Gå til innhold

Burdyr som tåler noen døgn alene?


Anbefalte innlegg

Heisann! Kjæresten er veldig glad i dyr, og forsåvidt jeg også, og jeg ønsker å finne ut hvilke muligheter vi har til å ha! Problemet er at vi begge jobber mye borte, hun er flyvertinne og kan være borte opptil 5 dagee, mens jeg selv er elektrikker og jobber borte 3 dager til vanlig. Finnes det et bur-dyr med pels som greier seg eksempelvis mandag morgen til onsdag kveld alene (les: gjerne 2-3 av samme art i samme bur) Dyrets velvære er viktig! Og det må derfor takle det bra, hvis ikke dropper vi det til en av oss har en hjemme-basert jobb :)

Endret av AAsaboy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette må bli dyr som ikke er så avhengig av menneskelig kontakt på jevnlig basis. Vil tro at kanin, marsvin, chinchilla, degus og tamrotte faller bort ihvertfall. Disse trenger jo å løpe løs og bli kost mye med.

 

Jeg har en hamster og den ville nok klart seg ei uke alene hvis den hadde mat og vann. Det er ikke det morsomste dyret i verden, men hadde jeg hatt mer enn en ville det nok vært mer liv :)

 

Her tror jeg noen må komme med personlige erfaringer på andre arter.

Lenke til kommentar

Takk ;) tenker evt. På ørkenrotte. Lest litt om vanlige rotter som ikke skal være alene mer enn ett døgn, mens om ørkenrotte står det ingenting om dette, men tvert imot at disse ikke er så sosiale av seg, noen som vet mer om dette?

Lenke til kommentar

Ørkenrotter:

 

- Trives best i grupper (to eller flere)

- Veldig raske og aktive dyr.

- Stort bur, helst i form av glasstank (omtrent 40-45liter per dyr, med 20cm fyll i bunnen til å grave tunneler)

- Skal ikke ha frukt, honning eller sukker (Du kan bruke chincillafôr)

- Ikke plastleker! (sterke gnagere, bruk tre og andre ting som er trygge å spise)

- Må alltid ha noe å gnage på (ellers vokser tennene for lange)

- Nesten luktfri

- Må alltid ha tilgang på rent vann! (en plagsom myte som går på nettet er at de ikke trenger vann...)

- Lever 3-5år

 

For å lære mer vil jeg anbefale deg å søke på engelsk; Gerbil.

 

Ulempen med å ikke se dyrene hver dag er om noen skulle bli syke eller dø...

Lenke til kommentar

Gypsy, nettopp derfor tenker jeg på dyret, men daglig pleie er det ingen som kontinuerlig kan gi og til gjengjeld er det 4-8 dager med masse sosial aktivitet. Alle kilder sier (og nå har jeg også sjekket dyrebutikk) at dette takler en ørkenrotte veldig fint så lenge den har annnet selskap (samme art f.eks) selvsagt er sykdom ille, men her er rotter ( les: ørkenrotter er IKKE rotter) mer utsatt. Tilgang på mat og vann får dem selvsagt og maks 3 dager betyr max 1 dag sykdom evt. Momentan død som er like humant!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...