Gå til innhold

Kalibreringverifisering

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg opprettet denne tråden for kort tid siden https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1423203 hvor jeg hadde problemer med kalibrering av laptop skjermen ved bruk av en i1 Display Pro.

Jeg droppet hele laptop kalibreringsproblematikken og innfant meg heller kjapt med det faktum at man trenger en mer funksjonell skjerm til redigeringen. Så jeg anskaffet meg en Asus PA 246q. Med denne har kalibreringen tilsynelatende gått veldig mye bedre.

Men det er etter det problemstillignen kommer opp. Hvordan vet man egentlig om kalibreringen var en "suksess" eller om man egentlig har en skjerm som er helt ute og padler?

Jeg tok et testbilde, eksporterte det i JPEG sRGB, AdobeRGB og ProPhoto RGB og printet dem kjapt og gale ut på en slik hurtigprint maskin ved Japan Photo bare for å se. Forskjellen på formatene var ganske markant i enkelte områder. Og selvfølgelig er de ikke like skjermen da det de ikke har skjermens lysstyrke og dette var av den typen bilder hvor dem brenner en folie på bildet for å få fram det man har fanget med kameraret så kvaliteten er nok veldig laber.

Derav lurer jeg på om det er noen som kan komme gode forslag til hva den greieste formen for verifisering på hvorvidt skjermen er i henhold eller ei?

Jeg kalibrerte skjermen (fritt etter hukommelse) med Widegammut ccfl, D65, native contrast ratio, alt på default på profile settings, large default patch set, ikke noe ambient light eller flare da skjermen står på et soverom hvor jeg ikke tillater noen naturlig lyskilde inn. Kalibreringen ble gjort under custom mode hvor jeg måtte justere fargene ørlite, luminance helt til bunns og noe ned på kontrasten for å få den lysstyrken/hvitbalansen kalibratoren mente var korrekt. Høres dette ut som om det kan være brukende?

Mvh

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...