Landkrabben Skrevet 29. mars 2012 Del Skrevet 29. mars 2012 Hei! Jeg har ett dokument (pdf) som jeg har fått på e-mail som jeg må skrive ut og signere for og så scanne dette, og sende det avgårde til avsender igjen. Det jeg lurer på er om det er lov og signere med tablet pen eller finger på Ipad, altså enn elektronisk signatur? Takker for svar. Lenke til kommentar
ætt Skrevet 29. mars 2012 Del Skrevet 29. mars 2012 Ville hest skrivd signaturen for hånd. Lenke til kommentar
Landkrabben Skrevet 29. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2012 Ville hest skrivd signaturen for hånd. Takker for svar. Vet du om det er gyldig/lovligt og gjøre det på den "elektroniske" måten? Lenke til kommentar
ætt Skrevet 29. mars 2012 Del Skrevet 29. mars 2012 Ville hest skrivd signaturen for hånd. Takker for svar. Vet du om det er gyldig/lovligt og gjøre det på den "elektroniske" måten? Beklageligvis nei. Lenke til kommentar
Flodec Skrevet 29. mars 2012 Del Skrevet 29. mars 2012 Hvorfor skulle det ikke være lovlig? Det er helt vanlig å signere på signatur-pads i hverdagen. Er ikke mange ukene siden jeg sist skrev under på en signatur-pad. Da skiftet jeg strømleverandør. Ved mottak av varer fra varehus, fra post og budfirmaer er det helt vanlig å bruke signatur-pads. Så hvorfor skulle det være ulovlig å signere på en iPad? Siden dette er i juss-delen av forumet så regner jeg med du har en paragraf å støtte påstanden mot. 1 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 29. mars 2012 Del Skrevet 29. mars 2012 Formålet med en signatur er å sikre at den som skal underskrive dokumentet faktisk uttrykker sin vilje, og som dokumentasjon (derfor er det straffbart å fragå sin egen signatur). Signatur skal etter sedvanerett skje for hånd med penn og papir. Esignaturloven § 6 første punktum fastslår at hvis en handling kan gjennomføres elektronisk, og signatur kreves, skal en kvalifisert elektronisk signatur alltid regnes som likestilt med fysisk signatur. Det du foreslår er ikke en kvalifisert elektronisk signatur. Du foreslår en ordinær elektronisk signatur. Etter esignaturloven § 6 annet punktum kan en slik signatur likestilles med en fysisk signatur. I praksis vil dette si at det beror på hvorvidt motparten din aksepterer det. 1 Lenke til kommentar
Landkrabben Skrevet 30. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2012 Tusen takk for flotte svar. Det blir printing og signering på vanlig måte. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå