Gå til innhold

Regne ut fradrag på huslån:S

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg sliter litt med å finne ut av endel ting på selvangivelsen her=)

Jeg og min kjære er samboere og har til sammen ett huslån på 2.500,000

Når selvangivelsen kom fikk jeg hele lånet på min og intet på hennes. Dette var visst fordi det ble automatisk satt på meg pga. det var mest gunstig :S?

UANSETT

Det vi prøver på er å regne ut hvor mye av det hun skal ha av fradrag. for jeg fikk jo tilgode på skatten og hun fikk en litt stor smell=)

Så. hvordan skal det regnes ut? renten som er gått i 2011?

Vi begynte lånet 7 Januar. og det er ett anuitetslån. Vi betaler ca 12000 hver mnd i huslån. og rentene er på ca 8-9000 og avdragene på 3-4000.

Hvor mye er avskrivninga på?=)

TAKK for all hjelp evt!=)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan føre over halvparten av rentene til din samboer slik at hennes skattegrunnlag endres og hun må betale mindre skatt (men du må betale tilsvarende mer). Dersom en av dere har lav inntekt og kan det være fordelaktig å føre skattefradraget over på den som tjener mest. Jeg har så store renteutgifter kontra inntekt at jeg kun betaler trygdeavgift (7,8%), og kan dermed ikke utnytte skattefradraget til fulle. Så jeg fører mer enn 50% på min samboer som tjener mer.

Lenke til kommentar

Det er ikke feil at dette kan gjøres, men jeg er rimelig sikker på at samboere ikke har det like fritt som ektefeller i dette tilfellet.

Ifølge skatteetaten skal samboere fordele rentefradraget i forhold til hvor mye av gjelden de er ansvarlig for. Bladet Dine Penger tolker dette som at man enten bruker lånefordelingen man satt opp i banken (feks. 50/50), eller etter en egen avtale (feks. samboeravtale).

Slik jeg forstår det, kan man bli bedt om å dokumentere at man har en avtale som dokumenterer fordelingen. Så man skal fordele rentene, men kan ikke gjøre det "helt som det passer" som ektefeller kan.

Se feks her:

http://www.skatteeta...-rentefradrag-/

Samboer som har tatt opp felles lån må fordele rentene mellom seg i samme forhold som de er ansvarlige for gjelden.
Endret av MemorX
  • Liker 1
Lenke til kommentar

MemorX har rett. Årsaken til dette er at samboere er to forskjellige skattesubjekter (de lignes som regel ikke felles), og da går man tilbake til hovedregelen som er at det er den som har betalt rentene som får fradrag for dem. Hvem som anses å ha betalt rentene kommer an på hva som kan dokumenteres.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Du kan føre over halvparten av rentene til din samboer slik at hennes skattegrunnlag endres og hun må betale mindre skatt (men du må betale tilsvarende mer). Dersom en av dere har lav inntekt og kan det være fordelaktig å føre skattefradraget over på den som tjener mest. Jeg har så store renteutgifter kontra inntekt at jeg kun betaler trygdeavgift (7,8%), og kan dermed ikke utnytte skattefradraget til fulle. Så jeg fører mer enn 50% på min samboer som tjener mer.

Jo, du kunne overført negativ allminnelig inntekt til neste års selvangivelse.

Lenke til kommentar

Jo, du kunne overført negativ allminnelig inntekt til neste års selvangivelse.

Negativ alminnelig inntekt kan overføres, men det innebærer samtidig at han ikke får utnyttet personfradraget (43.600kr i skatteklasse 1, i 2011), som ikke kan framføres. Å overføre rentefradrag til ektefelle/samboer med høyere inntekt, slik at den alminnelige inntekten kommer nærmest mulig personfradraget (og skattegrunnlaget dermed nærmest mulig null), er dermed skattemessig gunstig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...