare en gang, og har bare en kropp. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 31. mars 2012 Del Skrevet 31. mars 2012 Hard trending er ikke nødvendig for å gå ned i vekt. Selvfølgelig er trening bra for deg, og vil hjelpe på, men det er fremdeles kostholdet som er viktigst. Er du ute og løper forbrenner du ca 10 kcal i minuttet. Det blir 600 kcal på en time, noe som bare tilsvarer 2 skiver (med ost, salami og smør). Det er en fordel å trene, for i tillegg til de kaloriene han forbrenner akkurat der og da, vil han få bedre kondisjon og bedre lungekapasitet, noe som fører til at han forbrenner mer på sikt. Men, trådstarter, du må selvfølgelig finne den måten å trene på som fungerer for deg. Det er ikke nødvendig å slite seg ut i begynnelsen. Skift gradvis fra gange til jogging og intervalltrening. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå