Gå til innhold

Jobb offshore på båt


Anbefalte innlegg

hei hei!

 

Jeg lurer litt på dette med jobb på båt. Altså hvordan er det og komme seg ut på båt ? fiskebåt, Transportskip etc. som lettmatross foreksempel?

 

Må da legge til at jeg ikke har noe uttdanning annet en vg1 tip.

har litt diverse kurser da som whf kurs, båtserfikat, flaggkurs.

jobber fortiden på et skipsverft, der jeg kjører kran, truck, hjullaster, og båt.

er 20 år gammel.

 

om jeg tar imo 60 kurset nå, hvordan vil da mulighetene for og komme ut på båt? er ikke noe kresen på arb. oppgaver. men vil ut. har et par kompisser som har komt seg ut på lasteskip, og ikke hatt noen utdanning eller erfaring innen dette.

 

setter pris på vis noen har litt informasjon, og kan hjelpe meg litt her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ja jeg skjønner det. Men er i grunnen ikke så veldig gira på noe mer skole da :( har jobba noen år nå så... derfor jeg lurer.. har spørt mange om dette her før også.. og et svar jeg ofte får er at når du ikke har noe kjennskap innen et firma, eller bra utdanning er de vanskligere... men langt i fra umuligt da om du bare, hører runt om.. å sender søknader å maser.. å ikke gir opp.

Lenke til kommentar

Har en del kamerater som jobber ufaglært på supply, dem tok imo60 før dem søkte til bourbon, island offshore derimot stiller du helt i slutten av køa, så det kan ta tid. Du burde iallefall satse på å få å skaffe fagbrev fortest mulig, matros eller fisker er ikke mye å bli gammel på.

 

Hadde også en lærervikar som jobbet ufaglært, så tok han fagene til vg2 maritime og gjekk opp til fagprøve som privatist. (matros) så tok han styrmannsutdanning (nautikk)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Gammel tråd, men kan vel rive den opp igjen:)

Du trenger ingen utdanning for å jobbe som fisker eller lettmatros.

At du har erfaring fra industri er ett kjempebra, du stiller deg da forran mange ufaglærte.

Personlig ville jeg prøvd fiskerlivet før en evt skolegang!

Skal du ta utdanning innen maritime fag så må du gå hele veien! Det å utdanne seg til matros eller motormann i en alder av 20 er ikke annet en bortkastet! Det er så mye utflagging som foregår at det er bare spørsmål om tid før det er "tomt" for norske matroser.

 

En skikkelig utdanning innen det maritime er følgende:

Grunnkurs mekaniske fag

VK1 Skipsteknisk drift

2 år som lærling (ett år aktiv seiling)

1 eller 2 år på Teknisk Fagskole (hovedsakelig i store byer)

1 måned som kadett (dette blir noe lengre i praksis pga kadettboken i mange tilfeller)

 

Dette vil ta deg ca 6 1/2 år! Dette er mye av 20 årene dine, men til gjengjeld så tjener du vannvittige gode penger! Du vil ha ca 450.000kr i startlønn (da med 6 måneder fri).

Alternativt så kan du bli styrmann, da går du tilsvarende skolegang, bare med fordypning i

Sjøfartsfag!

Går du skolegang vil du få IMO 60 og IMO 80 dekket av skolen

Du burde tenke deg godt om før du starter på denne utdanningen (jeg er selv maskinist).

Det er en lang utdanning for en som er 20 og har fått smaken på faste lønninger.

Teknisk Fagskole har 80% matematikk (teknisk).

Om du av natur er dårlig i matematikk så er det bare å glemme!

Kjedelig å bruke 4 år på å komme inn på fagskole, for så å dette av.

 

 

For å få jobb på fiskebåt (noe jeg tror du burde velge om du ikke har utdanning) trenger du:

-IMO40 kurs (dette er sikkerhetskurs for fiskere)

-Godkjent helseattest

 

 

Noe alt for mange gjør feil når de skal søke jobb på fiske er at de bruker google.

"jobbe på fiske", "få jobb på fiskebåt" osv ender stort sett i linker til tråder som dette.

Skal du ha jobb på fiske så kjøper du llustrert Norsk Skipsliste Del 3.

I denne er linker til alle registrert fiskefartøy i Norge!

I starten av boken vil du finne nummer til samtlige rederier i Norge!

Du vil også se bilde av alle båtene som er registrert, noe som gjør valget enklere!

Om du ikke har økonomi til å skaffe deg denne boken (ca 500kr) så kan jeg sende 10-20 epost adresser på PM (send meg en PM så jeg ikke glemmer av det).

Endret av Lavalampe
Lenke til kommentar

Jobb på mindre kystfartøy som kokekyndig matros er nok fullt mulig dersom du tar ringerunden. I det lange løp så anbefaler jeg skoleveien til styrmann eller maskinist utdannelse, enten yrkesveien eller ved 3 år på høyskole. Denne utdannelsen kan du få betalt for ved tjeneste i sjøforsvaret ved sjøkriksskolen i Bergen eller på fagskole i regi av sjøforsvaret. Nybegynner lønn som 2 maskinist eller 1 styrmann i Nordsjøen er på ca 530 000,-

Endret av Cm8
Lenke til kommentar

Ettersom vedkommende har Vg1 Tip (noe som tilsvarer GK Mekaniske fag?) så vil jeg tro at yrkesveien er det rette!

Du får erfaring, samt du står først i køen når du skal være kadett!

Tviler på at det er spesielt mange rederier som tar inn søkere fra høyskole om de har valget!

Lenke til kommentar

Jobb på mindre kystfartøy som kokekyndig matros er nok fullt mulig dersom du tar ringerunden. I det lange løp så anbefaler jeg skoleveien til styrmann eller maskinist utdannelse, enten yrkesveien eller ved 3 år på høyskole. Denne utdannelsen kan du få betalt for ved tjeneste i sjøforsvaret ved sjøkriksskolen i Bergen eller på fagskole i regi av sjøforsvaret. Nybegynner lønn som 2 maskinist eller 1 styrmann i Nordsjøen er på ca 530 000,-

 

At nybegynnerlønn for en 2 maskinist er 530.000 vil jeg gjerne at du dokumenterer.

Ifølge mininntekt.no så har 80% av 2. maskinister lavere lønn enn 520.000kr.

Lenke til kommentar

Jobb på mindre kystfartøy som kokekyndig matros er nok fullt mulig dersom du tar ringerunden. I det lange løp så anbefaler jeg skoleveien til styrmann eller maskinist utdannelse, enten yrkesveien eller ved 3 år på høyskole. Denne utdannelsen kan du få betalt for ved tjeneste i sjøforsvaret ved sjøkriksskolen i Bergen eller på fagskole i regi av sjøforsvaret. Nybegynner lønn som 2 maskinist eller 1 styrmann i Nordsjøen er på ca 530 000,-

 

At nybegynnerlønn for en 2 maskinist er 530.000 vil jeg gjerne at du dokumenterer.

Ifølge mininntekt.no så har 80% av 2. maskinister lavere lønn enn 520.000kr.

 

Denne lønnen gjelder 2 maskinister på Norsk registrerte offshore fartøy som supply-skip, ankerhåndtering, subsea osv..

 

Jeg tok forresten litt feil. Jeg har nå sjekket tariffavtalen. 2 maskinist med 0 års ansiennitet på et gjennomsnitts supply skip (klasse 5) vil ha en lønn på nøyaktig 544 296 + faste tilegg som beløper seg til minimum 21 000 = 565 296,- Dersom man begynner på ankerhåndtering eller subsea skip er gjerne lønnen noe høyere.

 

Nybegynnerlønn for 2 maskinist på Norsk registrerte handelsskip (NIS) i utenriksfart begynner gjerne på rundt 450 000,- Lønn for fraktefart og ferjer har jeg ikke sjekket.

 

For dypere redegjørelse, ta kontakt med maskinistforbundet som har hyretabellene.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...