Gå til innhold

Overklokking av en 166 Mhz Pentium 1!


Sh4d3y

Anbefalte innlegg

Vet ikke helt åssen dette funker da men..

 

Har en gammel 166 Mhz pentium1 maskin, som jeg kjører win 98se på, og bruker den til server for div spill.

 

Skulle hjerne hatt den LITT raskere :p , så limte fast en liten 60 mm vifte på kjøleribba (var uten vifte), og tenkte jeg skulle overklokke den en del.

 

Så i bios'en om jeg fant ut åssen jeg skulle gjøre det, men fant det ikke ut, har noen en ide om hva jeg kan gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan du navnet på hovedkortet da? Er sikkert mulig å finne manualen online da..

 

Ellers så kan du jo se på hovedkortet ditt, og se om det er noen jumpere der.

 

Enten så ser de ut som noen (veldig små) brytere som kan dyttes opp eller ned. Ellers så ser de ut som mange (veldig små) pinner, som har en litt kloss på seg.

 

Denne klossen kan du flytte til å dekke forskjellige pinner, som kan styre overklokkingen.

 

NB: Det er antakelig mange jumpere på hovedkortet, og ikke alle har med overklokking å gjøre

Lenke til kommentar
Hvis du ser nøye etter på hovedkortet ser du kanskje en liten tabell over de forskjellige jumpersettingene, alltså hvordan de to jumperen skal plasseres og hvilke jumpere det er.

 

En svær lupe anbefalles :lol:

Det er ikke størrelsen det kommer ann på. 8)

Spøk til revolver, den tabellen som er på mitt gamle Soyo kort er godt synlig.

Lenke til kommentar

Tror jammen ikke den vifta di vil hjelpe så veldig, jeg. Disse CPUene gikk aldri noe særlig å klokke. Har klart 200MHz på en 166MMX, men det var av den "nye" sorten med sort topp rundt kjernen. Din 166MHz er vel ikke MMX en gang?

 

Slik den er innstilt per i dag står den på 2.5 X 66.6MHz. Maks for din klokking vil sannsynligvis bli 3 X 60MHz eller 3 X 66.6MHz. Ta en titt på hovedkortet, og se etter små ansamlinger av jumpere med tabeller printet ved siden av. Ett eksempel på hvordan disse kan se ut er:

 

-----------1------2------3

50MHz---1-2---2-3---1-2

60MHz---2-3---2-3---2-3

66MHz---1-2---1-2---1-2

 

 

Dette betyr da at for å få FSB på 50 MHz, så må jumper nr 1 settes på fot 1 og 2, jumper nr 2 på fot 2 og 3 og til slutt jumper nr 3 på fot 1 og 2.

 

Det letteste vil så klart være å legge inn Aida32 på maskina, sjekke hvilket hovedkort du har, og laste ned manual for å finne jumperne. Hvis du finner navn på HK, post dette, og jeg kan hjelpe deg.

 

-KJ

Lenke til kommentar

Fant manualen for hovedkortet online, og fant ut hvilke jumpere jeg skulle stille på. Den står på 166 Mhz nå, så neste steg er 200 Mhz.

Den er faktisk mmx ;D

Så et spørsmål :D

Hvordan kan jeg overvåke hvor varm cpu'en er. Står ikke i biosen, har prøvd med siSoft sandra men fant ikkenoe der.

Forslag noen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...