Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

skjermkort med kjøleløsning på 'baksiden'?

acornia

Anbefalte innlegg

Finnes det skjermkort som har kjøleløsningen på baksiden av kortet? Jeg mener i steden for dualslot (eller tripple) kunne man jo ha kjøleløsningen på andre siden av kortet hvor det som regel ikke dekker over noen andre tilkoblinger.

Og siden varmen stiger opp er det jo litt rart at kjøleløsningen alltid sitter på undersiden...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er mindre plass på den siden enn på oversiden som du kaller det, så om du ikke vil dekke til sporet på andre siden eller krasje i kjøleribber på hovedkort så sliter du med å få det til skikkelig.

Som problem nummer to, så sitter chippen på oversiden og må overføres rundt, noe som ikke er helt effektivt.

Zalman gjorde dette i GeForce4 alderen med Ti 4600 og laget ett passivt kjølt skjermkort med en stor kjøleribbe som dekket begge sider av k ortet.

Lenke til kommentar

Er mindre plass på den siden enn på oversiden som du kaller det, så om du ikke vil dekke til sporet på andre siden eller krasje i kjøleribber på hovedkort så sliter du med å få det til skikkelig.

Som problem nummer to, så sitter chippen på oversiden og må overføres rundt, noe som ikke er helt effektivt.

Zalman gjorde dette i GeForce4 alderen med Ti 4600 og laget ett passivt kjølt skjermkort med en stor kjøleribbe som dekket begge sider av k ortet.

På mange hovedkort som f.eks min asus m4a89gtd pro usb3 har jeg god plass på 'feil' siden av skjermkortet men en vanlig dual slot sperrer for sata portene. På dette kortet skal jeg forresten bruke PCIe slot nr 2 når man bruker bare 1 skjermkort.

På flere av mine microatx hovedkort er det samme problem.

Lenke til kommentar

For moro skyld vil jeg bare nevne at Thermalright R3/R4 VRM kjøleren har en løsning for enkelte kort hvor kjøleribba blir stående på oversida, men selvfølgelig dette er kun for kjøling av en del av kortet og ikke selve GPU'en eller ram'en.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...