Gå til innhold

HK med integrert prosessor til filserver


ventle

Anbefalte innlegg

Skal bygge en boks som skal dekke ulike behov, primært filserver men også noen andre artige ting som router, vpn-tunnel, webserver og andre ting man kan finne på å bruke en linux-boks til.

 

Behovet for prosessorkraft vil være rimelig begrenset, og lavt strømforbruk vil være å foretrekke, så jeg lurte på om det kunne være en ide å basere bygget på ett av disse hovedkortene med både prosessor og grafikkort integrert på kortet.

 

Minimumskravet til kortet er:

- minst 1stk PCIe x16-spor

- minst 2stk PCI-spor

- Gigabit ethernet

- 5stk SATA 6Gbps-kanaler

 

Nice to have:

- lavt strømforbruk

- vifteløs kjøling

- serieport (RS-232)

- flere SATA 6Gbps-kanaler

 

Ikke nødvendig:

- HDMI-port

- liten størrelse (skal uansett stå i ett kabinett med plass til 8-10 3,5" harddisker

- heftig grafikkytelse (skal mest sannsynlig bruke Ubuntu Server uten skrivebordsmiljø)

- trådløst nettverk (skal kun stå tilkoblet kablet nett)

 

Har sett på Asus E35M1-M og E45M1-M pro som er tilgjengelig til en forholdsvis rimelig penge på bla. Dustin. Er det noen rasjonell grunn til å ikke gå for ett av disse til mitt bruk?

Endret av ventle
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

@vetle:

 

De skal fungere bra. De har i motsetning til det meste av Intel faktisk 5 stk 6 Gbs SATA. For Intel må man opp i pris langt over integrert løsning for å få så mange 6 Gbs SATA.

 

Men serieport mangler på det meste av nye løsninger og kominasjonen minst 5 stk 6 Gbs SATA og serieport må du til AM3+ plattform for å finne er jeg redd for.

 

Gigabyte GA-880GMA-USB3 har serieport +, men da må man finne en strømgjerrig AM3 CPU som er i salg - og det er trolig ikke mulig.

Lenke til kommentar

Takker for svar.

 

Men serieport mangler på det meste av nye løsninger og kominasjonen minst 5 stk 6 Gbs SATA og serieport må du til AM3+ plattform for å finne er jeg redd for.

 

Klar over det, er derfor jeg vil ha to PCI-spor, da det finnes mye billige PCI-kort med serieport. Det andre PCI-sporet skal fylles med ett fireporters Intel Pro 1000MT nettverkskort, som er mye billigere i PCI-variant enn PCIe-variant.

 

De andre komponentene har jeg stort sett grei oversikt over, men har dere noe tips til en passende strømforsyning? Helst en som støyer lite, trenger ikke være vifteløs (har inntrykk av at du får lite bang for bucks med vifteløse strømforsyninger), men det finnes vel vifteutstyrte som bråker mindre enn andre.

 

Er det rett å anta at det holder med 3-400 watt når det som skal forsynes med strøm er hovedkortet med integrert prosessor og 3stk utvidelseskort (8-porters RAID-kontroller, 4-porters nettverkskort og serieport-kort), 1stk SSD (trolig Intel 320) og inntil 10stk 3,5" harddisker (Western Digital Green eller Seagate Barracuda)? Har ikke tenkt å ha optisk enhet.

Lenke til kommentar

Seasonic S12-II (finnes som 330 og 380 Watt) - og det skal holde. Kjent for å være bra. Har selv et integrert AMD oppsett, og med 1 stk HD og SSD drar det ikke særlig mer enn 40 - 50 Watt på load.

 

Antec har også noen rimelige og bra i den nedre skalaen. Har fremdeles en 380 Watt Antec fra 2003 som leverer OK med relativt lite støy.

 

Men det er klart at en Seasonic X-400FL er det ultimate. Man får lite bang for bucks ser man watt pr krone, men mange mener dette er en av de desidert beste PSU-er som noengang er bygd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...