Gå til innhold

Har noen spørsmål ang. siviløkonomi.

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg går nå 2. året på videregående og begynner smålig å få panikk for hva jeg skal søke på til neste år, derfor vil jeg få klargjort et par ting ang. siviløkonomi-yrket.

Jeg har alltid trodd at jeg kommer til å bli noe innenfor realfag, jeg har matematikk R1, fysikk 1 og kjemi 1 som valgfag i år, og disse klarer jeg godt, har mellom 5 og 6 i disse fagene. Men i tillegg til dette har jeg entreprenørskap og bedriftsutvikling 1, og dette er også noe jeg synes (som de andre valgfagene også) er veldig interessant, har 6 i dette faget.

Jeg er veldig interessert i aksjer og investering osv, jeg har for å si det sånn: alltid vært interessert i å tjene penger. I tillegg til dette har jeg høye ambisjoner, ambisjoner som jeg ikke er sikker på om jeg vil klare å oppnå hvis jeg velger å utdanne meg innen realfag, jeg vil gjerne være veldig god i det jeg en gang kommer til å drive med i fremtiden, men samtidig vil jeg trives.

Så er yrket siviløkonom et spennede yrke? Er det utfordringer i hverdagen og er det muligheter for å gjøre det stort/tjene store penger hvis du blir en dyktig siviløkonom? Det kan høres ut som om jeg er veldig opptatt av lønn, men hvis jeg finner ut at jeg ikke kommer til å trives med dette yrket, kommer jeg ikke til å velge det. Hva er typiske jobber som siviløkonomer får? Jeg vil nødig sitte inne på et kontor hele dagen å føre regnskap hele tiden, men jeg har ingen problemer med å jobbe med tall.

Takker for svar på forhånd :)

Endret av Ultraztone
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For det første heter det ikke siviløkonomi. Det heter økonomi. Siviløkonom er en beskyttet tittel. Når det gjelder spørsmålene dine rundt det å jobbe som økonom kan jeg ikke svare deg, men du finner garantert svar på dn.no. De hadde nettdebatt for ikke lenge siden om utdanning, og da gjerne økonomiutdanning. I tillegg er det sikkert noen som har svar på det her inne også.

Når det gjelder muligheter for å gjøre det stort med tanke på lønn kan jeg ikke komme på noen yrker som har større muligheter. De fleste topplederstillinger blir jo befestet av økonomer, ingeniører og jurister. Hvis du ikke vil sitte mye i ro med tall er ikke økonomi noe for deg. Økonomi er i hovedsak tall og analyser. Dette foregår som oftest på et kontor, men det er selvsagt ikke -kun- kontor.

Bransjer du kan gjøre det stort i er eksempelvis finans. Analytiker, aksjemegler eller fondsforvalter. Her ligger det potensielt mye penger, men det er hardt arbeid som alt annet. I tillegg har du jo konsulentbransjen. Hvis du blir partner ligger det vel gode tider foran deg der også. Som økonom har du også gode muligheter til å starte for deg selv.

Du får skrike ut hvis du lurer på noe mer. Forhåpentligvis får du svar fra noen som er ferdig utdannet økonom også.

Lenke til kommentar

For det første heter det ikke siviløkonomi. Det heter økonomi. Siviløkonom er en beskyttet tittel. Når det gjelder spørsmålene dine rundt det å jobbe som økonom kan jeg ikke svare deg, men du finner garantert svar på dn.no. De hadde nettdebatt for ikke lenge siden om utdanning, og da gjerne økonomiutdanning. I tillegg er det sikkert noen som har svar på det her inne også.

Siviløkonom er ikke en beskyttet tittel lenger. Det var det før, men ble tatt bort i 2005? 2006? Husker ikke helt. Nå får man tittelen Master i økonomi og administrasjon, eller whatever mastergrad man har tatt. Og så får man Siviløkonomtittelen som en sidetittel som ikke er beskyttet.

Lenke til kommentar

Så er yrket siviløkonom et spennede yrke?

Hvis man sammenligner med andre yrker... så er svaret NEI. Det går stort sett i kontorjobber, så det blir lite action.

Er det utfordringer i hverdagen og er det muligheter for å gjøre det stort/tjene store penger hvis du blir en dyktig siviløkonom?

Utfordringer i hverdagen: Delvis. Det er generelt også en del rutinearbeid.

Grunnlønnen til en nyutdannet Siviløkonom ligger rundt 390 000. Så kommer det jo an på hva man selv velger å gjøre. Ønsker man å jobbe mye overtid så tjener man mer. Penger = Fritid.

Hva er typiske jobber som siviløkonomer får? Jeg vil nødig sitte inne på et kontor hele dagen å føre regnskap hele tiden, men jeg har ingen problemer med å jobbe med tall.

Typiske jobber for nyutdannede = Regnskapsmedarbeider, Revisormedarbeider, Controller (budsjettering), Investeringsrådgiver (junior). Det er de fire store typiske jobbene en nyutdannet siviløkonom får. Og alle de fire jobbene bruker man mye regnskap til daglig, så med andre ord... hvis man ikke liker regnskap så burde man kanskje ikke studere økonomi. Regnskap = Bedriftsøkonomi. Siviløkonom = Bedriftsøkonomi. Jeg skjønner ikke hvorfor det er så mange her inne som har så lyst å bli Siviløkonom, men som ikke liker regnskap. Når man har studert økonomi så skjønner man hvor mongolid det er. Det er jo det mest elementære faget, og som man bruker i mange andre fag.

Det er jo såklart mange flere jobber en de fire... det kan være f. eks konsuletstillinger innenfor strategi/markedsføring, jobb i Skatteetaten/Riksrevisjonen, Finansdepartementet, aksjemegler/analytiker, produktansvarlig for Grandiosa i Stabburet, Økonomijournalist i Dagens Næringsliv, transaksjonsrådgiver i advokatselskaper, konsulent i kommunikasjonsrådgivningsselskaper osv osv. Som du ser er det jo mange flere type jobber... men ikke alle de er de mest typiske.

Når man har litt mer erfaring er det ikke uvanlig at man kan ta seg jobber som innebærer lederskap. Mange Siviløkonomer jobber som økonomisjefer, konsernregnskapssjefer, daglig ledere og managere/partnere i forskjellige bedrifter osv osv.

Endret av bonaquasilver
Lenke til kommentar

Siviløkonom er ikke en beskyttet tittel lenger. Det var det før, men ble tatt bort i 2005? 2006? Husker ikke helt. Nå får man tittelen Master i økonomi og administrasjon, eller whatever mastergrad man har tatt. Og så får man Siviløkonomtittelen som en sidetittel som ikke er beskyttet.

Ahh, my bad! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...