Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Anbefalte innlegg

Hei.

Chris her.

Jeg lurer på en ting. Jeg har en bod full av eske å andre ting som er min eks sine ting eller mora hennes sitt.

Jeg har gitt dato når det må senest hentes 2 ganger men ingenting har skjedd.

Dere skjønne at ho bor på Ungdomshjem også men tingan er mora hennes sine.

Så jeg vet liksom ikke hva jeg skal gjøre når det gjelder akkurat det.

Kan kansje noen her inne hjelpe meg med dette? Er det noen lover imot dette?

alltså paragrafer siden dette ikke er mitt..

Chris

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

§ 10-4. Etterlatt løsøre

Finnes det i husrommet etterlatt løsøre som må antas å tilhøre leieren eller noen i leierens husstand, skal utleieren for leierens regning ta hånd om dette. Rent skrot kan likevel kastes umiddelbart. Medfører omsorgsplikten arbeid, kan utleieren kreve en rimelig godtgjørelse for dette.

Utleieren skal så vidt mulig skriftlig oppfordre leieren til å hente løsøret. Utleieren kan holde løsøret tilbake inntil kostnadene med oppbevaringen dekkes eller betryggende sikkerhet stilles.

Utleieren kan selge løsøret for leierens regning dersom kostnadene eller ulempene med oppbevaringen blir urimelige, eller dersom leieren venter urimelig lenge med å betale kostnadene eller med å overta løsøret. Er det grunn til å tro at salgssummen ikke vil dekke salgskostnadene, kan utleieren i stedet rå over tingen på annen hensiktsmessig måte.

Du plikter å ta vare på tinga til utflyttaren får henta dei. Men ho som flytta ut har også ein plikt til å hente tinga.

Det mest ryddige her er å sende eit skriftlig varsel med dato for henting, deretter kan du enten selge eller beholde/kaste tinga.

Er det noke av verdi i kassene?

Ein anna måte du kan løyse dette på dersom du sjølv trenger plassen er å leige eit oppbevaringslokale. Rekninga må ho som satte igjen tinga ta, når leigeutgiftene blir høgare enn verdien av tinga så selger du tinga for å betale leigekostnaden.

Dersom dette medfører arbeid for deg så har du lov til å ta deg betalt for arbeidet (innanfor rimeligheitas grenser).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...