regn Skrevet 9. februar 2002 Del Skrevet 9. februar 2002 Har installert en CNPS6000. Når jeg starter opp maskinen står den og uler, med melding om at prosessorviften ikke fungerer. Vifta går rundt den. Er det noen som kan komme med noen tips? Hva kan være mulig feilkilder. Lenke til kommentar
EC Skrevet 9. februar 2002 Del Skrevet 9. februar 2002 Dersom du leser i manualen på siste side, ser du at det står om akkurat det. Du må inn i BIOS og kikke litt. Maskinen ser at vifta går på et lavere turtall enn det som er tillatt. Da uler'n fordi du skal bli klar over det og skru av PC'n fortest mulig slik at ikke CPU blir ødelagt. Gå inn i BIOS og justér ned minimum RPM til 1500 eller lavere - akkurat som det står i _bruksanvisningen_. Nordmenn og bruksanvisning går ikke godt sammen. Velkjent! :razz: PS: Jeg er ikke noe bedre selv, men når det kommer til ting som kjøling av CPU o.l. leser jeg flere ganger... Lenke til kommentar
thorhansen Skrevet 9. februar 2002 Del Skrevet 9. februar 2002 Det er med all sannsynlighet satt alarm på RPM på cpuviften. Ettersom Zalman viften går med veldig lav hastighet, reagerer hovedkortet på dette. Du må endre på alarm instillingene i BIOS. Lenke til kommentar
regn Skrevet 9. februar 2002 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2002 Takk! Det var fint, men akk... Når kommer et fælt spørsmål: Hvordan kommer jeg inn i BIOS? Når jeg får melding om at CPU vifta ikke fungerer kan jeg velge mellom Y/N. Ser ikke ut som om maskinen reagrer på andre taster - f.eks. delete. Har også prøvd å holde delete inne mens jeg starte opp, uten resultat. Noen tips her? [ Denne Melding var redigert av: regn på 2002-02-09 12:55 ] [ Denne Melding var redigert av: regn på 2002-02-09 12:55 ] Lenke til kommentar
EC Skrevet 9. februar 2002 Del Skrevet 9. februar 2002 Skru hastigheten på vifta til max til du har ordnet det. Lenke til kommentar
regn Skrevet 9. februar 2002 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2002 Vifta står alt på max. Lenke til kommentar
EC Skrevet 9. februar 2002 Del Skrevet 9. februar 2002 Ta den gamle vifta og koble den til på strømkontakten til CPU Fan på hovedkortet. Du kobler til Zalman - vifta på en annen kontakt slik at den kjøler!!!!!!!!! Da skulle det gå. Du kan også prøve å fjerne Fanmate'n og se om det går da. Det _kan_ jo tenkes at rapporteringen av viftehastighet ikke virker gjennom akkurat din. Skal gi rapport om hvordan det gikk når jeg har montert min. OBS:!!!! Du må ikke finne på å ikke la kjøleribba få kjøling. Det kan fort gå galt! I verste fall får du erstatte Zalman - vifta med den gamle mens du holder på (dersom du ikke kan koble den til annet sted.) Vær for alle hellige jomfruers skyld forsiktig! Lenke til kommentar
regn Skrevet 9. februar 2002 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2002 Tusen takk for svar. Fikk omsider til å komme inn i BIOS, med litt frenetisk trykking... Lenke til kommentar
EC Skrevet 10. februar 2002 Del Skrevet 10. februar 2002 Rapport ligger her: http://hinux.hin.no/~vidarf/index.php?id=cpu_vifte Nå er det både stilt og passe kjølig inni der! Lenke til kommentar
EC Skrevet 10. februar 2002 Del Skrevet 10. februar 2002 HERBJØRN: Jeg prøver å sende mail til deg, men det går ikke! Legger ut ekstra bilder på http://hinux.hin.no/~vidarf/100202/ Håper det hjelper... dette var eneste plassen jeg kunne nå deg. Får beskjed at meldingene ikke kan leveres. "we do not relay". Hva betyr det, tro? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå