Halvgal Skrevet 29. mars 2012 Del Skrevet 29. mars 2012 Har et par problem med anlegget mitt: Har 2 forsterkere, en 4 kanals som driver 2 stk 6x9 i hattehyllen, 2 stk 6.5 i dørene front og 2 stk diskant i front. Den andre forsterkeren driver 2x 12" sub. Det første problemet er at når jeg skrur opp lyden så går 4 kanals forsterkeren i "protect mode". Da mister jeg all lyd. Tror det må være noe feil med innstillingene på en av forsterkerne. Det andre problemet er at når jeg stiller på selve spilleren så blir alt stillt tilbake hver gang jeg skrur av anlegget. Legger ved bildet av innstillingene, og setter pris på om noen kan ta en titt. Tar også imot tips om hvordan det bør være innstilt for å få skikkelig trykk, for jeg har faktisk ikke peiling:P På forhånd takk for hjelpen:-) http://tinypic.com/r/2yl460k/5 http://tinypic.com/r/2i9p0lh/5 http://tinypic.com/r/x43dsi/5 Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 29. mars 2012 Del Skrevet 29. mars 2012 Protect mode tyder på en kortslutning. Ellers høres ikke oppsettet ditt helt optimalt ut. Høyttalere i hattehyllen er ofte ikke en god idé, i hvert fall ikke om en har en sub i bagasjerommet. Lufttrykket fra subben vil påvirke høyttalerne i hattehyllen og ødelegge lyden. Lenke til kommentar
Halvgal Skrevet 29. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2012 Hvis jeg skrur ned volumet så kommer lyden tilbake. Det er bare lyden i høyttalerne som forsvinner, er fremdeles lyd fra suben. Når jeg kjøpte anlegget snakket jeg med en som jobber på Bilradiospesialisten og han sa at det ikke hadde så mye å si... Lenke til kommentar
Suit-up Skrevet 29. mars 2012 Del Skrevet 29. mars 2012 Bilradiospesialisten er ikke spesialister på stort, så de skal du ikke ta for seriøst. Jordingen din ser ikke særlig bra ut. du må huske at jordkablen skal være minst like stor som + kabelen og hvor har du jordet dette?. Skulle gjerne sett hvordan du hadde koblet det på andre siden av 4-kanalern. Og til innstillinger; ta å sett ned Hz på bassen til halvveis, ikke mer enn det! Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 29. mars 2012 Del Skrevet 29. mars 2012 Ikke hadde så mye å si? Du mister lyden i anlegget ditt...et lydanlegg! Klart det har noe å si. Jeg har litt problemer med hjulene på bilen min, de faller av i svinger, men jeg snakket med en forhandler og han sa det ikke hadde så mye å si. Jeg tipper fremdeles du har en form for kortslutning. 1 Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 29. mars 2012 Del Skrevet 29. mars 2012 Her var det litt å ta tak i ja... Som nevnt over her, så er 6x9" i hatthylla en dårlig idè. Det er også foran du sitter og kjører, så da er det mest riktig at du har lyden der. Det er flere ting du kan gjøre for å forbedre lyden din. Hvis det ikke er aktuellt å fjerne 6x9" så fader du dem ned så du ikke hører dem foran. Videre så bør du sette delefilteret til frontkanelene på forsterkeren på HPF og sette frekvensen til ca 80hz. Samme frekvensen setter du på subforsterkeren. Men så over til problemet med lyden som forsvinner. Dette kommer mest sannsynlig av for dårlig jording, men det kan man ikke si for sikkert før man har sett hvor du har jordet, og hvordan du har koblet høyttalerene til forsterkeren Lenke til kommentar
Halvgal Skrevet 30. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2012 Ja okei. Fikser bilder av det i løpet av kvelden:-) Lenke til kommentar
Halvgal Skrevet 1. april 2012 Forfatter Del Skrevet 1. april 2012 Her er bilder av koblingene: http://tinypic.com/r/14w60ax/5 http://tinypic.com/r/6jq807/5 Tror jordingen går i setebeltet under baksetet, skal fikse ny jording i dag med en kompis. Noen som vet hvorfor ikke noen innstillinger blir "husket" på spilleren? Og det er et annet problem med anlegget også; når jeg starter bilen eller tar av tenningen "smeller" det i høyttalerne, så jeg må alltid ta av anlegget når jeg starter/stopper bilen:S Men takk for svar så langt, prøver som sagt med ny jording i dag:-) Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 1. april 2012 Del Skrevet 1. april 2012 Og du lurer virkelig på hvorfor forsterkeren går i protect mode? Lenke til kommentar
Halvgal Skrevet 1. april 2012 Forfatter Del Skrevet 1. april 2012 Ja! Har du noe forslag? Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 1. april 2012 Del Skrevet 1. april 2012 Ja, som jeg har sagt, du har en kortslutning. Koblingen er jo helt på trynet, få all kobberen skikkelig inn i terminalene. I tillegg er den jordingen din temmelig merkelig. Bruk én kabel i samme dimmensjon som pluss. Lenke til kommentar
Halvgal Skrevet 1. april 2012 Forfatter Del Skrevet 1. april 2012 Fikk en kompis til å måle jordingen, og den var veldig god. Har nå byttet kablene til en som er i samme dimensjon som + kabelen, men fremdeles samme problem... Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 1. april 2012 Del Skrevet 1. april 2012 Har du gjort noe med dette (rød ring): Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 2. april 2012 Del Skrevet 2. april 2012 (endret) Få tak i kabelsko til kablene dine, den plusskabelen der skaper garantert overledning. Har du nå jordet i setebeltefetet og skrapet den ned til rent metall samt brukt skikkelig kabelsko? Det et spilleren din ikke husker innstillinger, er fordi gul og rød ledning må bytte plass, jordingen til spilleren bør du også sjekke iom at du opplever smelling i høyttalerene Har du oppgradert ledningene i motorrommet? Tenker da på pluss mellom dynamo og batteri, og jord mellom batteri og karosseri, samt batteri til motor... Med den dårlige jordingen din og slurvete kobling, så kan det nå hende at du har brent jordingsbanene i spilleren din, men gjør alt dette andre først, så ser vi Jeg ser også at du har koblet deg til den ene utgangen på den ene forsterkeren, hvorfor det?? Regner med at det er her du har koblet suben din? Du har en forsterker som har potensiale til å levere 400w på det meste, men slik du har koblet der, så leverer den kanskje 100w ut på den ene kanalen. Hvilke 12" er det snakk om her? og er dem dubbelspole eller enkelspole? Du bør uansett brokoble forsterkeren din for mer effekt, men du kan da ikke laste den under 4ohm på den brokoblede kanalen. Endret 2. april 2012 av cossiemk1 Lenke til kommentar
Halvgal Skrevet 2. april 2012 Forfatter Del Skrevet 2. april 2012 Du bør uansett brokoble forsterkeren din for mer effekt, men du kan da ikke laste den under 4ohm på den brokoblede kanalen. Hva mener du? Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 2. april 2012 Del Skrevet 2. april 2012 Du bør uansett brokoble forsterkeren din for mer effekt, men du kan da ikke laste den under 4ohm på den brokoblede kanalen. Hva mener du? Jeg mener akkurat det jeg skriver, at du bør brokoble forsterkeren din. Sånn det er på bildet der, så har du koblet deg til høyre eller venstre kanal, og da får du bare effekten fra en kanal. Hvis forsterkeren kan brokobles, så vil det si at du bruker begge kanalene som en kanal, og vil da få dobbelt so mye effekt. Nå vet jo ikke jeg hvilke uber du har, men forsterkeren egner seg egentlig veldig dårlig til å drive sub, så du bør helt klart vurdere å skaffe deg en monoforsterker, så kanskje du slipper å ødelegge subene dine også Lenke til kommentar
Halvgal Skrevet 8. april 2012 Forfatter Del Skrevet 8. april 2012 Tror jeg gir opp. Noen som vet om noen som driver med installasjon etc. som kan se over koblinger og innstillinger i Bergensområdet? Gjerne privatpersoner som har skikkelig peiling! Lenke til kommentar
Gaardon Skrevet 10. april 2012 Del Skrevet 10. april 2012 feil holdning du lærer ingenting av det. du kan finne masse nyttig om kobling av bilstereo på nettet. det er bare les deg opp og gjør det sikkelig så vil du ikke ha problemer mer. Slapp av du får det sikkert etter litt feiling og slit men det er verdt det når du er ferdig. Lykke til Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 10. april 2012 Del Skrevet 10. april 2012 Tror jeg gir opp. Noen som vet om noen som driver med installasjon etc. som kan se over koblinger og innstillinger i Bergensområdet? Gjerne privatpersoner som har skikkelig peiling! Har du gjort noe med koblingene dine ennå? har du kjøpt deg egnede kabelsko osv?? På det ene bildet ditt så er jo alvparten av kordelene på utsiden av terminalen, og slik skal det IKKE være, all avisolert ledning skal inn i hullet. Hvis dette ikke er mulig, så klipper du bort så mye av kordelene som trengs for at du skal få plass i forsterkeren, så bruker du krympestrømpe rundt etterpå slik at bare det nødvendige går inn i terminalen på forsterkeren. Jordingen er det viktigste punktet, og fordi om det måles ok jording, så er det ikke sikkert det er det. Her bruker du også kabelsko, og pusser deg ned til rent metall. Lenke til kommentar
Halvgal Skrevet 11. april 2012 Forfatter Del Skrevet 11. april 2012 Hovedsikringen må byttes, kjøpte ny i dag. Monterer i morgen og legger ut nye bilder. Satser på at det funker nå da:-) Har fikset kabelsko og slikt:D Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå