Jan Høydal Skrevet 29. mars 2012 Del Skrevet 29. mars 2012 Bybroa i Stavanger Bildet er fjernet. Beskrivelse: Bilde av bybroa i Stavanger. Måtte stille med et brobilde til i samlingen på digit Topaz DeNoise > lett tone mapping > croppet en god del D7000, ISO200, 24mm, -0.33EV, f/16, 1/160 Evalueringsnivå Visning: Jeg ønsker å vise frem mitt bilde og få hyggelige tilbakemeldinger. Jeg setter pris på om du forteller kort hva du liker med bildet. Link til bildesiden Lenke til kommentar
Anonym259235 Skrevet 29. mars 2012 Del Skrevet 29. mars 2012 Fint og kult bilde! Jeg likte best vinkelen og fargene, men redigeringen har gjort bildet litt for mørkt. Lenke til kommentar
Jan Høydal Skrevet 29. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2012 Fint og kult bilde! Jeg likte best vinkelen og fargene, men redigeringen har gjort bildet litt for mørkt. Bra innspill - ser jeg har en tendens til å bruke for mørke bilder - det kan faktisk ha noe med at skjermen på denne iMac'en er satt ganske lyst, så bommer jeg med for mørke bilder. Her er det sikkert en kalibreringsstandard jeg burde fulgt - men nok en gang så skorter det litt på det elementære Lenke til kommentar
Espen Ørud Skrevet 30. mars 2012 Del Skrevet 30. mars 2012 På iso 200 skulle det ikke være noen grunn til å måtte denoize med mindre eksponeringen har vært alt for mørk og man har dratt opp eksponeringen hardt i ettertid. Etterbehandlingen har påført bildet en rekke skavanker som ujevn støy (f.eks oppunder midtdelen av broen) senket skarphet og detaljnivå. Beste måten å unngå slikt på er å kjøre etterbehandling i 100% visning og holde godt øye med problemområder. Tonemappingen har også medført tildels høy og noe unaturlig fargemetning. Spesielt synes jeg himmelen har fått en unaturlig farge og det røde / orange oppleves som det har for høy fargemetning. Jeg mener at enten bør man forsøke holde tonemappingen så det føles naturlig eller så bør man dra på for å lage et mer abstrakt og vilt uttrykk. Mellomtingen blir sjelden vellykket. Jeg synes du har funnet en artig vinkel som gir dybde og høydefølelse. Det meste til høyre for broen bidrar lite til bildet og det kunne vært klippet en del tettere her uten at det går på bekostning av helheten slik jeg oppfatter det. Det ville også gitt en noe strammere komposisjon. Lenke til kommentar
Jan Erik Engan Skrevet 30. mars 2012 Del Skrevet 30. mars 2012 Ypperlig både i farger,komp og lys;) Lenke til kommentar
Jan Høydal Skrevet 30. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2012 På iso 200 skulle det ikke være noen grunn til å måtte denoize med mindre eksponeringen har vært alt for mørk og man har dratt opp eksponeringen hardt i ettertid. Etterbehandlingen har påført bildet en rekke skavanker som ujevn støy (f.eks oppunder midtdelen av broen) senket skarphet og detaljnivå. Beste måten å unngå slikt på er å kjøre etterbehandling i 100% visning og holde godt øye med problemområder. Tonemappingen har også medført tildels høy og noe unaturlig fargemetning. Spesielt synes jeg himmelen har fått en unaturlig farge og det røde / orange oppleves som det har for høy fargemetning. Jeg mener at enten bør man forsøke holde tonemappingen så det føles naturlig eller så bør man dra på for å lage et mer abstrakt og vilt uttrykk. Mellomtingen blir sjelden vellykket. Jeg synes du har funnet en artig vinkel som gir dybde og høydefølelse. Det meste til høyre for broen bidrar lite til bildet og det kunne vært klippet en del tettere her uten at det går på bekostning av helheten slik jeg oppfatter det. Det ville også gitt en noe strammere komposisjon. Eksponeringen har nok blitt dradd kraftig opp i partiet under broa siden dette lå i total skygge - defor ble det også mye støy her - var ikke fornøyd med dette selv heller. Kunne helt klart gjort noe med dette i etterhånd. Tonemappingen er også litt vel hard - er enig i det. Var egentlig mest spent på plassering ift motivet og om det fungerte. Har til hensikt å gjøre en litt mer grundigere jobb ved anledning med samme motiv. Personlig er dette en lærerik måte for meg, først feile litt og få gode tilbakemeldinger - for så å ta bildene på nytt med forhåpentligvis bedre resultat. Takk for gode innspill - skal ta dem med i sekken til neste shoot Ypperlig både i farger,komp og lys;) Takker Jan Erik! Kjekt du likte det Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg