Gå til innhold

Haster - objektiv/blits (og ellers tips) til bryllupsfoto

Anbefalte innlegg

Jeg skal ta bilder i bryllupet til et vennepar i morgen. Det er veldig "low-key", de har begge vært gift tidligere og er ferdig med de store festene. Det er dermed borgerlig vigsel i tingretten, deretter ønsker de foto på trappen utenfor, etterfulgt av lunsj hjemme hos dem, før de reiser på bryllupsreise rett etterpå. Regner med at det totalt er ca 12 pers (brudeparet, forlovere, foreldre og noen få andre). Det blir intensivt, og liten tid til å ta bilder - spesielt under vielsen, som bare varer i ca 10-15 minutter.

Har noen generelle tips, og konkrete tips til hvilket utstyr jeg bør bruke? Har det følgende:

• Nikon D7000, med følgende Nikkor-objektiv:
  • 35mm 1.8
  • 50m 1.4
  • 10-24mm
  • 18-105mm

Har også en SB-700-blits. Har lite erfaring med blitsbruk, har til nå bare brukt den enkelt med å bounce i taket. Men jeg vet ingenting om størrelsen på rommet der vielsen skal foregå, høyde under taket etc. Og bør jeg bruke den innebygde blitsen eller SB-700-en til utfylling på trappen utenfor?

Generelt er jeg veldig glad i 50mm-en, og synes den har gitt meg de beste resultatene i de fleste situasjoner, både inne og ute. Men hvis vielsen er i et relativt lite rom, blir den nok for trang...

(For ordens skyld - de er fullstendig klar over at det ikke blir profesjonelle bilder. ;))

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har fint utstyr - 50mm til portretter og 35mm på litt avstand til gruppeportretter. Blits i tak og vegger er fint. Skyt (også) i Raw! Det er mange fine tråder om emnet: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1025071

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1202046

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1291598

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1346616 :)

Ekstra lader, ekstra batterier, nyoppladet batteri. Ekstra minnekort.

Endret av Trondster
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Takk for tips!

:)

&--#60;br /&--#62;

Skriver du hvor dette skal skje kan det hende du får svar fra noen lokalkjente.&--#60;br /&--#62;

Bergen Tingrett.

&--#60;br /&--#62;

Ville nok spandert på meg en diffuser til blitsen - og øvd litt med den. Hvis du rekker.&--#60;br /&--#62;

&--#60;br /&--#62;

På tinghuset vil jeg anta at det er greit lys - de pleier å ha lysere lokaler enn gamle kirker.&--#60;br /&--#62;

&--#60;/p&--#62;

Det følger jo med diffuser med blitsen. Er det grunn til å kjøpe en utenom? Som sagt, har jeg dessverre brukt blitsen lite, og har lite kunnskap om det. Rekker uansett lite de neste fire timene, men setter likevel pris på generelle råd. :)

Tar med 35mm og 50mm, og 10-24 for sikkerhets skyld tenker jeg. Har brukt den mest til kreative bilder, men også til noen fine gruppebilder tidligere. :) Har et par spørsmål på tampen:

*Tips til komposisjon med brudeparet + barn på 4 og 7?&--#60;/li&--#62;

*Hvordan bør jeg stille inn biltsen (vinkel/innstillinger) til utendørsbruk (dagtid, overskyet)? Skulle helst ha hatt bedre tid på forhånd for å teste, men får heller ta et par der jeg eksperimenterer og noen der jeg "safer" og gjør som jeg pleier. Har tatt bilde av familien før, som de har vært fornøyde med. :)

Endret av Peppep
Lenke til kommentar

Vær forsiktig med 10-24 på gruppebilder, det er for gjort å få fortegning jo lenger ut i vidvinkelområdet du går.

Finner du et sted med skygge, men godt lys er det kanskje enkleste måe åf OK på bilder på, både med og uten blits. Rolig bakgrunn, gjerne litt avstand melom personer og bakgrunnen hjelper også (dvs alt det vanlige for protretter/grupper).

Jeg kjenner ikke Bergen Tinghus, men i en del slike bygninger kan det være så langt til vegger og tak at det er vanskelig å unngå å blitsen rett på. Innebygd diffuser er sikkert bedre enn ingen hvis du må bruke direkte blitslys.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Å fomle med objektivbytte mens dette pågår er ikke lurt!

Enten har du med 2 kamera; med lyssterk tele-zoom, evt. 50mm f/1.4, på ene,

og vidvinkelzoom eller normalzoom på andre!

Skal du ha kun ett kamera, er en lysterk normalzoom - typisk 24-70mm f/2.8 (17-55mm på DX) å anbefale.

Skal du bruke det du har, vil jeg anbefale deg å satse på 18-105mm. Ta for all del med de andre, men ikke regn med at du vil få tid/mulighet til å bytte.

Lykke til :)

Endret av ozone
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...