Gå til innhold

iOS ikke så brukervennlig alikavel?


Anbefalte innlegg

Har ved flere anledninger hatt små konkurranser mot iphone "leiren" der vi har valgt 10 oppgaver som skal løses på kortes mulig tid... typiske oppgaver som ta et bilde poste det på facebook, finne nr til en pizza-shappe, laste ned og instl. Apper eller spill osv.. det er til dags dato ikke en med iphone som er i nærheten av tiden.. vi har en top ti liste hengende på kontoret, 5 første plassene er android..

 

Videoen beviser vel ikke at android er mer brukervenlig, men alle er vel enige om at det beviser at android er et mye mer effektivt os:-)

 

At noen med android klarer å finne fram et nr raskerere enn en med iOS betyr jo såklart at android er best. Jeg vil faktisk tro at en vakker dag i framtiden så vil android, av seg selv, ikke ved hjelp av brukeren, finne en kur mot kreft og HIV/aids samt gi fred til resten av verden. Så effektiv er android.

 

 

Ehhh meningen med oppgavene er jo at de skal være så hverdagslige som mulig.. er selvsagt veldig uhøytidlig.. men alle tar det meget alvorlig når stoppeklokken starter:-) og jeg påstod vel aldri at android var bedre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du sa dette: Han som laget den videoen er en superbruker.

 

Ja og så?, han viser helt enkelt på hvordan en helt vanlig bruker ville ha gått frem for å bruke en telefon. Joda brukeren er sikkert en superbruker, men det forander jo ikke på faktaene at iOS er vanskelig og klumsete å bruke i fra det videoen viser.

 

Har du noen videoer og beviser som kan motsi det jeg / brukeren i videoen sier her?

Du bruker to linjer på å vise at du ikke har lest noe av det jeg har skrevet. Han viser overhode ikke hvordan en vanlig bruker går frem. han viser hvordan han selv går frem, som en superbruker, for å bruke telefonen.

 

Det er som å be en jagerflypilot vise hvordan man enkelt flyr en F16, og så hevde at dette også gjelder for en som nettopp har tatt småflylappen.

 

En superbruker kan aldri forklare hvordan en normal bruker går frem. Fordi han har alt for mye kunnskap om systemet.

 

 

 

Så sier du dette: Han veldig interesert i telefoner.

 

Har det noe med saken å gjøre på hvordan iOS fungerer?

Fordi han vet mer enn 99% av brukerne. Altså er ikke hans opplevelse gjeldenede for 99% av folk.

 

Så sa du dette: Han er derfor helt uegnet til å uttale seg om brukervennligheten til en telefon.

 

Feil. Han har all sin rett til å kunne uttale seg på hvordan vanlig bruk på iOS og Android er. Fungerer disse tingene som han gjør i iOS i filmen noe annerledes om det er en newb som bruker en iOS telefon?

Det gjør de! Funksjonene er der fremdeles, men en newb vil overhode ikke bruke dem på samme måte, om i det hele tatt.

 

Så sier du dette: Desuten så kommer han ikke med en dritt av bevis. Ingenting! Et bevis i en slik sammenheng vil bety en forskningsrapport på brukervenlighet på hånholdte enheter.

 

Jo han beviser jo hvor vanskelig iOS er å bruke. Fungerer iOS noe annerledes for deg om du vil bruke KUN Dolphin Browser f.eks som nettleser enn det det gjør for han i filmen?

En vanlig bruker vet ikke at det er noe som heter dolphin. Han vet knapt va en browser er. En vanlig bruker vil at internett skal komme opp når han trykker på linken. Han vil bruke internett, ikke en eller annen app. Slike valg er forvirrende!

 

Så sa du dette: Han har overhode ingen forutsetninger for å avgjøre om den telefonen er brukervennlig for andre, knapt nok for han selv.

 

Så lenge han viser enkelt på hvordan iOS fungerer så har han all sin rett i å si om iOS er vanskeligere eller enklere å bruke enn Android.

For ørtende gang. Han viser hvordan hans brukermønster fremstår på iOS og Android. Han har et android tilpasset brukermønster, selfvølgelig blir det problemer på iOS.

 

 

Er jo dette hele tråden handler om, nemlig brukervennligheten bak det hele og ikke på hva en hver enkel person synes. Er jo på hvordan OS'ene i seg selv fungerer som er hele poenget her. Du kan synes hva du vil, men det skjuler jo ikke faktaene på det som blir vist i filmen at ting er MYE mere komplisert i iOS.

Likevell bruker du EN video, med meningene til EN person som fasit?

Er du seriøs? Det blir bare for dumt.

 

 

Så til slutt sier du dette: Så, mulighet til å endre på ting er ikke bra brukervennlighet. Flesteparten av brukerne vil ikke forandre noe, eller gjøre det mye værre.

 

Feil. Å kunne endre på ting gjør at du kan sette opp telefonen etter DITT ønske som effektiviserer bruken på telefonen gjennom dagen er ALLTID en STOR fordel. Regner med at du så de 2 bildene som jeg tok i Android på min Galaxy S II over?

 

Der ser du hvor enkelt jeg har satt opp telefonen min. Har en Windows logo jeg trykker på for å få opp alle programmene. Har en notificatin bar som jeg kan sette opp selv som gjør at jeg kan gå inn i Wi-FI, Data, Bluetooth, og GPS instillingene med kun ett trykk.

Og igjen forstp du ingenting av det jeg skrev. At du har laget dit eget UI gjør ikke at det er bedre, det betyr at det er tilpasset dine vaner, og UVANER.

 

Uansett, så er denne custom greia di noe 0,1% av brukerne gjør. De 99,9% andre vet ikke hva en ROM er.

En superbruker kan ikke vise hvordan en vanlig forbruker kan gjøre det fordi han vet for mye??? En personlig trener kan ikke vise en utrent person hvordan han trener fordi han vet for mye...noe som skurrer?

En person med dyp innsikt i hvordan noe fungerer kan ikke si stort om hvordan en person med lite innsikt vil tilnærme en tilsvarende stiuasjon. Det handler ikke om hvorvidt en kunnskapsrik person kan lære opp en kunnskapsløs en.

 

Se for deg scenarioet å vise en mor hvordan en datamaskin fungerer (opplæring av bruker) i motsetning til å sette moren din forran en datamaskin og se hvordan hun bruker den (testing av brukertilnærming).

 

Sistnevnte er måter å lære mer om brukere, deres antagelser og måter å bedre produktene til å svare til disse antagelsene. Det er grunnen for at datagrensesnittet bruker analogier fra kontormijløet det brøt inn i. Mapper, Desktop, Filer, Dokumenter - for at folk skal kunne koble hva de ser på skjermen til kjente konsepter.

 

Veier piler går sier hvor man beveger seg i tid og sted osv. UX, spennende greier. :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Har ved flere anledninger hatt små konkurranser mot iphone "leiren" der vi har valgt 10 oppgaver som skal løses på kortes mulig tid... typiske oppgaver som ta et bilde poste det på facebook, finne nr til en pizza-shappe, laste ned og instl. Apper eller spill osv.. det er til dags dato ikke en med iphone som er i nærheten av tiden.. vi har en top ti liste hengende på kontoret, 5 første plassene er android..

 

Videoen beviser vel ikke at android er mer brukervenlig, men alle er vel enige om at det beviser at android er et mye mer effektivt os:-)

 

At noen med android klarer å finne fram et nr raskerere enn en med iOS betyr jo såklart at android er best. Jeg vil faktisk tro at en vakker dag i framtiden så vil android, av seg selv, ikke ved hjelp av brukeren, finne en kur mot kreft og HIV/aids samt gi fred til resten av verden. Så effektiv er android.

 

 

Ehhh meningen med oppgavene er jo at de skal være så hverdagslige som mulig.. er selvsagt veldig uhøytidlig.. men alle tar det meget alvorlig når stoppeklokken starter:-) og jeg påstod vel aldri at android var bedre?

 

Joda, jeg skjønte det. Men akkurat når det gjelder sånne konkurranser så er det flere faktorer som spiller inn. Mye av det går på brukeren.

Lenke til kommentar

Jeg er veldig glad i Android, og har holdt meg til det så lenge jeg har brukt smarttelefoner, men har testet både IOS og WP7 nok til at jeg vet det jeg trenger om hvordan de fungerer. Som flere allerede har vært inne på er Android fint for superbrukere, men kan nok bli litt mye for de som tar sitt første steg inn i smarttelefoner.

 

Men jeg tror det også går litt på hvilket merke man går for. HTCs Sense kan kanskje føles litt tungt, men har et fint kvalitetspreg og flere smarte løsninger som gjør bruken enklere for nybegynnere(Dialer hvor 2 kan bety a,b eller c f.eks), mens andre som Sony Ericsson er litt mer rotete og ser dårligere ut. Sånt blir fort nok til å trekke ned for brukere som ikke vet hvordan de kan tilpasse grensesnittet til sin egen fordel.

 

Når det gjelder multitaskingen på Android vs IOS har jeg bare et poeng, som jeg mener gir Android et lite pluss for nye brukere. Når du åpner menyen får du et lite vindu av appene og ser litt mer av hva du har brukt dem til, mens på IOS får man ikke annet enn ikonene og må selv være klar over hvilken app man har brukt til hva. Ikke en stor sak, men noe å tenke over når man snakker om hva som kan oppleves som enkelt for den gjennomsnittlige bruker.

Lenke til kommentar

Har ved flere anledninger hatt små konkurranser mot iphone "leiren" der vi har valgt 10 oppgaver som skal løses på kortes mulig tid... typiske oppgaver som ta et bilde poste det på facebook, finne nr til en pizza-shappe, laste ned og instl. Apper eller spill osv.. det er til dags dato ikke en med iphone som er i nærheten av tiden.. vi har en top ti liste hengende på kontoret, 5 første plassene er android..

 

Videoen beviser vel ikke at android er mer brukervenlig, men alle er vel enige om at det beviser at android er et mye mer effektivt os:-)

 

At noen med android klarer å finne fram et nr raskerere enn en med iOS betyr jo såklart at android er best. Jeg vil faktisk tro at en vakker dag i framtiden så vil android, av seg selv, ikke ved hjelp av brukeren, finne en kur mot kreft og HIV/aids samt gi fred til resten av verden. Så effektiv er android.

 

 

Ehhh meningen med oppgavene er jo at de skal være så hverdagslige som mulig.. er selvsagt veldig uhøytidlig.. men alle tar det meget alvorlig når stoppeklokken starter:-) og jeg påstod vel aldri at android var bedre?

 

 

Joda, jeg skjønte det. Men akkurat når det gjelder sånne konkurranser så er det flere faktorer som spiller inn. Mye av det går på brukeren.

 

 

Skal love deg at vi er alle hardcore brukere.. vi jobber som android/ios utviklere:-) og valg av oppgaver som skal utføres er delt 50/50 mellom android/ios tilhengere..

 

 

 

Litt lørdags underholdning litt gamle men fortsatt morsomt

 

Endret av DroidOle
Lenke til kommentar

Lær deg å bruke sitater, det gjør det lettere å følge lengre svar på lengre innlegg.

 

Ok da.

 

Jeg fant det å være en bisetning, men ser at det er nyttig for søk, som er hvorfor denne funksjonen finnes i søkefeltet til Safari. Finner dog ikke dette mindre "brukervennlig"

 

Så man må bruke Safari for å søke etter ting / programmer og andre ting som er på telefonen?

 

Hva er vitsen med den ene hjemme siden som er beregnet for å søke da?

 

Waste of space?

 

Jeg har allerede sagt at dette er en funksjon som er god i Dolphin, eller Android sin browser, hvem en som gjør det. Mobile Safari bruker enkle HTML-lenker til Google Maps som referanse for å åpne lenker i Maps - få se om slik funksjonalitet kommer, om det ikke er patentert.

 

Problemet er at ikke alle slike websider bruker samme greia for å åpne adresser i Google Maps. Dermed så er dette fortsatt et problem for dem som må gå den lange omveienfor å få inn adresser på en enkel og rask måte til Google Maps eller et GPS program.

 

Kanskje Apple skal fikse Safari og gjøre den mye bedre?

 

Hvem sier det er elendig?

 

Er den ikke elendig når man ikke kan kopiere en enkel adresse eller whatever i fra en web side?

 

Jeg vet ikke tallene for iOS, du gir meg tall for Android, som jeg nevner har hatt problem med en klagebrydd nettleser ganske lenge. Først med ICS har den fått bedre omtale.

Men, nedlastinger er ikke bruk, så vis meg gjerne nettstatestikk som underbygger dette at alternative nettlesere er noe annet enn en nisje som Apple ikke har noe god grunn til å rette oppmerksomhet og ressurser til.

 

Er ikke vanskelig å skjønne det at mange vil bruke alternative nettlesere i iOS når så mange gjør det i Android.

 

Hvorfor skulle det være så mye annerledes for iOS brukerne her?

 

Om du søker på "et firma", vil den finne det firmaet sin lokasjon nær deg, du trenger ikke en adresse for å slå det opp i Maps, det er som hvilket som helst søk i Google Maps.

 

Noe sier meg du ikke har prøvd dette. Om du lander på en Google Maps-side i Safari, kan du trykke "Get Directions" og den vil starte Maps appen og kalkulere ruten fra din nåværende posisjon.

 

Jeg har prøvd dette mange ganger, men forhindrer jo ikke på sannheten at folk ikke bruker et GPS program for å søke opp adresser i. Folk bruker søketjenester på internett for å finne det.

 

Men men, kan jo på en måte skjønne at folk blir tvungen til å måtte bruke et GPS program i iOS til å søke opp adresser med at ting er så vanvittig begrenset i Safari at man ikke kan gjøre en så enkel ting som å kopiere en adresse eller noe sånt.

 

Om nettsiden har en Gmapslenke er det å trykke på den, Gulesider har integrert kart for å vise vei, så det er ikke et problem, appene til Gulesider eller 1881 er integrert med Maps.

 

Desverre så er det ikke alle sider som har denne funksjonen. Og dermed så må det finnes en enkel måte for å kunne kopiere en adresse i fra en web side på. I Android trenger man ikke en gang å kopiere en slik adresse, siden Google Maps, Google Earth eller et GPS program vil automatisk gjennkjenne at teksten som er på en web side (som er en adresse) som gjør at du direkte kan åpne ditt favoritt GPS / posisjons program uren noe om og men.

 

Dette er du enig i at er MYE lettere enn det eksempelet som er vist i filmen sant?

 

Apple har sine regler for utvikling - og med god grunn.

 

Du snakker om at Opera er bedre som om det er en sannhet av noe slag, men anklager andre for å bare synse? Hykler.

 

Hvor har du det fra at Apple hater konkurranse? Du ser ingen andre grunner for å ikke tillate folk å utvikle dyptgående nettlesere? Om så er du blind for andres posisjon.

 

Ja, om du kjøpte en løsning du ikke liker, så er du ganske screwed. Med android kan man kanskje trøste seg med at man nå kan stille seg inn til noe som man liker på noen timer, men det er en mager trøst for en vanlig bruker.

 

Har jeg none plasser sagt at den er bedre?

 

Jeg nevnte den fordi det er et godt eksempel i det jeg snakker om.

 

At du ikke vet at Apple hater konkuranse sier jo alt. Du har ikke fått med deg at Apple har saksøkt Samsung fordi Galaxy Tab 10.1 hadde noen likhetstrekk med iPad?

 

Du har ikke fått med deg at Apple saksøkte Samsung fordi Samsung Galaxy S II var for lik iPhone 4 i demmes verden? (når dem er helt forskjellige i designen)

 

Dette burde jo lett si på at noen er butthurt fordi dem gjør det MEGET bra i markedet og da må Apple salksøke Samsung for helt latterlige grunner for å prøve å stoppe opp konkuransen.

 

Men til dette med nettlesere. Hvorfor tillater ikke Apple å installere en fullverdig nettleser av Opera f.eks når dem til å begynne med tillater at andre nettlesere?

 

Noe sier jo helt klart her at dem ikke liker at folk skal bruke noe annet enn Safari som nettlesere i frykt for at alle dropper Safari for noe bedre. Med andre ord, Apple hater konkuranse. Blir det samme med mp3 spilleren i iOS. Finner du noen fullverdige erstattere til den standarde mp3 spilleren i iOS?

 

Nemlig, mitt poeng står.

 

At du sier at man må bruke timer på å stille inn sin Android telefon sier jo alt på hvor mye du vet om Android telefoner i dag.

 

Jeg forklarer hvordan brukere flest behandler telefonene sine, det er du som stempler dem som idioter for det.

 

Hvem sier det? En powerbruker kanskje? Brukere selv virker ikke veldig brydd med hvordan Safari fungerer og bruker den ofte. iOS står faktisk for 2/3 av Google sin søketrafikk.

 

Javel, hvorfor er de fleste brukerne i Android ikke på samme måte som dere forklarer at folk er med iOS?

 

Tror du det ikke finnes samme typer mennesker under Android som det finnes av folk under iOS?

 

De fleste brukerne ville ha gått frem på samme måte med dette med å kopiere denne adressen som personen i filmen viser om nettleseren. Om du ville ha gått fram på en annen metode via å kopiere en adresse i fra en web side, så vil jeg gjerne høre hvordan dere går frem på en enklere og raskere måte.

 

Hvorfor klarer dere ikke å gjøre dette jeg spør dere om her?

 

Er det fordi det er sant det personen i filmen sier eller er det fordi dete ikke vil inrømme sannheten?

 

Har ingen personlig erfaring til å tilsi det, har du noen tall du vil dele?

 

Ehm, etter hva enkelte statistikker sier, så er blant annet Finn.no og Gule Sider enormt populære. Dette er i fra en rapport som jeg ikke husker på hvor er som ble gjort for over ett år siden. Og vil jo tro at disse sidene er mye mere brukt i dag med at det finnes enormt mange flere smartmobiler ute.

 

En powerbruker har problemer med å gjøre hva han vil i iOS, dumt, for ham. Resten av brukere kan være likeglad selv om denne personen ikke får viljen sin, så han kan ha det fint med Android om han liker det bedre. Apple tror jeg ikke bryr seg om akkurat denne bruken.

 

Så med andre ord, så finnes det ingen andre måter å gå frem på for å få dette gjort som jeg sier?

 

Ja, da står jo mitt poeng helt til dere kan motbevise det at det faktisk er lettere metoder man kan bruke for å gå frem angående dette.

 

Jeg har til gode å se en ikke-powerbruker gjøre stort mer enn å konfigurere en Facebook-app på telefonen sin før man går tilbake til å gjøre akkurat hva man pleier. Denne trangen til å "tweake" er en powerbrukers egenskap, ikke noe den menige personen trenger. En god løsning ut av boksen er alt folk flest trenger - og det er det som gir gode salgstall for Apple, folk får en god opplevelse, og deler den med andre.

 

Disse ekstra stegene er ikke merkbare for folk som har det gøy eller greit når de gjør det. En powerbruker på data kan snakke hull i hodet på folk på hvor mange klikk og tid de kan spare på å bruke browser X, lage shellscript og slette Hotmail - men folk bryr seg ikke, eller bryr seg ikke nok.

 

Hvor mange steg tar det deg for å slå av Bluetooth, Wi-Fi, Data (3G), GPS osv og hvor mange steg tar det deg å justere lysstyrken på skjermen i iOS?

 

Jeg kan gjøre disse stegene med kun 1 eller 2 trykk. Når jeg drar ned notificationbaren i Android, så har jeg tilgang til å kunne slå på Wi-FI, Wi-Fi Hotspot, Data (3G), Bluetooth og GPS. Holder jeg f.eks Wi-Fi knappen inne i 1-2 sek, så kommer jeg direkte inn i instillings menuen til Wi-Fi.

 

Dette er utrolig mye lettere å gjøre enn å først måtte trykke Instillinger, for så å gå videre der i fra for å finne rette menu til f.eks Lysstyrken. Alt jeg trenger å gjøre på min galaxy S II for å justere lysstyrken er å swipe til venstre (for å nedjustere lysstyrken) eller til høyre (for å justere opp lysstyrken) på selveste top baren som viser klokken, Wi-Fi signal styrken osv.

 

Og dette er slikt det fungerer selv i stock versjon av Andrid til min Galaxy S II. Så ingen modifikasjoner er nødvandig for å få dette til.

 

Blir det enklere enn dette?

 

Dette er det som kalles for brukervennlighet. Og dette er noe dere ikke innser.

 

Erfaring med iOS skjer med å bare være nær noen som eier en? Kult.

 

Så jeg må ha 50000 kompiser med en iPhone for å kunne skjønne hvordan iOS fungerer?

 

Woooooow, du er smart du må jeg si. Dagens lættis dette her.

 

Appstore ble pop for funksjonalitet utover disse kjernefunksjonene du nevner. Top apps er ikke browsere, det er spill, nyhetslesere, sosiale nettverk apps osv.

 

Ja AppStore ble populært for en ting. Og folk bruker det jo i STOR skala av den grunn. Hvorfor skulle ingen finne en alternativ nettleser å bruke når det er så lett tilgjengelig i AppStore da?

 

Nedlastinger er ikke bruk - men vis gjerne nettstats som viser at dette ikke er tilfellet. For jeg har stats som viser at Opera Mobile(korrigert) er 0.58% av mobilbrowsere, og at Safari(52,99%) har nesten 100 ganger mere bruk.

 

Forklar det hvordan du vil. Mini har sterkere tall med 20,7%, men er tross alt spredd på de fleste platformer. Vet ikke hvor mye av dette tilegnes iOS. Kanskje det meste er Android , for den nettleseren er merkverdig lav for en platform som har større brukertall enn iPhone.

 

Og det at den skulle være populær slakter vel ditt eget argument at Android sin egen nettleser er bedre, gjør det ikke?

 

Nedlastninger sier fortsatt en del på hvor mye brukt det er.

 

Nesten 21 % som bruker Opera Min ut av 400 millioner iOS brukere (Om dette er i fra kun iOS) er ikke akkurat lite. Så med andre ord, det er mange som bruker Opera Mini. Selv Opera Mini er ikke en fullverdig nettleser og i tillegg er så populært. Jaja, mine poeng står fortsatt.

 

Jeg har aldri sagt at nettleseren i Android er noe veldig bra. Hvor får du dette i fra?

 

Alt jeg sa var at selv om nettleseren i Android fungerer som den gjør så blir fortsatt alternative nettlesere brukt i STOOOOOR skala på akkurat samme måte som det blir gjort i iOS.

 

Det er ikke vår jobb å motbevise alt du og denne videoen sine påstår er synonyme med menige brukere sin oppfatning og opplevelse, det får du vise frem selv hvor godt grunnlag du har for å påstå dette annet enn at "Denne fyren i videoen synes jo dette og han er en bruker!".

 

Dette er en powerbrukers frustrasjon. Men det er jo blitt poengtert at dette har blitt forklart for deg før, så jeg tviler jeg vil nå frem selv.

 

Det er deres jobb i å motbevise at fremgangsmåten som denne personene i filmen er feil og at det han viser er ugjyldig. Men så lenge dere ikke kan vise til enklere fremgangsmåter enn det denne personen i filmen gjør, så er det jo MEGET relevant på hvordan iOS blir brukt.

 

Dere bare kommer å sier at det er sånn og sånn uten å i det hele tatt ha backup for det dere sier. Jeg har i det minste backup til det jeg sier i fra denne personen viser i fra filmen.

 

Når skal dere komme med et videobevis eller en annen form for bevis for det dere sier?

 

Jeg venter i spenning på dette.

 

Videoen beviser ikke noe da det er flere ting som skurrer, feks de fleste bruker ikke dolphin browser og tilbakeknappsurret er bare bullshit

 

Ja for dette kan vi jo tro på så lenge du ikke har et snev av bevis for det du sier.

 

Og hvorfor er dette tilbakeknappe greia bare surr når det viser at det FAKTISK kan bli MYE surr med at tilbakeknappen blir plassert på forskjellige plasser fra app til app?

 

En superbruker kan ikke vise hvordan en vanlig forbruker kan gjøre det fordi han vet for mye??? En personlig trener kan ikke vise en utrent person hvordan han trener fordi han vet for mye...noe som skurrer?

 

Hehe, tror du satt spikeren i kista for han der :green:

 

Perfekt eksempel på hvorfor unskyldningene til disse karene som skal gjøre damage control over iOS er tåpelige.

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar

Vindicator: sitter på mobilen nå så kildene får du finne selv, i allefall til jeg kommer hjem. De er uansett lette å finne. Ser på dolphin browsern i AppStore at de skryter av at den er lastet ned over 10 millioner ganger. Antall iOS enheter som kan laste den ned er ca 320 millioner. Noe som betyr at bare ca 3 % av iOS brukerne har lastes denne ned. Hvor mange av disse har valgt å bruke denne fast og dermed får dette store problemet du snakker om? 0.2% av alle iOS brukerne? Safari browsern har i tillegg en markedsandel på 60% til tross for at android og andre mobil os'er slår iOS på antall enheter ganske så kraftig. Dette må jo bety at iOS brukerne er aktive på nett, får til å bruke iOS og safari og ellers er fornøyd.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Vindicator: sitter på mobilen nå så kildene får du finne selv, i allefall til jeg kommer hjem. De er uansett lette å finne. Ser på dolphin browsern i AppStore at de skryter av at den er lastet ned over 10 millioner ganger. Antall iOS enheter som kan laste den ned er ca 320 millioner. Noe som betyr at bare ca 3 % av iOS brukerne har lastes denne ned. Hvor mange av disse har valgt å bruke denne fast og dermed får dette store problemet du snakker om? 0.2% av alle iOS brukerne? Safari browsern har i tillegg en markedsandel på 60% til tross for at android og andre mobil os'er slår iOS på antall enheter ganske så kraftig. Dette må jo bety at iOS brukerne er aktive på nett, får til å bruke iOS og safari og ellers er fornøyd.

Har ingen hastverk jeg, så du får finne opp forskjellige beviser som motsier og beviser det personen i filmen viser er galt.

 

Forandrer fortsatt ikke på at folk VILL bruke alternative nettlesere så lenge det er lett tilgjengelig.

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar

Poenget mitt er at den problemstillingen er aktuell for en liten promille av iOS brukerne. Så hvorfor tar du denne videoen som ett slags bevis for noe som helst forstår ikke jeg. Og det ser ikke ut som om at en eneste person her inne er enig.

Endret av UrgeLoL
Lenke til kommentar

Poenget mitt er at den problemstillingen er aktuell for en liten promille av iOS brukerne. Så hvorfor tar du denne videoen som ett slags bevis for noe som helst forstår ikke jeg. Og det ser ikke ut som om at en eneste person her inne er enig.

Problemet er fortsatt at Apple straffer ALLE for å bruke noe annet enn stock programmvare i iOS.

 

Dette er IKKE brukervennlig.

 

Finnes det noen andre e-post programmer til iOS som kan gjøre joben noe lettere og enklere enn det den standarde e-post programmet kan som gjør prosessen med å kunne få åpnet denne linken i fra e-posten direkte inn i Dolphin Browser på en enklere måte f.eks?

 

Nemig, dette går ikke ann, og derfor har jeg gode poenger i det jeg sier her.

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar

En superbruker kan ikke vise hvordan en vanlig forbruker kan gjøre det fordi han vet for mye??? En personlig trener kan ikke vise en utrent person hvordan han trener fordi han vet for mye...noe som skurrer?

 

Du missforstår. Det som skjer på videoen, er at du ber en proffesjonell bodybuilder gi en vurdering av treningsopplegget for en hobbymosjonist.

 

Selvfølgelig vil dette treningsopplegget være mangelfult for en proff bodybuilder, fordi han har helt andre mål, krav og evner innenfor det han driver med. For en bodybuilder innebærer "knebøy" et spekter på 3-4 forskjellige teknikker som hver trener en spesiell gruppe muskler mer enn de andre. Begreper som droppset og 5RM er helt obvious.

 

Om vi da ser på den jevne mosjonist, som bare er ute etter å komme i bedre form, så er det EN øvelse som heter knebøy. Og at det finnes 4 utgaver av denne er totalt uinteresant for han. Det samme gjelder droppset og 5RM. Det er begreper som ikke er interesant eller nødvendig for han for å få utbytte av den treningen han driver med.

 

Selvfølgelig kan denne bodybuildern/Personlige treneren/Androidbrukeren lære andre å gjøre det samme, men hvor hensiktsmessig er det egentlig? På samme måte som mosjonisten ikke trenger å vite forskjellen på brede, rette, dype og front knebøy, trenger ikke mor å vite hva wifi, roaming dolphin og browser er for å bruke telefonen. Hun vil bare vite hvor hun finner internet. Og skal hun bruke internett, så bruker hun den internetten som er på telefonen (safari altså, men for mange så er safari=internet): skal hun ha kart, så går hun på kart-appen. Internett har nemlig ingenting med kart å gjøre, så hvorfor skulle hun bruke internetten til kart?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hehe, tror du satt spikeren i kista for han der :green:

Perfekt eksempel på hvorfor unskyldningene til disse karene som skal gjøre damage control over iOS er tåpelige.

 

Med tanke på hvor stor den stråmannen der var så ville jeg heller prøvd med en lighter enn spiker.

 

 

Jeg trenger uansett ikke bedrive noe damage controll:) Hele lønna mi kommer stort sett fra Android, og jeg vet utmerket godt hva som er forskjellen på android og iOS, og hvilke fordeler og ulemper de har. Brukervennlighet er i hvertfall ikke noe noe Android har noe overtak på iOS. Ellers så kan man jo bare se på hvor mange apputviklere som forlater Android til fordel for iOS, både av økonimoske og utviklingsgrunner, og samtidig i forbindelse med søksmålet fra Oracle, så indikerer tall fra Google at de faktisk har høyere intekter fra iOS en sin egen platform.

 

Dette er IKKE brukervennlig.

 

Jo det er det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Finnes det noen andre e-post programmer til iOS som kan gjøre joben noe lettere og enklere enn det den standarde e-post programmet kan som gjør prosessen med å kunne få åpnet denne linken i fra e-posten direkte inn i Dolphin Browser på en enklere måte f.eks?

 

Nemig, dette går ikke ann, og derfor har jeg gode poenger i det jeg sier her.

Jeg trykker på lenken i Mail, og så åpnes den direkte i Safari, uten å måtte velge noe som helst!

 

Hvorfor i svarte skal jeg bruke Dolphin nå iOS kommer med en veldig bra browser out of the box. I mostsettning til Google leverer Apple en telefon der slike basis funksjoner som Browser er veldig gode!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Finnes det noen andre e-post programmer til iOS som kan gjøre joben noe lettere og enklere enn det den standarde e-post programmet kan som gjør prosessen med å kunne få åpnet denne linken i fra e-posten direkte inn i Dolphin Browser på en enklere måte f.eks?

 

Nemig, dette går ikke ann, og derfor har jeg gode poenger i det jeg sier her.

Jeg trykker på lenken i Mail, og så åpnes den direkte i Safari, uten å måtte velge noe som helst!

 

Hvorfor i svarte skal jeg bruke Dolphin nå iOS kommer med en veldig bra browser out of the box. I mostsettning til Google leverer Apple en telefon der slike basis funksjoner som Browser er veldig gode!

 

Og for dem som vil bruke Dolphin Browser eller Opera Mini, hva med dem?

 

Bare fordi du ikke bruker noe annet enn Safari så betyr ikke det at alle andre gjør det samme.

 

Skal dem sitte der å rive av seg håret i aggresjon fordi måten iOS fungerer på og straffer dem og ikke tillater dem å åpne en lenke i en e-post direkte i Dolphin Browser eller Opera Mini?

 

Igjen, dette er brukerfientlig i stor skala.

 

Hehe, tror du satt spikeren i kista for han der :green:

Perfekt eksempel på hvorfor unskyldningene til disse karene som skal gjøre damage control over iOS er tåpelige.

Med tanke på hvor stor den stråmannen der var så ville jeg heller prøvd med en lighter enn spiker.

 

Jeg trenger uansett ikke bedrive noe damage controll:) Hele lønna mi kommer stort sett fra Android, og jeg vet utmerket godt hva som er forskjellen på android og iOS, og hvilke fordeler og ulemper de har. Brukervennlighet er i hvertfall ikke noe noe Android har noe overtak på iOS. Ellers så kan man jo bare se på hvor mange apputviklere som forlater Android til fordel for iOS, både av økonimoske og utviklingsgrunner, og samtidig i forbindelse med søksmålet fra Oracle, så indikerer tall fra Google at de faktisk har høyere intekter fra iOS en sin egen platform.

Dette er IKKE brukervennlig.

Jo det er det.

 

Ikke snakk, du har ingenting å backe opp det du sier. Så vennligst kom med beviser og faktaer på at ting ikke er som jeg og han i filmen sier at ting er før du uttaler deg.

 

iOS er fortsatt ikke brukervennlig med måten iOS fungerer på som vist i fra filmen.

 

Hva er ditt forsvar på at det er feil det han sier i filmen?

 

Å si waaaaaaah waaah og en masse annet waaah og si at alt jeg sier og han i filmen sier er bare svada fordi du sier så uten å ha noe snev av bevis for det er ikke akkurat noe som forsvarer din posisjon i saken her.

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar

Det handler vel heller om at Google lar deg selv bestemme om basisfunksjonene er gode nok for deg, eller om du ønsker et alternativ. På den måten skaper man et godt alternativ for de som ønsker det enkelt, mens man samtidig gir de mer avanserte brukerne muligheten til å finne noe som passer dem bedre.

 

Ang ditt forrige innlegg er det vel ganske irrelevant om Google tjener mest på IOS eller Android når man snakker om brukervennlighet?

Lenke til kommentar

Ang ditt forrige innlegg er det vel ganske irrelevant om Google tjener mest på IOS eller Android når man snakker om brukervennlighet?

Man kan jo lure på hva det er goole gjør med androidplattformen som gjør det så brukerfiendtlig at konkurrenten genererer mer penger enn de selv klarer med plattformen de eier.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ang ditt forrige innlegg er det vel ganske irrelevant om Google tjener mest på IOS eller Android når man snakker om brukervennlighet?

Man kan jo lure på hva det er goole gjør med androidplattformen som gjør det så brukerfiendtlig at konkurrenten genererer mer penger enn de selv klarer med plattformen de eier.

Har fortsatt ingenting med saken å gjøre på hva som er mest brukervennlig. Dette burde du skjønne.

 

Samsung tjener gode penger på Galaxy S II, men dem tjener fortsatt ikke like mye penger som Apple gjør med iPhones. Betyr det at det er en dårligere telefon enn iPhone 4S av den grunn?

Endret av Vindicator
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan ville du ha gått frem for å kopiere en link i en e-post og få den over i en annen nettleser enn Safari i iOS uten å måtte lukke E-post programmet først?

 

Per har en iPhone 4s med en annen nettleser enn Safari. Han har mottatt en e-post med en lenke til en nettside, og ønsker å åpne denne i en annen nettleser enn Safari. Han må da merke lenken, kopiere teksten, bytte applikasjon (trenger ikke å lukke den), og lime in teksten i nettleserens adressefelt. Per synes dette er tungvindt, og er ikke fornøyd med brukervennligheten.

 

Lars har en iPhone 4s med nettleseren Safari. Han har mottatt en e-post med en lenke til en nettside, og ønsker å åpne denne i Safari. Han trykker på lenken, og telefonen bytter automatisk til Safari og åpner nettsiden. Lars synes dette er lettvindt, og er fornøyd med brukervennligheten.

 

Klarer du å se forskjellen her? Dette er to forskjellige mennesker. De har forskjellige behov, og de kommer til to forskjellige slutninger om brukervennligheten til en iPhone 4s. Hvem av de har rett? Kan man si at én av disse sitter med "fasiten"? Selvfølgelig ikke. Begge to har rett, og ingen av de har feil.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Hvordan ville du ha gått frem for å kopiere en link i en e-post og få den over i en annen nettleser enn Safari i iOS uten å måtte lukke E-post programmet først?

 

Per har en iPhone 4s med en annen nettleser enn Safari. Han har mottatt en e-post med en lenke til en nettside, og ønsker å åpne denne i en annen nettleser enn Safari. Han må da merke lenken, kopiere teksten, bytte applikasjon (trenger ikke å lukke den), og lime in teksten i nettleserens adressefelt. Per synes dette er tungvindt, og er ikke fornøyd med brukervennligheten.

 

Lars har en iPhone 4s med nettleseren Safari. Han har mottatt en e-post med en lenke til en nettside, og ønsker å åpne denne i Safari. Han trykker på lenken, og telefonen bytter automatisk til Safari og åpner nettsiden. Lars synes dette er lettvindt, og er fornøyd med brukervennligheten.

 

Klarer du å se forskjellen her? Dette er to forskjellige mennesker. De har forskjellige behov, og de kommer til to forskjellige slutninger om brukervennligheten til en iPhone 4s. Hvem av de har rett? Kan man si at én av disse sitter med "fasiten"? Selvfølgelig ikke. Begge to har rett, og ingen av de har feil.

Klarer å se forskjellen?

 

Klart jeg gjør det. Men klarer du så se forsjellen at noen vil bruke noe annet enn kun Safari?

 

Blir vi straffet i Android for å ville bruke noe annet enn den standarde nettleseren?

 

Nemlig, her er brukervennligheten meget bra på måten man kan gå frem for å gjøre enkle ting.

 

Og klarer du å se at dem som vil bruke noe annet enn Safari blir HARDT straffet for å bruke en annen nettleser enn Safari?

 

Klarer du å se at dette er et problem og at dette er brukefientlig?

 

EDIT: Hvordan blir det dette med å kopiere adresser i fra forskjellige sider om du vil ha dem over til Google Maps f.eks?

 

Tillater Dolphin Browser at man kan kopiere slike adresser som Safari ikke kan for å gjøre prosessen enklere?

 

I så fall har man jo en god grunn til å bruke Dolphin Browser over Safari da.

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...