Gå til innhold

Beste anti-virus og brannmur kombinasjonen anno 2012?

Anbefalte innlegg

Jeg er på utgikk etter den beste kombinasjonen av brannmur + anti-virus som er å oppdrive på markedet anno 2012. Nettsikkerhet blir stadig et mer aktuelt tema og alt fra hacking og spredning av drittvare skjer som aldri før.

Tidligere har jeg vært relativt lat i mitt valg av anti-virus og brannmur løsning, noe som andre sikkert vil kalle så kalte "totalpakker" av sikkerhetsløsninger. Jeg har normalt alltid brukt http://www.av-comparatives.org/ som en god og uavhengig kilde for gjennomførte og gode tester av populære totalpakker fra selskaper som Symantec (Norton), ESET, Kaspersky osv osv.. Også har jeg bare gått for den løsningen som ser ut til å komme best ut.

Det har jeg stort sett basert på disse kriteriene i rekkefølge fra hva jeg vektlegger mest til hva jeg vektlegger minst.

1. Evnen til å finne og fjerne dritt. (Sier jo seg selv, klarer faktisk sikkerhetsprogrammet å plukke opp virus og drittvare effektivt og faktisk gjøre noe med den.)

2. Antallet falske treff. (Ingenting er mer irriterende og forvirrende og tildels misvisende enn sikkerhetsprogrammer som blokker i hue og ræva uten at du skjønner noe som helst.)

3. Funksjonalitet. (Her skal det helst være en balansegang mellom nyttige funksjoner som at noen programmer lar meg sette opp fullstendige system søk hver natt, mens andre mangler slik essensiell funksjonalitet, muligheten for å varsle om kjente infiserte nettsider osv.. Men ikke alt mulig tull som defragmentering av maskinen, automatisk backup og alt mulig rart som ikke hører noe sted hjemme i sikkerhetspakker og hvor programmet gjerne er flink til å si ifra om hvor usikret maskinen er om du velger å deaktivere slik overfladisk funksjonalitet...

4. Søkehastighet. (Da tenker jeg ikke på diverse fancy løsninger som at Norton har sin egen liste over hva som skal, kan og burde søkes igjennom. Jeg tar alltid FULLSTENDIGE system søk og når jeg nevner søkehastighet så tenker jeg da på hvor lang tid det tar å søke igjennom hele systemet.)

5. Systemforbruk. (Har oppegående maskiner så har ikke opplevd noe større problem med sikkerhetspakker og at de begrenser ytelsen på maskinen de siste årene. Men det at sikkerhetspakken er godt optimalisert og ikke sitter å sluker unødvendig med systemressurser er alltids ett pluss.)

Som sagt så har jeg i de siste årene vært veldig lat og egentlig bare skummet igjennom de siste testene til http://www.av-comparatives.org/ og nøyd meg med det. Så de to siste årene har det gått i Norton Internet Security som jeg har vært godt fornøyd med, bruker lite systemressurser, har oversiktlig og grei grensesnitt, søker igjennom relativt effektivt og fungerer i det hele tatt ganske greit. Før det gikk det i ESET NOD32 som til tross for mer rotete grensesnitt fungerte veldig raskt og effektiv det også i sin tid selv om NOD32 bare var anti-virus men Norton Internet Security er mer en totalpakke med anti-virus, brannmur og litt ekstra dilldall på toppen.

Men jeg har registrert meg at i de siste testene til http://www.av-comparatives.org/ så har Norton Internet Security begynt å falle litt tilbake, og den gir en god del falske positiver noe som er irriterende og dette er noe jeg har begynt å merke selv.

Ut ifra testene så virker det for meg som at det er Kaspersky og Avira som per idag ser ut til å gi den beste kombinasjonen av treffsikkerhet, funksjonalitet og effektivitet. Det er et par som blant annet G-DATA og litt sånt som scorer enda bedre på det å plukke opp og kvitte seg med dritt men til gjengjeld så ser de også ut til å rapportere falske positiver i hytt og pine.

MEN! Jeg tenkte jeg skulle gjøre litt bedre research før jeg bestemmer meg for hvilke løsninger jeg burde gå for denne gangen. For jeg har nemlig blitt anbefalt det å kjøre Malwarebytes, et eget anti-virus og et egen dedikert brannmur hver for seg istedenfor slike "superduper" totalpakker. Totalpakker kan være fine og greie å ha med å gjøre de, men det er svært sjeldent at de som leverer den beste anti-virus motoren nødvendigvis er de samme som tilbyr den beste brannmur løsningen osv.. Derfor har jeg altså blitt anbefalt å vurdere å kjøre Malwarebytes for malware, egen dedikert anti-virus løsning og egen dedikert brannmur løsning.

Ut ifra alt jeg har lest og kommet frem til så er Malwarebytes den ubestridte nr1 når det kommer til malware så det valget var ikke spesielt vanskelig. Når det kommer til anti-virus så virker http://www.av-comparatives.org/ å være den beste kilden og da står det jo hovedsaklig mellom Kaspersky Anti-Virus 2012 og Avira Anti-Virus Premium 2012.

Men valget av brannmur kompliserer ting ytterligere, for her har jeg blitt anbefalt nettsiden Matousec og her er Comodo og Outpost gjengangere og to veldig populære brannmur løsninger. Problemet er bare det at testen lister og nevner utelukkende Comodo Internet Security Premium og Outpost Security Suite Pro som begge er totalpakker med medfølgende anti-virus osv.. Og disse har aldri blitt testet av http://www.av-comparatives.org/ så jeg vet ikke helt hvordan de ligger an i forhold til løsninger som Kaspersky og Avira Anti-Virus.

Det store spørsmålet er hvorvidt Comodo Firewall, som er Comodo sin løsning hvor de leverer utelukkende brannmur er like god som brannmur løsningen som de leverer i sin Comodo Internet Security Premium løsning? Spesielt med tanke på at den er gratis, jeg er automatisk skeptisk til alt som er gratis. Det samme gjelder Outpost, er deres Outpost Firewall Pro løsning like god som brannmuren i deres dyrere Outpost Security Suite Pro?

Er det noen "eksperter" her inne som kunne kommet med noen tips og anbefalinger til hvilke løsninger jeg burde velge?

For øyeblikket heller jeg litt imot Malwarebytes + Avira Anti-Virus Premium 2012 + Comodo Firewall rett og slett fordi jeg har hørt mer positivt om Avira enn jeg har hørt om Kaspersky.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Personlig : Microsoft Security Essentials + Malwarebytes Anti Malware. Om du ikke har en utsatt maskin fungerer den innebygde brannmuren i W7 helt greit. Gjør du mye rart bør du kanskje vurdere en dedikert løsning , en god ruter kan dog være med å hjelpe litt om den er riktig innstilt.

Problemet med for mye dill-dall er at det ofte lager mer trøbbel enn man behøver. Før brukte jeg Zonealarm som brannmur men har i det siste byttet til den integrerte i Windows (+ AVG).

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte McAfee, var tilbud og det gikk 200 kr på det for 1 år og 3 datamaskiner. Den fjerner alt dritt, og jeg er kjempe fornøyd. Kan virkelig anbefales. Og hvis du skal laste ned noe du vet ikke er virus o.l, så er det lett å skru av det McAfee også ;)

Lenke til kommentar

Bruker nå Microsoft Security Essentials + Lavasoft Ad-Aware.

Og denne klassike Malwarebytes Anti Malware for en ekstra sjekk i blant.

De 2 første har sanntid og det er ikke noe problem å bruke disse samtidig.

AdAware er den de har som gratisprodukt.

Lenke til kommentar

KISS!

Microsoft Security Essentials + Malwarebyte Anti-Malware + Windows 7 Firewall control

W7 FWC benytter Windows sin egen innebygde brannmur og gir deg kontroll over hvilke prosesser som får lov til å kommunisere med internett. Ikke noe tull, bare full kontroll, men forutsetter at du som et minimum klarer å google prosessnavnet om du er i tvil.

Lenke til kommentar

Avira Antivirus, Malwarebytes Anti Malware, Spybot Search and Destroy og Comodo firewall. Alle finnes i gratisversjoner og bruker så lite ressurser at man ikke merker dem.

Med unntak av Avira som gir en advarsel ved installasjon kan du kjøre alle samtidig (selv om Malwarebytes ikke kjører automatisk i bakgrunnen).

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 2 uker senere...

Har vært mye dritt med Avira de siste 2 måneder.

Etter en windows oppdatering har Avira vist 64 hidden objects.

Programmet stopper hvis du har programmert scanning, og man må velge om du vil bruke Avira rescue cd eller ikke.

Jeg valgte det første gang uten at den fant noe.

Dette er irriterende, da scanninga stoppet opp til man foretok dette valget.

Etter neste 2 mnd fikk Avira ordnet dette i går mener jeg.

Men nå har det dukket opp andre bugger med Avira.

Har hatt Avira i ca 5 - 6 år som betalingsprogram.

Men ser nå etter noe annet, hadde tidligere AVG men etter program oppdatering forlot jeg AGV pga. tekniske problemer.

Fikk ikke AVG installert.

Avira har vært irriterende nå i ett par måneder, ser også det er de som har fått reklame via Avira Premium som også jeg har.

Dette har jeg ikke fått, men man bør kunne forlange at reklame holdes borte fra betalingsprogrammer.

Avira har fått sterke reaksjoner på dette via Avira forum.

Endret av Vårbris
Lenke til kommentar

Avira har fått sterke reaksjoner på dette via Avira forum.

Om du har Windows 7 bør du nesten gå for Microsoft sitt antivirus, det er noen små bugs i programmet for oss som har litt kjennskap ( spammer litt administrative hendelser pga en programfeil hos noen maskiner) men stort sett fungerer det utmerket.

Lenke til kommentar

Har avinstallert begge Avira på mine pc,er ( stasjonær og laptop ).

Avira Premium funket bra de første åra jeg brukte dèt, men har i de siste måneder vært til nesten mer plage enn hjelp.

Sist nå var advarsel angående proactiv delen.

I Avira forum la de ut en link for å koble ut dette.

Men 64-bits OS har ikke proactiv, allikevel fikk jeg denne advarsel som en pop-up banner titt og ofte på skjermen.

Tok skjermbilde av Avira - protection og skjermbilde fra deres egen help-manual der dette ble opplyst om.

La dette inn på Avira forum ikke minst fordi de ba om dette.

Da jeg skulle sjekke opp eventuelle svar eventuelt andre løsninger var hele tråden slettet....

Har nå brukt windows sitt antivirus på begge maskiner i ca 3 døgn.

Er den stasjonære pc som jeg mest bruker, og windows antivirus gjør lite ut av seg, og bruker ikke store ressurser.

Vet jo ikke hvor bra dette programmet egentlig er, men ser ut som det har blitt bedre siden de første versjoner kom ut.

Mulig jeg blir å prøve en 30 dagers periode med Kasparsky,s antivirus.

Ved en sjekk på nettet ser man at det er mye bug og problemer med Avira, noen som ikke fremkommer så ofte med Kasparsky.

Endret av Vårbris
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...