dan83 Skrevet 1. april 2012 Forfatter Del Skrevet 1. april 2012 Da tror jeg har bestemt meg, blir en skogstur til nordmarka engang i mai og finse - flåme juli/august;) Deilig å ha noe å se frem til=) Lenke til kommentar
se# Skrevet 5. april 2012 Del Skrevet 5. april 2012 Har ikke gått så store avstander, så litt usikker på hvor lang tid dette vill ta, uten å stresse(skal ha tid tl å nyte naturen og ta bilder) Er du usikker på formen bør du tørrtrene litt. Gå et par turer på i hvert fall to mil med ryggsekk som veier noen kilo. Et par mil om dagen er ikke spesielt langt hvis du er i OK form, men det bør nok ikke være noe særlig lengere hvis du skal ha mye tid til å ta bilder. Lenke til kommentar
kjikvadrat Skrevet 5. april 2012 Del Skrevet 5. april 2012 Eg har ikkje lese heile tråden, så kanskje dette var vorte føreslått. Voss er ei perle i norsk natur. Eg har tilbringe mange sommrar der på hytta. Eg er ganske kjend i fjellområdet over "Fyrjo". Dette er ein støl med eit lite fåtal hytter.kring tregrensa, og ligg fantastisk til for fjellturar. Lenke til kommentar
zorry Skrevet 10. april 2012 Del Skrevet 10. april 2012 Da tror jeg har bestemt meg, blir en skogstur til nordmarka engang i mai og finse - flåme juli/august;) Deilig å ha noe å se frem til=) Om du er ute etter en skikkelig variert tur og ikke er redd for å bære ryggsekk og å ligge i telt noen netter kan du gå ned Aurlandsdalen også. http://ut.no/tur/aur...ign=301redirect Tok selv denne turen for en del år siden: Tog til Finse - Gikk derfra via Geitryggshytta og ned Aurlandsdalen - Buss fra Vassbygdi til Flåm - Flåmsbanen til Myrdal - Tog derfra og hjem. Vi overnattet underveis 1 natt på turisthytte og 2 i telt såvidt jeg kan huske. Før turen rasket vi med oss noe informasjon fra DNT og da var det interessant å lese om historikken i området samtidig som vi gikk fra goldt høyfjell, ned i en trang og frodig elvedal og til slutt endte opp ved fjorden. Og Flåmsbanene er en opplevelse. Er vel eneste jernbanestrekning i Norge jeg har tatt der de stoppet underveis for at turister skal få ta bilder av en foss? Lenke til kommentar
skrim Skrevet 10. april 2012 Del Skrevet 10. april 2012 Movan stasjon rett oppi Maridalen Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 10. april 2012 Del Skrevet 10. april 2012 Pilgrimsleden fra Dovre til Oppdal er også et område med mye fin natur. http://www.pilegrim.info/ Tog kan man ta til Dovre/Dombås, Hjerkinn, Kongsvoll og Oppdal. Lenke til kommentar
se# Skrevet 10. april 2012 Del Skrevet 10. april 2012 Om du er ute etter en skikkelig variert tur og ikke er redd for å bære ryggsekk og å ligge i telt noen netter kan du gå ned Aurlandsdalen også. Jeg tenkte også på Aurlandsdalen, men nevnte ikke den pga ønsket om enkel offentlig kommunikasjon. På mange måter er Aurlandsdalen ideell når du er på jakt etter elv og ganske frodig landskap. Den kan enkelt også gjøes som dagstur hvis du kommer deg til fjellstuen som ligger i øvre ende. Mulig det går buss forbi, husker dessverre ikke hva stedet heter. Derfra er det en middels dagstur ned til fjorden. Turen er ikke lang, men litt kronglete og du bør ikke være redd for litt høyde. Lenke til kommentar
k-h-s Skrevet 10. april 2012 Del Skrevet 10. april 2012 Slik jeg skjønner bor du i Oslo? Ta toget til Movatn, Nittedal eller Hakadal. Der er du rett ved skogen, tilgang til natur og variert natur. 30 min med tog i fra Oslo S. Lenke til kommentar
JonH Skrevet 13. april 2012 Del Skrevet 13. april 2012 På mange måter er Aurlandsdalen ideell når du er på jakt etter elv og ganske frodig landskap. Den kan enkelt også gjøes som dagstur hvis du kommer deg til fjellstuen som ligger i øvre ende. Mulig det går buss forbi, husker dessverre ikke hva stedet heter. Derfra er det en middels dagstur ned til fjorden. Turen er ikke lang, men litt kronglete og du bør ikke være redd for litt høyde. Har gått Aurlandsdalen fra Østerbø og ned til Vassbygdi, og det kan anbefales. Det går buss flere ganger daglig. Det er riktignok ikke rett utenfor en togstasjon... http://www.aurlandsdalen.com Lenke til kommentar
Phelge Skrevet 15. mai 2012 Del Skrevet 15. mai 2012 Turen fra Mjølfjell til Myrdal er fin, og er gjort på en halv dag. Fra Myrdal tar du Flåmsbanen (Myrdal er endestoppet i andre enden enn Flåm). Jeg ville kanskje gått av på Ravneberget og ikke Mjølfjell stasjon (mener å huske det er det stoppet heter, det ligger rett opp en skråning fra vandrerhjemmet). Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 15. mai 2012 Del Skrevet 15. mai 2012 Ca. en uke pr.mnd så reiser jeg rundt i norges land i jobbsammenheng så jeg tror jeg kan skilte med at jeg har vert de aller fleste steder. Det virker på meg som om du liker bilder av vann og kyst etc. og i mine øyne blir "oslomarka" litt kjedelig for å si det mildt. Jeg mener du bør ta deg en tur nordover retning Lofoten. Her kan du vandre til krampa tar deg og du er heller aldri veeldig langt unna bebyggelse. Har selv vert i lofoten åtte ganger de siste 3 årene og kan annbefale dette stedet. Alternativt kan du ta turen enda lenger nordover til Finnmarkskysten i retning Kjøllefjord/Båtsfjord etc. Avstandene der oppe er ENORME og du er helt avhengig av bil fra flyplass. Kjør til bestemmelses stedet og ta deg en en dagstur eller to i nermest urørt natur. Før du tar turen dit, bør du få med deg "Alta Canyon" også. På vestlandet har jeg også vert ofte og områdene rundt Selje og Stadtlandet kan også annbefales med tanke på kyst og vannbilder. Dette er de første stedene jeg tenker på når det gjelder såkalte kystbilder. Lenke til kommentar
skrim Skrevet 16. mai 2012 Del Skrevet 16. mai 2012 Ca. en uke pr.mnd så reiser jeg rundt i norges land i jobbsammenheng så jeg tror jeg kan skilte med at jeg har vert de aller fleste steder. . og i mine øyne blir "oslomarka" litt kjedelig for å si det mildt. Er du seriøs med det siste der Og det første der tror jeg ikke på Kjenner folk som reiser hele tiden men du verden så lite de får med seg av nyanser rundt forbi inkludert meg selv. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 16. mai 2012 Del Skrevet 16. mai 2012 (endret) Ja, jeg er seriøs, og om du velger å ikke tro meg er din sak. Husker ikke i detalj hvordan det ser ut ALLE stedene jeg har vert og de jeg nevner her er blandt de jeg husker godt, og de stedene man husker godt er stort sett de stedene man selv syntes best om. Jeg har så klart ikke vert på alle tettstederi hele Norge, men generelt sett kan jeg si at jeg har vert de fleste stedene ja. Men selv om jeg har vert i Trondheim, så har jeg ikke vert ALLE stedene Trondheim har å by på. Men jamt over så har jeg et vist overblikk over hvilke steder som er vert et besøk ja. Hva andre mener for være opp til dem. jeg kommer med min mening. Endret 16. mai 2012 av BjerkneZ Lenke til kommentar
ehauger Skrevet 16. mai 2012 Del Skrevet 16. mai 2012 Det virker på meg som om du liker bilder av vann og kyst etc. og i mine øyne blir "oslomarka" litt kjedelig for å si det mildt. Om det er kyst og sjø du er fan av så skjønner jeg at Oslomarka blir kjedelig. Har du vært mye i marka, forresten? Det er jo ... skog. Og om man går litt utenfor de store oppmerka turveiene så kan man finne mye forskjellig. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 17. mai 2012 Del Skrevet 17. mai 2012 Det virker på meg som om du liker bilder av vann og kyst etc. og i mine øyne blir "oslomarka" litt kjedelig for å si det mildt. Om det er kyst og sjø du er fan av så skjønner jeg at Oslomarka blir kjedelig. Har du vært mye i marka, forresten? Det er jo ... skog. Og om man går litt utenfor de store oppmerka turveiene så kan man finne mye forskjellig. Trådstarter la jo inn en link til bildene sine for å vise hva slags typer bilder han liker for å få raåd ut fra dette, og da kunne jeg nesten bare se bilder av vann/kyst etc. og derfor så gir jeg råd ut fra dette, når det gjelder å ta slike bilder. Jeg har vert i Oslomarka to ganger og det er jo et helt greit sted og promedere, men man finner ikke slike motiv der som mange avde jeg ser på trådstartes bildeside. Lenke til kommentar
se# Skrevet 17. mai 2012 Del Skrevet 17. mai 2012 Jeg har vert i Oslomarka to ganger og det er jo et helt greit sted og promedere, men man finner ikke slike motiv der som mange avde jeg ser på trådstartes bildeside. TS skriver i første innlegg: "Jeg er ute etter området som har en del bekker og fossefall og har mye grønt!" og de tre tingene er det faktisk ganske mye av i Oslomarka. At det ikke er så spennende i lengden er godt mulig. Lofoten er jo er et fantastisk fint sted, men virker ikke som et opplagt alternativ ut i fra trådstarters kriterier. Han vil jo også ha nærhet til tog, eller i hvert fall bra offentlig kommunikasjon. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 17. mai 2012 Del Skrevet 17. mai 2012 Da mener han tydeligvis to forskjellige ting slik jeg oppfatter det. Jeg går ut fra at poster TS har lagt inn etter den første posten er oppdatert informasjon som er mer relevant enn det som blir sagt i den første, og derfor så legger jeg til grunn bildene han linker til på siden sin når jeg anbefaler steder. Et fly til Bodø for så og fly derfra til Lofoten er ikke noe stress i det hele tatt, og vertfall ikke når man bor i Oslo området(?) Jeg legger også til grunn at han kanskje vil utfordre seg selv litt, og mange av bildene han har tatt ser jo virkelige flotte ut av kyststriper etc. og derfor ville jeg kanskje siktet litt høyere enn Oslo marka. Hvis man skulle finne et fossefall/vannfall i Oslo marka så er man stort sett begrenset til å gjøre noe ut av akkurat det vannfallet da det mest sannsynlig ikke finnes så mange fler. Andre steder har man langt fler motiver og fler muligheter, og det øker kvaliteten på sluttresultatet. Lenke til kommentar
skrim Skrevet 17. mai 2012 Del Skrevet 17. mai 2012 Fossefall/vannfall rundt Oslo fins det i bøtter og spann og hva man legger i kvalitet på slutt resultate er jo så mangt så man kan ikke sette plasser i bås her. Vis ikke jeg syns Østfold har noe spenende å by på så kan jeg vel holde det for meg selv da det hadde vært min personlig mening. Jeg har bodd ca 10 år i Maridalen og 10 år i østfold vannfall/fosser fins det i bøtter og spann av i begge områdene bare men gidder å se litt lenger en det nese rekker også i nærområder til tog Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 17. mai 2012 Del Skrevet 17. mai 2012 Selv søppelfyllinga kan være spennende i noen situasjoner, og alt kommer ann på hva man ønsker av motiver. Meningen med slike forum er jo at man kommer med personlige meninger. Og hva man synes er flott er jo også ganske subjektivt. Jeg klarer bare ikke å se at camping i hjembyen Oslo på jakt etter fossefall kan gi det helt store opplevelsene. Bildene kan for all del bli flotte, men da tror jeg man må frem med makroobjektivet eller legge vekt på andre ting. Ut fra bildene jeg har sett fra TS (som han linket til på forrige side) så mener jeg man må andre steder enn Oslo. Lenke til kommentar
ehauger Skrevet 17. mai 2012 Del Skrevet 17. mai 2012 Jeg har vert i Oslomarka to ganger og det er jo et helt greit sted og promedere, men man finner ikke slike motiv der som mange avde jeg ser på trådstartes bildeside. Og som jeg sa: Om man går utenfor de store oppmerka turveiene så finnes det mye annet. Promederinga går på turveiene, alt annet foregår utenfor disse veiene. Jeg regner ikke med at du har sett så mye annet hvis du kun har vært der to ganger. Selv er jeg fra Oslo øst og har brukt skogen som et turområde og kan garantere deg at du finner mer enn bare turveier. Fossefall skal jeg være enig det kan være litt vanskelig å komme til, men det finnes. Ikke de store gigantfossene man kanskje ser andre steder, men fosser finnes. Det er enklere å komme seg ut i Østmarka (eller Nordmarka) enn det er å komme seg til Lofoten fra Oslo - uansett hva du påstår. Det er billigere også. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå