Humilis Skrevet 30. mars 2012 Del Skrevet 30. mars 2012 Hei, Jeg har en Nikon D70 som jeg har brukt i mange år og som jeg har vært veldig fornøyd med og brukt masse. Tror tiden nå er moden for å fornye litt og det jeg spesielt savner er å også kunne ta video med kameraet. Har ikke fulgt så veldig nøye med på lanseringene som Nikon har gjort i det siste så jeg trenger litt hjelp til å finne ut hvilken av Nikon sine aktuelle modeller jeg vil kjenne meg mest hjemme med i forhold til den D70'en jeg har i dag. Jeg er nok en litt over middels amatør som ikke skyter alle bilder på auto og liker å bruke de funksjonene som finnes tilgjengelig. Selv har jeg vel tenkt meg i retning av D7000 eller D5100. Noen tips? Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 30. mars 2012 Del Skrevet 30. mars 2012 Jeg ser du skriver at du bla. ønsker å ta video, og der kan jeg ikke hjelpe deg, men har i derimot ettpar spørsmål anngående valg av kamera/objektiv: 1. Hva er budsjettet ditt? 2. Hva ønsker du i hovedsak og ta bilder av? 3. Har du noe optikk fra før? (Evt.hva?) Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 30. mars 2012 Del Skrevet 30. mars 2012 Når det gjelder video-delen så er det en tilleggsfunksjon og har sine svakheter bla. slapp autofokus. D70/D70s har fokusmotor, det har ikke D5100 så hvis du har objektiver uten innebygget fokusmotor burde du ta dette med i vurderingen. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 30. mars 2012 Del Skrevet 30. mars 2012 Jeg vil nok tro at D7000 er det kameraet som gir mykest overgang i forhold til D70. Hvis det er 1-70mm du har som kit-objektiv, så kan det være at du opplever den som noe soft på det nye kameraet i forhold til D70. Lenke til kommentar
picatta Skrevet 30. mars 2012 Del Skrevet 30. mars 2012 Hvis du er over middels amatør, og ikke kjører full-auto så ville jeg ha gått for nest best opp mot FF, altså D7000. Det er ett utrolig bra kamera, og leverer knall bra bilder hver gang. Faktisk så bra at jeg har blitt så bortskjemt med bildekvaliteten at jeg ikke klarer å ta bilder med noe annet kamera. Forstår jeg det rett med at du har hatt D70 lenge (har lest de andre postene dine her på forumet) i ett par år, så forstår jeg det dithen at du er en tålmodig person som holder på utstyret ditt helt til du må bytte. På grunnlag av dette vil jeg absolutt anbefale D7000. Den kommer til å overleve på markedet i mange år framover. D5100 vil ikke det. Lenke til kommentar
Jan Erik Engan Skrevet 30. mars 2012 Del Skrevet 30. mars 2012 Eller D90..har motor i huset,så objektiver uten motor kan da brukes...visse begrensninger her på feks Samyang's manuelle objektiver...de får du ikke brukt motoren i huset på Lenke til kommentar
Thor Håkonsen Skrevet 30. mars 2012 Del Skrevet 30. mars 2012 Har ikke D7000 bare ett kommandohjul ? I så tilfelle blir det en nedtur i forhold til D70 som har to kommandohjul Da gjenstår vel evt : D90, D300/D300s, D700, D800 og D3/D3s/D4 Lenke til kommentar
eriknor Skrevet 30. mars 2012 Del Skrevet 30. mars 2012 D7000 har 2 kommandohjul. Lenke til kommentar
Jan Erik Engan Skrevet 30. mars 2012 Del Skrevet 30. mars 2012 D90 har også 2 kommandohjul..med rette batterigrep har du 4;) 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå