sofiepett Skrevet 29. mars 2012 Del Skrevet 29. mars 2012 Hei! Jeg opprettet et enkeltmannsforetak sent i 2011. Tanken var å etterhvert kunne ta på meg noen enkle oppdrag i tillegg til studier (grafisk design) og deltidsjobb. Rent utdanningsmessig har jeg snart 5 år med design-studier (3-årig videregående og 2-års fagskole). Jeg har nå fått meg kunde (spa) som trenger litt forskjellige produkter: - Visittkort - Prisliste - Timekort - Gavekort Det jeg lurer på er: - Hvilket prisnivå burde jeg ligge på? Jeg tenker at jeg må ligge lavere enn de som har vært i bransjen en stund, men jeg ville ikke selge meg for billig heller. Skal jo tross alt tjene litt på det også. Lønner det seg med timelønn eller fastpris? Hvor lang tid burde man bruke på de enkelte produktene? <- Dette syns jeg er det som er vanskeligst å estimere. Noen som kan hjelpe meg litt på veien? Lenke til kommentar
agm Skrevet 3. april 2012 Del Skrevet 3. april 2012 (endret) Hei hei Jeg har gjort det samme, og arbeidet gjennom eget ENK fremfor deltidsjobb. Et par tips i starten: Utnytt oppstartsfasen Bruk oppstartsfasen for det den er verdt. At veletablerte bedrifter ringer og reklamerer er bare masete, men at en ivrig student oppsøker bedrifter for å levere sine tjenester blir (stort sett) godt mottatt. Bruk Facebook osv Bruk gjerne Facebook, Twitter osv. Gjør bekjente bevisst at du leverer grafiske tjenester. Det er ofte noen som trenger hjelp, men ikke vil betale full pris til store leverandører. Da er vennetjenester greit - iallefall i starten. Tenk kvalitetsstempel Lav pris er ofte synonymt med dårlig kvalitet. Bruk gjerne argumenter som at du er student, at du er under mva-grensen og at du er i oppstartsfasen. Da har du en gyldig grunn til å ta lite betalt, uten at det gir deg et "lavkvalitetsstempel". Lag en variert portefølje Mange pøser på med alt de har levert i porteføljen sin. Det resulterer ofte i et dårlig bilde av deg som designer. Vær kritisk til deg selv. Alle leverer resultater som ikke er 100%. Da må du bite i det sure eplet og holde dette utenfor porteføljen. Surt der og da, men lønner seg i lengden Sett en fornuftig pris Prøv deg frem med forskjellige priser i starten. Jeg startet med en timepris på 350 kr/t. Ingen oppdragsgivere sa direkte nei til denne prisen (så da var den antakelig for lav?). Etter hvert måtte jeg prioritere oppdrag, og da tok jeg de som aksepterte de høyeste prisene. (Jeg var vel adri veldig populær, men ved siden av studier har man aldri tid til alt... ) Håper du får det til! Når andre medstudenter dro på nattevakter og kassajobber på Kiwi var det deilig å jobbe hjemmefra med noe jeg uansett ville brukt tiden min på Lykke til! Lagt til: Ser jeg missa et av spørsmålene: Jeg brukte en timepris som grunnlag. Så anslo jeg antall arbeidstimer og regnet en prosjektpris ut ifra dette. Bommet i begge retninger, men etter hvert blir man ganske god til å anslå arbeidstimer. Og med mindre du har en gitt deadline, bør du jobbe til du er fornøyd. Så tar du oppdragsgivers/kundens tilbakemeldinger og gjør endringer. Endret 3. april 2012 av agm Lenke til kommentar
Darthvulture Skrevet 24. april 2012 Del Skrevet 24. april 2012 flott svar der, skal bruke dette selv om jeg starter freelance for meg selv i sommer Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå