Gå til innhold

[Løst] Resevekamera Nikon, hvilket?

Anbefalte innlegg

du skal kjøpe D800, men trenger hjelp til valg av backupkamera. behøver du da et kamera som D800 da?

Jeg personlig ville ikke valgt noe lavere enn D90 som backup.

Når du ikke har brukt et merke før så er det vel naturlig å spørre om erfaringer , hadde det dreid seg om Canon som jeg har brukt siden 70 tallet var saken grei,de kan jeg .

Ellers er det egentlig ikke backup, men et kamera som skal brukes til litt ekstremsport/vannsport der jeg overhode ikke vil ofre en D800 .

Dette handler ikke om å kunne bruke et kamera, slik du prøver på din finurlige måte å få det til å virke som, men rett og slett et spørsmål om hva som er brukbart av Nikons cropserie samt et nybegynnerkamera til madammen .

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ser poenget med et kamera nr. 2 med tanke på størrelse og vekt, men ser ikke poenget med et kamera nr.2 bare for å "spare" kamera nr. 1....

D800 er jo et fantastiskt flott kamera, (ifg. rykter) og jeg synes det er synd at et slikt kamera kun skal tas frem når solen skinner og til høytider. D800 skal vel også tåle litt ruskevær og er vel ganske solid bygget også?

Jaja... men er det størrelse og vekt som er poenget her hadde jeg kanskje heller gåt for et hybridkamera som nr. 2. Det har vertfall jeg gjort.

Kjøpte meg Sony NEX-5N som jeg tar med meg når jeg føler 5D'en blir for stor og tung.

Lenke til kommentar

Jeg ser poenget med et kamera nr. 2 med tanke på størrelse og vekt, men ser ikke poenget med et kamera nr.2 bare for å "spare" kamera nr. 1....

D800 er jo et fantastiskt flott kamera, (ifg. rykter) og jeg synes det er synd at et slikt kamera kun skal tas frem når solen skinner og til høytider. D800 skal vel også tåle litt ruskevær og er vel ganske solid bygget også?

Jaja... men er det størrelse og vekt som er poenget her hadde jeg kanskje heller gåt for et hybridkamera som nr. 2. Det har vertfall jeg gjort.

Kjøpte meg Sony NEX-5N som jeg tar med meg når jeg føler 5D'en blir for stor og tung.

Vil du ta med din 5D lll på havrafting dær bølgene slår over deg mange ganger, få kamera oversprøytet med saltvann og når det i tillegg er vanskelig å bruke trekk på kamera fordi en er i bevegelse,hopper opp og ned på bøger osv , vil du bruke din 5D lll når du skal klyve i steinurer,henge i et tau å dingle for å dokumentere klatring ?

Jeg tviler på det :)

Størrelse og vekt er ikke avgjørende, men det er forskjell på å ofre et kamera til 2-3000 enn å ofre et kamera til 23 000 . :hmm:

Lenke til kommentar

Enn hva med D3100 er det overhode noe å kjøpe?

Denne har egentlig ikke noe med det over å gjøre,men er tenkt som et startkamera til madammen, hun har lyst å prøve speilrefleks men vil ikke ha et stort kamera :hmm:

Akkurat nå ble det lagt ut en D3100 til 2000,- på finn!!!

http://www.finn.no/f...nnkode=34244079

Så det, men er det verdt å kjøpe ,det var det jeg lurte på eller bør man gå et steg opp :hmm:

Lenke til kommentar

Jeg hadde med 5D MK II (Når det var kun tre uker gammelt) på havrafting i Lofoten. Jeg klatret ikke i fjell med vi gikk mange fjellturer og da var den med. Dog var den tung å bære på.

Kom litt saltvann på den når det sprutet som verst, men bare tørket det av igjen med en gang. Grunnen til at jeg turte og ta det med var nok "idiotforsikringen".

Så ja, jeg hadde nok t.o.m. tatt med MK III (hvis ikke vekten og størrelsen i seg selv hadde vert en bakdel)

Lenke til kommentar

Speilrefleks på raftingtur høres ut som en dårlig ide uasnett hvilket kamera det er snakk om. Hva med å heller kjøpe et vanntett kompaktkamera til slikt?

Har tenkt den tanken også , men i første omgang blir det et speilreflekskamera , mest for klatreturene da jeg kan bruke topp optikk , så får jeg se på løsninger ang de turene på havrafting , mulig en må gå for noe totalt vantett der :hmm:

Lenke til kommentar

Jeg hadde med 5D MK II (Når det var kun tre uker gammelt) på havrafting i Lofoten. Jeg klatret ikke i fjell med vi gikk mange fjellturer og da var den med. Dog var den tung å bære på.

Kom litt saltvann på den når det sprutet som verst, men bare tørket det av igjen med en gang. Grunnen til at jeg turte og ta det med var nok "idiotforsikringen".

Så ja, jeg hadde nok t.o.m. tatt med MK III (hvis ikke vekten og størrelsen i seg selv hadde vert en bakdel)

D800 blir nok med overalt ellers, slik 7D var da jeg hadde den , så det blir nok mange fjellturer med den samt scooterturer på Svalbard osv , men akkurat på sjøen og i fjelklipper sparer jeg nok den .

Lenke til kommentar

I motsetning til enkelte som har en flott kamerasamling stående i glassmonter, så har jeg kjøpt mitt utstyr for å ta bilder inne som ute.

Senest i helgen var jeg i ett sandtak og tok bilder i over 7 timer, og var vel ikke fritt for at var antydning til ett støvkorn eller 3000 når gikk gjennom utstyret underveis og i etterkant. Pga vind så tok ett par paraplyer kvelden samt ett stativhode for blits og paraply, men sånne små offer får man bare regne med.

D300 har jeg hatt ute i regnvær og - 20 uten at det en gang har sviktet, så tror nok kameraer på dette nivå og opp til D3/4 eller tilsvarende fra Canon selvsagt nettopp er proffhus laget for å få juling hvis det skjer.

Lenke til kommentar

Jeg er forsåvidt enig med Snekkern når han tenker seg et Nikon DX til turbruk, ekstrembruk.

Det er mange fordeler:

MYE mindre verdi å ødelegge hvis noe skulle hende.

Mindre og lettere: Bedre å bære lenge, i tillegg vil liten vekt gi mindre skader hvis det først dunker borti noe.

En Nikon DX kan bruke samme optikk som storebror. Den fordelen mister man med et annet merke/speiløs.

En D3100 f.eks., har i dagslys på ISO 100 tilnærmet samme bildekvalitet og ca. samme pikseltetthet, så når man ikke trenger alle finessene, mulighetene og høy-ISO egenskapene, kan en D3100 fint lage like fantastiske bilder som D800'en!

Lenke til kommentar

Denne har egentlig ikke noe med det over å gjøre,men er tenkt som et startkamera til madammen, hun har lyst å prøve speilrefleks men vil ikke ha et stort kamera :hmm:

Ypperlig start-kamera til dama - kan sammenlignes Canon 550D i størrelse.

Lenke til kommentar

Jeg er forsåvidt enig med Snekkern når han tenker seg et Nikon DX til turbruk, ekstrembruk.

Det er mange fordeler:

MYE mindre verdi å ødelegge hvis noe skulle hende.

Mindre og lettere: Bedre å bære lenge, i tillegg vil liten vekt gi mindre skader hvis det først dunker borti noe.

En Nikon DX kan bruke samme optikk som storebror. Den fordelen mister man med et annet merke/speiløs.

En D3100 f.eks., har i dagslys på ISO 100 tilnærmet samme bildekvalitet og ca. samme pikseltetthet, så når man ikke trenger alle finessene, mulighetene og høy-ISO egenskapene, kan en D3100 fint lage like fantastiske bilder som D800'en!

Det er nettop på slike "ekstremturer" det var tenkt brukt, på normale fjellturer og turer generelt blir det selvsagt D800 og ja jeg kjøper samme merke , det samme hadde jeg gjordt om jeg hadde fortsatt med Canon, bare da hadde jeg sluppet å spørre om dette .-)

Ypperlig start-kamera til dama - kan sammenlignes Canon 550D i størrelse.

Ok,takk for svar, det blir trolig et slikt til henne .

Lenke til kommentar

Vil du ta med din 5D lll på havrafting dær bølgene slår over deg mange ganger, få kamera oversprøytet med saltvann og når det i tillegg er vanskelig å bruke trekk på kamera fordi en er i bevegelse,hopper opp og ned på bøger osv , vil du bruke din 5D lll når du skal klyve i steinurer,henge i et tau å dingle for å dokumentere klatring ?

Ja selvsagt (hvis du hadde spurt meg) - hva skal man med søndagskamera?

Tor

Lenke til kommentar

Ja selvsagt (hvis du hadde spurt meg) - hva skal man med søndagskamera?

Tor

Ja lykke til, jeg velger iallefall å avstå fra slikt, vet om langt tettere kamera som har måttet gi tapt for havsaltet , da dette trenger inn gjør pakninger sprø/morkne for så å begynne å lekke.

Men egentlig er ikke dette noe tema , jeg er den som tar valgene her så får andre ta sine valg når de måtte ønske :)

Lenke til kommentar

Tror jeg går for en D 5000 til det bruk jeg har nevnt tidligere, får tak i et slikt pent brukt for 1700 kr :hmm:

Da var den klar og går i posten i morgen tidlig .

Tror det blir et helt greit rølpekamera som man ikke trenger å være redd for om det får seg en trøkk eller to .

Også kan jeg jo bruke det intill D800 dukker opp sånn nærmere jul ser det ut til .

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...