Gå til innhold

Strøk på oppkjøring. Rettferdig?


Esno

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har kjørt opp til klasse B sertfikat og strøk på noen grunnlag jeg synts var litt rare og vil gjerne høre på andre sine meninger.

 

De grunnene hun sa att jeg strøk for var att jeg kjørte for fort forbi en buss som var i busslummen og satt av passasjerer og att jeg kjørte for "fort" forbi overgangsfelt.

 

 

Det jeg sa til henne var att grunnen for att jeg kjørte forbi bussen er på grunn av bussen hadde kjørt inn i busslummen og vi var i en 70-sone. Jeg skal ha vikeplikt for buss opp til 60-sonen. Hun endte det ved å si att hun følte seg "Utrygg" i den situasjonen.

 

Gangfeltene jeg kjørte over var i 50-soner og i byen (30-sone) hadde klar oversikt over dem alle. Når noen gikk over dem eller så ut som de skulle over sakket jeg farten forsiktig og forsvaligt ned mens jeg også sjekket speilet bak meg. Det ene gangfeltet hun klagde på var etter en rundtkjøring og hun påsto att jeg hadde kjørt for fort over gangfeltet. Jeg hadde sjekket gangfeltet før og mens jeg kjørte. Og det var ingen å se. Men hun mente att det var ikke forsvalig for det kunne befinne seg et veldig lite barn, en hund eller en katt i gangfeltet. Selv om det var god sikt over gangfeltet. Hun endte også det ved å si hun følte seg "utrygg".

 

 

Ellers mens jeg kjørte sjekket jeg alltid blindsonene, jeg blinket alltid, og holdt fartsgrensene. Kjørte varsomt, aktpågivende og hensynsfult og var ikke på noen områder i fare for noe eller noen som helst. Men hun var tydligvis imot att jeg skulle få lappen den dagen.

 

 

Så hva sier dere? Fortjente jeg stryk eller burde jeg bestått?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har en i familien som er sensor, og slik jeg forsto han så var de strenge på at man skulle stoppe helt opp hvis det var noen på vei over fotgjengerfeltet.

 

Sakket du farten, og lot bilen trille inn mot fotgjengerfeltet - eller stoppet du helt? Kansje det var derfor hun strøk deg?

Lenke til kommentar

Har en i familien som er sensor, og slik jeg forsto han så var de strenge på at man skulle stoppe helt opp hvis det var noen på vei over fotgjengerfeltet.

 

Sakket du farten, og lot bilen trille inn mot fotgjengerfeltet - eller stoppet du helt? Kansje det var derfor hun strøk deg?

 

 

Jeg sakket farten ned merkbart på vei mot fotgjengerfeltet og eventuelt stoppet et par meter ifra.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Du strøk nok pga en tilsynelatende manglende hensyn og forståelse av potensielle situasjoner. Selv om du ikke har vikeplikt for bussen, kan en passasjer komme ut foran bussen og om du kommer i 70 da så rekker du ikke å stoppe. Generell aktsomhet i gangfelt er viktig, opplever selv ofte at selv i tomme gangfelt kan folk plutselig dukke opp og tro at bilen kan stoppe umiddelbart fordi det er et gangfelt.

 

De fleste sensorer stryker lett folk pga manglende aktsomhet til myke trafikanter (fotgjengere og dyr) og vikeplikt for buss gjelder vel teknisk sett kun om bussen selv skal kjøre videre. Om busssjåføren hadde vrengt bussen ut i veibanen så hadde det vært hans feil, om du kjørte på en passasjer som valset ut foran bussen hadde det vært din feil.

Lenke til kommentar

Høres ut som nazisensoren som befinner seg i Harstad.

 

Ville klaget som faen, dog vet jeg ikke om du kommer noen vei med det.

 

haha der flirte jeg godt! jeg sto faktisk med henne.. men skjønner godt at hun har fått navnet: strykjernet

hun lever jo i den tro at ALLE har godt av å stryke en gang.. dette for å jekke ned den perfekte ungdom.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Strykejernet i Harstad?

 

I Hordaland fins det visstnok én kvinnelig sensor, som går under navnet strykebrettet. Og dette synes jeg er så ufattelig barnslig, at man blir sint og bitter på sensoren sin fordi man blir strøket. Minner meg om visse umodne individer på ungdomsskolen som snakket drit om de lærerne som ga dem dårlige karakterer, når de kun hadde seg selv å takke.

 

Sier ikke at sensorer har rett 100% av tilfellene, men at noen sensorer tar feil så ofte at de fortjener tilnavn som "strykejernet/strykebrettet" ville ikke skjedd.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

TIl TS. Kjipt å høre at du strøk. Jeg sto min første oppkjøring, og da var det under bittelitt tvil. Det vil si; sensor hadde ting han satte fingeren på, men var ikke nok til at jeg strøk. Hvis du hadde hatt en annen sensor hadde du kanskje stått såvidt. Men det nytter som sagt ikke å dvele over sånne ting.

 

Under oppkjøring er det stort sett alltid best å kjøre for sakte enn for fort i så og så alle situasjoner.

 

Sitronsaft: jeg forstår godt at folk blir forbanna når de stryker urettmessig. Det er tross alt svinedyrt å ta lappen i dette landet!

Lenke til kommentar

Svindyrt å ta lappen ja, det vet jeg alt om. Har tatt A1, A, B og holder på med C for øyeblikket. Og jeg skjønner godt at folk blir sint om de føler at de blir strøket urettmessig, det jeg ønsker å poengtere er følgende: er det virkelig urettmessig? Hvem har mest peiling av eleven og sensoren?

 

Det blir som å protestere mot læreren når han gir deg 3 istedenfor 5-eren du hadde håpet på. Dem som blir "rettmessig sint" skal jeg så klart ikke kritisere :)

Lenke til kommentar

De grunnene hun sa att jeg strøk for var att jeg kjørte for fort forbi en buss som var i busslummen og satt av passasjerer

For alt du vet kunne det ha dukket opp en passasjer som gikk foran bussen, derfor skulle du ha sakket ned farten.

 

Så hva sier dere? Fortjente jeg stryk eller burde jeg bestått?

Stemmer det du sier med dette angående oversangfeltene ville jeg ha klaget på og bedt om en god begrunnelse i denne påstanden her.

 

Hvorvidt du fortjente å stryke er vanskelig å si her og nå da jeg ikke vet hvordan forholdene var rundt denne bussen, samtidig som jeg egentlig ikke vet hva hun reagerte på når det kommer til dette med overgangsfeltene.

 

Men om forholdene er rette, dvs dårlig oversikt og nærme bussen, så ville dette ene og alene ført til stryk uansett.

Lenke til kommentar

Svindyrt å ta lappen ja, det vet jeg alt om. Har tatt A1, A, B og holder på med C for øyeblikket. Og jeg skjønner godt at folk blir sint om de føler at de blir strøket urettmessig, det jeg ønsker å poengtere er følgende: er det virkelig urettmessig? Hvem har mest peiling av eleven og sensoren?

 

Det blir som å protestere mot læreren når han gir deg 3 istedenfor 5-eren du hadde håpet på. Dem som blir "rettmessig sint" skal jeg så klart ikke kritisere :)

 

noen ganger er ikke alle avgjørelser rette.. vet om fler som har klaget på eksamenskarakter og fått bedre karakter i etterkant :) ellers er jeg enig med hva du sier, at man fort kan slenge litt med leppen etter å ha blitt strøket... men dette kvinnemennesket i Harstad er det noe feil med... hun som et par andre hær i landet bør bli skuflet inn på det innerste kontoret. for når du er så sur og grinete bør du ikke jobbe med andre mennesker. Vi er vel i teorien kunder?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

Ang argumentet med person ut foran buss: Selvsagt skal man vise aktsomhet, men det vil jo også være situasjonsbetont. Er det et fotgjengerfelt foran bussen også ? selvsagt bremser man på farten hvis dette er tilfellet, da folk har en lei tendens til å sette alt vett til sides når de ser at det er fotgjengerfelt de kan gå over. Selvsagt skal man respektere det faktum at det alltids kan være noen som går rett ut uansett, være klar over risikoen, men er det ikke fotgjengerfelt i nærheten så slakker jeg ikke ned på farten.

 

Er det 70 sone og du begynner å bremse på farten så risikerer man i tillegg å skape farlige situasjoner. Kanskje bussjåføren tolker det som at du er omtenksom og ønsker å slippe han ut, så blir man fort hard på bremsen som igjen kan resultere i at bilen bak ikke klarer å stoppe.

Lenke til kommentar

Riktig, man skal f.eks. heller ikke bremse ned før et forkjørskryss (et kryss hvor alle andre har vikeplikt for deg), selv om man i utgangspunktet skal være i stand til å unngå enhver farlig situasjon, f.eks. at noen bryter vikepliktsreglene. Om man bremser ned før et slikt kryss tror kanskje de som har vikeplikt at man slipper dem ut, osv.

 

Angående hun i Harstad er det godt mulig at hun ikke burde hatt noe i sensorbilen å gjøre ^^,

Lenke til kommentar

Det med buss er det mange som strykker på, husk du skal klarer å bremse for en tulling som hiver seg ut foran bussen. Du får skylden hvis du ligger ihvertfall over 50+.

 

Jeg legger meg alltid ned under 50 fordi har opplevd det selv at en tulling kom ut engang. Fy faen! Dette var i 80 sone og heldige meg kjørte bare i 40 og klarte akkurat å bremse og ungå faenskapen.

Lenke til kommentar

Min personlige mening er:

Lær av feilene du gjorde, det er det man lærer av.

Jeg tror ikke sensoren gjør dette for å kun være "slem", de har tross alt for litt bedre opplæring enn hva trådstarter har fått.

 

Det positive: når trenger TS bare å ta litt mer hensyn til trafikkbildet neste gang, så vil nok den oppkjøringen gå mye bedre.

Lenke til kommentar

nå har jeg ikke lys til å kaper tråden men jeg stusset lit på det at man får skylden hvis man kjører på noen som kommer valsende ut foran bussen. Det heter jo at man ikke skal gå ut i veien foran bussen ( ikke bak heller for den saks skyld ) , man skal vente til bussen har kjørt og at det er klart.

Er det gangfelt så har man det å ta hensyn til

Lenke til kommentar

Man skal "regne med" at det kan komme folk ut foran/bak bussen, og derfor slakke ned farten. Men man skal jo ikke bremse ned til 20km/t i en 70-sone, og om man kjører i f.eks. 50km/t vil man fortsatt ikke klare å stoppe om man er rett før slutten av bussen i det en fotgjenger går ut i veien. Jeg tviler på at man ville fått en straff i en slik situasjon. Det var jo ikke "uaktsomt", slik jeg ser det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...