Gå til innhold

Redde data ved å montere halvhavarert NTFS-disk read-only? Linux-utility?

Anbefalte innlegg

Jeg har en NTFS-disk som er i ferd med å havarere. Forsøk på å lese/skrive et større antall filer, feiler etter ca 20 av dem. Forsinket skriving, eller hva de nå prøver å kalle det på norsk, feil i U:\$mft

Jeg har backup, og den var minst nesten oppdatert, så det er ikke noen stor krise, men jeg vil gjerne sjekke mot backup om det er noen filer som er nyere. Det går ikke, for Windows insisterer på å _skrive_ til den. (Sikkert noen attributter for fil sist aksessert, eller så prøver den forgjeves å rette opp feil.)

Så leseforsøkene strander etter et halvminutt, med feil, feil og atter feil som dukker opp og som Windows vil at jeg skal trykke "OK" på. (NEI, Ballmer, det er _ikke!_ OK at det tryner sånn.)

OS er XP MCE, og det ser ikke ut til at mountvol /N og /E eller diskpart automount disable er støttet i den versjonen. Bummer.

Forslag? Hva er den 'mest mulig skånsomme' måten å

(1) montere disk #1 (den skadde) og disk #2 (backup)

(2) scanne disk #1 og disk #2 og rapportere hvilke filer som har forskjellig timestamp (innenfor en feilmargin på noen sekunder, helst?), er nyere i #1 enn i #2 og/eller har forskjellig størrelse?

... jeg har ingen skrupler med å be Tux om hjelp, pingvinen har hjulpet meg gjennom mange Billware-krasj i hine hårde, men selv om jeg stort sett hver dag logger meg på en Linux-terminal, så har jeg ikke brukt det til NTFS siden NTFS-støtte var eksperimentelt. Hva slags kommando er det som scanner og rapporterer 'disse filene vil du kanskje kopiere' som beskrevet i (2) uten flere leseoperasjoner enn nødvendig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Beste du kan gjøre er å kjøre dd kommandoen i Linux og skrive hele disken til ett image som du så bruker på en frisk disk så jobber du med det.

Da spiller det ingen rolle om du roter til og kan eksperimentere litt med forskjellige programmer og slipper å tenke på den "lånte" tiden du har igjen på den døende disken.

Lenke til kommentar

Beste du kan gjøre er å kjøre dd kommandoen i Linux og skrive hele disken til ett image som du så bruker på en frisk disk så jobber du med det.

Da må jeg lese hver eneste bit, og med en risk for at disken gjør et fullstendig havari midtveis i prosessen, så ønsker jeg _først_ å lese bare metadataene (timestamp, størrelse) siden det er en mye mindre leseoperasjon.

Endret av porcus
Lenke til kommentar
Beste du kan gjøre er å kjøre dd kommandoen i Linux og skrive hele disken til ett image som du så bruker på en frisk disk så jobber du med det. Da spiller det ingen rolle om du roter til og kan eksperimentere litt med forskjellige programmer og slipper å tenke på den "lånte" tiden du har igjen på den døende disken.

Støttes 100%. Jeg har reddet flere disker på denne måten.

Jeg har brukt dd_rescue flere ganger (riktignok ikke under Linux); det er et bra verktøy for å få lest ut mest mulig data.

Tips: dersom disken har pusteproblemer når den blir varm, start med en kald disk, redd så mye data du kan, la disken kjøle seg ned (en time eller to) og gjenta prosessen så mange ganger du gidder, eller til du har fått lest hele disken.

Lenke til kommentar

Vel, dd det jeg kjente til, og det var derfor jeg spurte om noe annet. Det er relativt uinteressant å skulle kopiere 30 megabytes om gangen fra en 1.5TB-disk, når man faktisk har backup og bare er interessert i de filene som er nyere.

Da er det bedre å kjøre en ls -lRt > lsfil.txt og deretter suksessivt greppe vekk alt det gamle.

Lenke til kommentar

Du står selvfølgelig fritt til å bruke den metoden du selv synes er best. (Skulle bare mangle)

Poenget er jo at disken din synger på siste verset. Erfaringsmessig så betyr det at jo lengre du jobber mot disken, jo flere blokker blir korrupte.

Derfor ble det anbefalt å lage et image av disken, slik at du kan få ut så mye data som mulig, uten at filene dine er korrupte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...