AnonymDiskusjon Skrevet 29. mars 2012 Del Skrevet 29. mars 2012 I fjor sommer var situasjonen ganske ille. Jeg slet med forstoppelse og hadde et håp om at det en dag skulle gå vekk. Jeg dyttet i meg fiber som en gal man og drakk betydelige mengder med vann. Jeg fikk noen pakker med stikkpiller og salve, men likevel sliter jeg med de samme problemene i dag. Situasjonen oppstod på ca. samme tid som da jeg endret kostholdet mitt og dyttet i meg protein for treningensskyld. Jeg har tatt en avføringsprøve og legen bekreftet at kreft ikke var til stede. Jeg lider av en del andre sykdommer som feks. akne og slimdannelse og har derfor ventet med forstoppelsen til jeg går av pille kuren min som er tilrettelagt for disse to. Ettersom jeg trener, lurer jeg på om forstoppelse med avføring formet som kuler og dobesøk 2-3 ganger i uken kan være en hindring for opptak av næring? Jeg ser ikke så veldig stor fremgang i treningen og jeg føler meg heller ikke særlig mye friskere og bedre etter endringen av kosten. Takk for alle svar! Anonym poster: 5f930d9fcbc95766716941667a67b0f4 Lenke til kommentar
vidor Skrevet 30. mars 2012 Del Skrevet 30. mars 2012 Du har nok en smule treg peristaltikk, og 2-3 ggr i uka på do er langt fra uvanlig, men heller ikke optimalt. Når avføringen er hard og har klumper så tar man ut for mye vann i tykktarmen, så det var fornuftig tenkt av deg å drikke mer vann og ta fiber som igjen binder vann, men det å bare ta fiberprodukter tror jeg blir for enkelt. Det at du trener burde virke positivt, men jeg ville holdt meg unna koffein om jeg var deg. Dårlig fordøyelse kan ganske ofte kobles til stress Jeg ville nok tatt opp problemet med lege om jeg var deg (kanskje en annen), men du kan jo forsøke å spise mye grønnsaker. Det fyller godt opp og har lite kalorier og kan få fortgang på gjennomstrømmingen i tarmen, noe som også kanskje kan holde avføringen mer fuktig. Det er mye som påvirker, så det er ikke sikkert dette fungerer. Det du bør finne ut av er hvorfor peristaltikken din er treg og hvorfor du trekker ut så mye vann i tykktarmen. Det er alltid en grunn til at ting skjer, men ikke alltid like lett å skjønne hvorfor. 1 Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 30. mars 2012 Del Skrevet 30. mars 2012 Spiser du for lite ordentlig mat? Tar du noe proteintilskudd istedet for å spise ett ordentlig måltid? 1 Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 30. mars 2012 Del Skrevet 30. mars 2012 Igjen; spiser du for lite? Du får nok litt blod pga at avføringen er så hard at du ''sprekker'' litt. Blod i avføringen er som regel ikke farlig før det er mørkt blod, det kan indikere indre blødninger. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 30. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2012 Nei, jeg spiser normalt som de fleste andre med et litt høyere inntak av protein som sagt. Hvor lenge må jeg bruke en diett med mye fiber før systemet er normalt igjen? Anonym poster: 5f930d9fcbc95766716941667a67b0f4 Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 30. mars 2012 Del Skrevet 30. mars 2012 Hvilken farge har avføringen din? Lukter det ''råttent'' på en måte? For hvis den har normal lukt så vil jeg tippe at problemet ditt er for mye fiber, ikke for lite.. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 30. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2012 Som oftest har avføringen normal farge, men har opplevd noen ganger at den kan være litt lysere en vanlig. Jeg tviler på at for mye fiber er saken her. Jeg får i meg fiber daglig, men for mye vil jeg neppe påstå. Anonym poster: 5f930d9fcbc95766716941667a67b0f4 Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 31. mars 2012 Del Skrevet 31. mars 2012 Fiber skal gjøre avføringen din fast. Med for mye fiber så kan det fort bli forstoppelse. Jeg vil anbefale deg å drikke biolo daglig, helst to store glass. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 1. april 2012 Del Skrevet 1. april 2012 Har du prøvd å kutte ned på melk og hvete ? Spesielt melk kan føre til treghet i systemet. Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 2. april 2012 Del Skrevet 2. april 2012 Har du prøvd å kutte ned på melk og hvete ? Spesielt melk kan føre til treghet i systemet. Er du sikker på det? Intoleranse ovenfor f.eks laktose pleier som regel å bli etterfulgt av løs mage, ikke fast. Lenke til kommentar
heioghopp5 Skrevet 2. april 2012 Del Skrevet 2. april 2012 Det kan jo hende det er noe du ikke tåler? Hva med å kutte ut eventuelt hvete, gluten, kaffe og melkeprodukter en periode for og se op dette hjelper. Forstoppelse eller fordøyelsesproblemer kan også være et symptom på matintoleranser. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 2. april 2012 Del Skrevet 2. april 2012 Har du prøvd å kutte ned på melk og hvete ? Spesielt melk kan føre til treghet i systemet. Er du sikker på det? Intoleranse ovenfor f.eks laktose pleier som regel å bli etterfulgt av løs mage, ikke fast. Folk kan reagere veldig forskjellig på det. Noen får hard avføring av melkeprodukter. Jeg har tatt en god del intoleransetester og det jeg ser som går igjen er spesielt melk og hvete med tildels svært høye verdier. Når klientene kutter ut dette og de andre tingene de reagerer på så stabiliserer ofte hele fordøyelsessystemet seg, og når det stabiliserer seg så begynner resten av kroppen å gjøre det samme, men man må ofte ta tiden til hjelp og understøtte prosessen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå