Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hvor mange feriedager har jeg krav på + overtid

gotdotnet

Anbefalte innlegg

Hi

Lurer på hvor mange feriedager jeg har krav på. I min arbeidskontakt står det 4 uker, men fikk beskjed fra min sjef om at jeg bare har opparbeidet meg 12 dagers fri.

Altså det kan være 12 dager opparbeidet feriedager, men har jeg ikke krav på alle 4 ukene? Kan jeg bli nektet å ta ut alle 4 ukene? Jeg kan godt ta resten av ferien uten lønn. Så lurer på om jeg har krav på alle de 4 ukene eller er det kun 12 dager som gjelder?

Også lurer jeg på godtgjørelse for pålagt overtidsarbeid. Jeg har jobbet masse pålagt overtid, men får hverken betalt for det eller avspassere det. Sjefen min sier dette er riktig, men jeg finner ingenting i arbeidsmiljøoven som sier at det er riktig. Slik jeg tolker det skal pålagt overtid godtgjøes med et tillegg på minimum 40%, skal man avspassere så har man krav på overtidstillegget også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man opparbeider seg feriepenger (lønnet ferie). Man opparbeider seg ikke feriedager, men når du begynte i året kan få noe å si for hvor mange feriedager du kan få. Du får ikke full ferie hvis du begynner etter 30. september i ferieåret. Dette følger av ferieloven § 10 nummer 3.

Hvis sjefen din mener det er riktig må sjefen din ha et lovmessig grunnlag for det. Slik du beskriver situasjonen er det ikke riktig.

Endret av krikkert
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Altså det kan være 12 dager opparbeidet feriedager, men har jeg ikke krav på alle 4 ukene? Kan jeg bli nektet å ta ut alle 4 ukene? Jeg kan godt ta resten av ferien uten lønn. Så lurer på om jeg har krav på alle de 4 ukene eller er det kun 12 dager som gjelder?

Du har opparbeidet 12 feriedager med lønn, men har rett på så mye ferie ferieloven sier, eller så mye arbeidsavtalen din sier dersom den gir deg noe ekstra. Du blir trukket i lønn, sannsynligvis i juni, dersom du gir beskjed om at du vil ta ut full ferie, dager utover de 12 vil være ferie uten lønn.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...